شناسهٔ خبر: 29817604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دست رد کشوهای آفریقایی بر سینه آمریکا درخصوص قطعنامه ضد حماس

الجزیره-ایرنا- قطعنامه پیشنهادی آمریکا ضد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شد اما بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشورهای آفریقایی بر سینه آمریکا دست رد زده و با آن موافقت نکردند و در نتیجه آمریکا متحمل شکست دیگری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 25 کشور آفریقایی شامل الجزایر، مصر، تونس، مغرب ، سودان، موریتانی، بوتسوانا، کومور، کنگو، جیبوتی، گامبیا، گینه، مالی، جزیره موریس، موزامبیک، نامیبیا، نیجر، نیجریه، سنگال، سیرالئون، سومالی، آفریقای جنوبی، زامبیا، زیمبابوه، لیبی به این قطعنامه رای منفی داده، 11 کشور آنگولا، بورکینافاسو، کامرون،ساحل عاج، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، غنا، گینه بیسائو، کنیا و اوگاندا به آن رای ممتنع داده و 6 کشور بنین، بروندی ،چاد، آفریقای مرکزی،ماداگاسکار و توگو نیز در این رای گیری شرکت نکردند.
از میان کشورهای آفریقایی تنها هفت کشور کیپ ورد، لسوتو، لیبریا، مالاوی، رواندا، سودان جنوبی و اریتره به این قطعنامه پیشنهادی رای مثبت دادند که البته این کشورها در آفریقا به عنوان کشورهای اثرگذار شناخته نمی شوند.
قطعنامه پیشنهادی آمریکا ضد حماس نتوانست دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به دست آورد و از گردونه تصویب خارج شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر پنج شنبه خود 86 رای موافق، 57 رای مخالف و 33 رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکوم کردن حماس داد.
از آن جا که پیش از این، تصویب شده بود که این قطعنامه باید دو سوم آرای مجمع عمومی یعنی حداقل 99 رای را به دست آورد، شکستی دیگر برای آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپایی هایی که این بار پشت آمریکا قرار گرفته بودند، تحمیل کرد و در این میان کشورهای آفریقایی نقش زیادی در این کار داشتند.
این روزها مخالفت با سیاست های آمریکایی در جهان افزایش یافته و جلسه روز گذشته مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد که یکجانبه گرایی و حمایت های همه جانبه آمریکا از صهیونیست ها نمی تواند باعث چشم پوشی کشورهای جهان از جنایات این رژیم شود.
رژیم صهیونیستی طی سال های گذشته تلاش زیادی برای نفوذ در آفریقا به روش های مختلف کرده است و اخیرا نیز رئیس جمهوری چاد به فلسطین اشغالی رفت و با مقام های رژیم صهیونیستی دیدار کرد اما این باعث نشد این کشور به قطعنامه ضد حماس رای مثبت دهد.
خاورم **2041**

نظر شما