شناسهٔ خبر: 29814563 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شکستن انگشتان دست؛ مضر است يا بي‌ضرر؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شکستن انگشتان دست امري معمول و گاهي اوقات لذت‌بخش براي برخي افراد است اما اين کار مي‌تواند در برخي موارد مضر باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا از فارس، شکستن انگشتان دست يک کار بسيار معمول است به طوري که 25 تا 45 درصد از افراد اين کار را انجام مي‌دهند. آيا اين کار براي مفاصل ما ضرر دارد؟
براساس گزارش «مديکال ديلي»، صدايي که از شکستن انگشتان دستتان مي‌شنويد در واقع صداي شکستن استخوان‌هايتان نيست. اگرچه علت ايجاد صدا از مفصلي که قولنجش مي‌شکند با قطعيت مشخص نشده، اما فرضيه‌هايي در اين مورد مطرح شده است.
طبق يک فرضيه، فضاي يک مفصل که در ميان دو استخوان واقع شده است از مايعي به نام «مايع مفصلي» پر شده که عملکردي شبيه به يک روان‌کننده داشته و داراي نيتروژن و کربن‌دي‌اکسيد است. «رابرت کلاپر» يک جراح ارتوپدي گفت: صداي حاصل از شکستن مفاصل ما در واقع ناشي از ترکيدن حباب‌هاي نيتروژن در مايع مفصلي ما است.
در حالي که اين نظريه توسط بسياري از کارشناسان ارائه شده اما مباحثي پيرامون آن وجود دارد. برخي محققان عوامل ديگري را علت اين امر مي‌دانند. آنها معتقدند که حفره‌زايي و ورود مايع به حفره‌ها در داخل مفصل مي‌تواند عامل صداي شکستن انگشتان دست باشد.
آيا عادت شکستن انگشتان خطرناک است؟
خوشبختانه هيچ شواهدي در ارتباط با شکستن انگشتان دست و خطر ابتلا به روماتيسم مفصلي و مشکلات مرتبط با آن و جود ندارد. در بدترين حالت منجر به کاهش قدرت انگشتان دست براي نگه داشتن اشياء مي‌شود.
کارشناسان اعلام کردند که اگر پس از شکستن انگشتان درد غيرمعمول يا ورم دست را تجربه کرديد بايد توسط يک متخصص ارتوپدي معاينه شويد.

نظر شما