شناسهٔ خبر: 29819761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اتصال بندر چابهار به کمربندی اولویت سازمان بنادر است

R7843/P1336/S6,65/CT11

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اتصال بندر چابهار به جاده کمربندی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است که باید به موازات آن پروژه راه آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازی است انجام دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، محمد راستاد صبح امروز در جلسه مدیران ستادی سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار اظهار داشت: چابهار کانون توسعه محور شرق، قلب توسعه مکران و استان سیستان و بلوچستان است، به همین دلیل نگاه ویژه‌ای به این بندر اقیانوسی است و انتظار می‌رود اقداماتی که در زمینه توسعه بنادر در چابهار انجام می‌شود در سال جاری به بهره‌برداری برسد. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: موافقت‌نامه‌های سه جانبه ایران، هندوستان و افغانستان ظرفیت مهمی را برای چابهار ایجاد کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت: اتصال بندر چابهار به جاده کمربندی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است که باید به موازات آن پروژه راه آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازی است انجام دهیم.

وی گفت: چابهار علاوه بر ترانزیت، واردات و صادرات کالا باید بخشی از ظرفیت خود را به کاپوتاژ گندم اختصاص دهد. انتقال بخشی از غلات به بندر چابهار کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور خواهد کرد. 

راستاد افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار، پروژه‌هایی که برای توسعه بندر چابهار استراتژیک است را باید به موقع به انجام برسانیم تا از توسعه چابهار عقب نمانیم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از پروژه‌های در دست احداث که بر اثر نوسانات ارزی دچار بحران و تاخیرات متعدد در عمل به تعهدات شده اند، ضرورت دارد. 

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه گفت: سرمایه گذاری و پروژه های در حال ساخت و بهره برداری در بندر چابهار  پیشرفت قابل توجهی داشته است. ساختارها در سرمایه‌گذاری را می‌توان به نحوی فراهم کرد که عدالت از بین نرود و سرمایه گذار به یک اندازه جایگاه و قدرت داشته باشند.

آدم نژاد عنوان کرد: ضرورت دارد برای افزایش بازارهای فروش در منطقه چابهار، پیمان حمل و نقل منطقه ایجهت تسریع و تسهیل عبور و مرور و حمل و نقل با کشورهای همسایه منعقد و اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت بندر چابهار در شرایط کنونی و حساس کشور، مقرر شد مسائل، مشکلات و چالش هاسریع تر مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: جهت تأمین نیاز بنادر در حوزه های تجهیزات استراتژیک تخلیه وبارگیری اولویت را باید به قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و منابع غیردولتی اختصاص داد.

آدم نژاد افزود: برای تسریع در امور بندر چابهار ضروری است که در حوزه های زیرساخت و همگرایی حمل و نقل حرکت کنیم.
ظرفیت سالانه  بندر چابهار به 8.5 میلیون تن رسیده است.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به تخفیف‌های بالا در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: کشتی‌های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار 90 درصد تخفیف در  THC(هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر) به مدت سه ماه و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم 70 درصد و برای ماه بعد 30 درصد است.

وی عنوان کرد: تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی ارزان ترین تعرفه در کلمنطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان  افزود: با افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی وافزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری، ظرفیت سالانه این بندر به 8.5 میلیون تن رسیده است.

وی گفت: با ورود تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار، این بندر به یک بندر بین المللی با عمق مطلوب جهت پذیرش کشتی های حامل کانتینر و کالای فله نفتی تبدیل شده است.

انتهای پیام/ ت

نظر شما