شناسهٔ خبر: 29815294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تاريخچه آبستراکسيون، از مجلس اول تا دهم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس-فراکسيون حزب‌الله و طيف‌هاي سياسي مجمع روحانيون مبارز، خط امامي‌ها، اصلاح‌طلبان، اصولگرايان، احمدي‌نژادي‌ها و پايداري‌ها فهرستي است از گروه‌هايي که طي سال‌هاي گذشته سعي کردند از آبستراکسيون در مجلس استفاده کنند و البته معمولا مانند ديروز موفق نبوده‌اند.

تهران- ايرناپلاس-فراکسيون حزب‌الله و طيف‌هاي سياسي مجمع روحانيون مبارز، خط امامي‌ها، اصلاح‌طلبان، اصولگرايان، احمدي‌نژادي‌ها و پايداري‌ها فهرستي است از گروه‌هايي که طي سال‌هاي گذشته سعي کردند از آبستراکسيون در مجلس استفاده کنند و البته معمولا مانند ديروز موفق نبوده‌اند.
اين روش که درباره حرفه اي و قانوني بودن آن همواره سوال مطرح بوده، از طرف طيف اقليت مجلس دنبال ميشود تا وقتي براي اعمال نظر خود اکثريت را ندارند، مجلس را از نصاب بيندازند.
ديروز نمايندگان مخالف دولت و لوايح چهارگانه مبارزه با جرايم سازمان يافته بنا داشتند از حربه آبستراکسيون براي به کرسي نشاندن حرف‌شان استفاده کنند؛ اقدامي که با وجود تهديدهاي پي‌درپي و تلاش‌هاي بسيار ناکام ماند و سرانجام لايحه مربوط به CFT که براي رفع ايرادات از سوي شوراي نگهبان به مجلس مرجوع شده بود، به رأي گذاشته و سرانجام تصويب شد.
اعتمادآنلاين اسامي گروهي از نمايندگان اصولگرا که از اجراي آبستراکسيون ناکام مانده‌اند را منتشر کرده که زهرا سعيدي، محمدجواد ابطحي، جواد کريمي قدوسي، جبار کوچکي‌نژاد، سيدجواد ساداتي‌نژاد، محمدمهدي زاهدي، محمود شکري، مجيد ناصري‌نژاد، عليرضا سليمي، مجتبي ذوالنوري و محمد دهقان از جمله آن‌ها هستند.
سريال آبستراکسيون در مجلس دهم را برخي از نمايندگان کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي کليد مي‌زنند. ششم خردادماه سال جاري در پي بررسي لايحه مقابله با تأمين مالي تروريسم، نمايندگان نزديک به جبهه پايداري جلسه کميسيون را ترک مي‌کنند و مانع از رأي‌گيري درباره اين لايحه مي‌شوند. پيش از آن نيز مجتبي ذوالنوري، نماينده قم در گفت‌‌و‌گو با خانه ملت اعلام مي‌کند: اگر هيأت رئيسه مجلس بررسي لايحه مبارزه با تأمين مالي تروريسم را تا پايان مذاکره با اروپايي‌ها مسکوت نگه ندارد، در صحن آبستراکسيون مي‌کنيم، ‌جلسه را ترک مي‌کنيم تا مجلس از نصاب بيفتد تا از اين طريق هيأت رئيسه را وادار کنيم که اين موضوع را از دستور کار خارج کند.
ابوالفضل حسن بيگي، نماينده دامغان در مجلس دهم نيز مهر ماه سال جاري در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، همکارانش در کميسيون امنيت ملي را در صورت بررسي لايحه مبارزه با تأمين مالي تروريسم (CFT) در کميسيون، تهديد به آبستراکسيون مي‌کند.
آبستراکسيون به روايت تاريخ
در تاريخ ادوار مجلس شوراي اسلامي، مجلس اول دو بار شاهد برنامه‌ريزي براي آبستراکسيون بود. نخستين بار فراکسيون حزب‌الله مجلس بنا داشت در اعتراض به نهضت آزادي و مهندس مهدي بازرگان، نخست‌وزير وقت، اقدام به آبستراکسيون کند که با وساطت مرحوم آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني، رئيس وقت مجلس منتفي شد. دومين تلاش براي آبستراکسيون در مجلس اول که به بار نشست، نتيجه اقدام فراکسيون جوانان عليه لايحه بيانيه الجزاير بر سر آزادي گروگان‌هاي لانه جاسوسي بود.
در مجلس دوم، خبري از آبستراکسيون نبود. اما در مجلس سوم که دو طيف سياسي چپ و راست يا مجمع روحانيون و جامعه روحانيت مبارز به‌عنوان نيروهاي اصلي اقدام به تشکيل فراکسيون کردند، طيف مجمع روحانيون در ماجراي رد صلاحيت گسترده چهره‌هاي شاخص خود در دومين انتخابات مجلس خبرگان رهبري، طرحي سه فوريتي را براي توقف انتخابات و تجديدنظر در تأييد صلاحيت‌ها به صحن علني آورد که با آبستراکسيون طيف راست (جامعه روحانيت مبارز) از تصويب آن جلوگيري شد.
در مجلس چهارم، طيف اقليت يا خط امامي بنا داشتند عليه لايحه بودجه دولت وقت که هاشمي رفسنجاني رياست آن را بر عهده داشت، اقدام به آبستراکسيون کنند که از تحقق آن ناکام ماندند.
در مجلس پنجم، اکثريت را جامعه روحانيت مبارز يا فراکسيون حزب‌الله در اختيار داشت. آن زمان اقليت کارگزاران نيز براي همراهي با دولت با آن‌ها همراه مي‌شد و مانع از تصويب قوانين عليه دولت وقت، يعني دولت دوم هاشمي رفسنجاني مي‌شدند و حتي چندين بار تهديد به آبستراکسيون کردند.
مجلس اصلاح‌طلب ششم نيز از آبستراکسيون استفاده کرد. در پي احضار 60 تن از نمايندگان اين مجلس به قوه قضاييه و رد صلاحيت گسترده نمايندگان براي انتخابات مجلس هفتم، اکثريت اصلاح‌طلب براي سه روز دست به تحصن در راهروهاي مجلس زدند، به اين ترتيب مجلس را از نصاب انداختند. البته در ماجراي اصلاح قانون مطبوعات که از سوي اين اکثريت مطرح شده بود نيز اصلاح‌طلبان تهديد کردند در صورت عدم طرح موضوع در صحن اقدام به آبستراکسيون خواهند کرد، اما سرانجام با حکم حکومتي رهبر، اين طرح از دستور خارج شد.
در مجلس هفتم نيز آبستراکسيوني از سوي نمايندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضاييه انجام گرفت. با اين حال، غلامعلي حدادعادل، رئيس وقت مجلس بي‌توجه به از نصاب افتادن صحن دستور قرائت گزارش را داد.
در مجلس هشتم، نيز نمايندگان چندين نوبت تهديد به آبستراکسيون کردند، اما هيچ‌گاه موفق به تحقق آن نشدند. نخستين بار در اعتراض به تأخير محمود احمدي‌نژاد در معرفي وزير ورزش و جوانان بود که با وجود عدم انجام آن، گزينه پيشنهادي رأي نياورد. دومين بار، فراکسيون خط امام در اعتراض به تصويب استفساريه حقوق مادام‌العمر کارکنان تهديد به آبستراکسيون کرد که با لغو مصوبه، اين تهديد عملي نشد. سومين بار، نمايندگان حامي محمود احمدي‌نژاد ازجمله مهدي کوچک‌زاده در اعتراض به طرح سؤال از او در مجلس تهديد به آبستراکسيون کردند که اين برنامه نيز نافرجام ماند.
در مجلس نهم نيز حاميان محمود احمدي‌نژاد در مجلس در اعتراض به طرح مجدد سؤال از رئيس‌جمهور وقت، تهديد به آبستراکسيون در جلسه مربوطه کردند. البته 21 تن از آنان نيز از جلسه خارج شدند، اما از آنجايي که نصاب مجلس حفظ شده بود، جلسه برگزار شد و حاميان احمدي‌نژاد ناکام ماندند.
*اداره کل اخبار چندرسانه اي*ايرناپلاس*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما