شناسهٔ خبر: 29812604 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بايد از خروج متخصصان و خلبانان جلوگيري کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير راه و شهرسازي هوانوردي را اوج توسعه يافتگي و بلوغ بشر دانست که مسير توسعه از گسترش اين صنعت مي ‌گذرد، گفت: بايد از خروج نيروي انساني کشور در هوانوردي، مانند خلبانان و متخصصان جلوگيري کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي درمراسم تجليل و تکريم خبرگان و متخصصان هوانوردي به مناسبت روز جهاني هواپيمايي کشور افزود: هوانوردي اوج توسعه يافتگي و بلوغ بشر است و ما ايرانيان که مهد علم و تمدن بوديم، بايد با يادآوري و قدر شناسي از گذشته پر افتخار خود، يک آينده پر افتخار را براي کشور هدف‌گذاري کنيم.
وي ادامه داد : نمي‌توان بدون يک هدف‌گذاري پر افتخار براي هوانوردي، مدعي حفظ ميراث گذشتگان، ميل به توسعه يافتگي و پيشرفت و به يادگار گذاشتن اثري براي نسل‌هاي آينده بود.
عضوهيات دولت خاطرنشان ساخت: نياز است از آينده صنعت هوانوردي تصوير سازي شود و براي رسيدن به آن با اراده‌اي مستحکم حرکت صورت گيرد شان ملت ما نيست که در سطح نامناسبي در هرم مشاغل هوانوردي باقي بمانند.
اسلامي گفت: حضور در اين هرم، از قاعده تا راس، يعني از اپراتوري تا سطح خلق فناوري‌ها و سامانه‌هاي پيشرفته شان ملت ما است و ما بايد به اين سمت حرکت شود.
وزير راه وشهرسازي با اشاره به مزاحمت‌هايي که براي ملت ايران در راه توسعه فناوري به خصوص در صنعت هوانوردي ايجاد مي‌شود، گفت: ايجاد فرصت براي ايجاد فناوري‌هاي پيشرفته و با ارزش افزوده بالا موجب مي‌شود که ايران بخشي از پتانسيل‌هاي پيشرفت کشورهايي مانند آمريکا را به خود تخصيص دهد. بنابراين بايد ظرفيت‌هاي مغزها و نيروهاي ارزشمند خود را به کار گرفته و فرصت را به سادگي در اختيار رقبا قرار نداد.
وي افزود: ايران از دهه 70 در کشور براي توسعه صنعت هوانوردي برنامه‌ريزي کرده و اين مهم در قانون‌هاي برنامه نيز ديده شده است اما چون در اين امر اتحاد و يکپارچگي وجود نداشت يا به دلايل گوناگون نسبت به اين هدف اهتمام نشان داده نشد، به رقم انکه اقدام هايي نيز انجام شد، در اين زمينه عقب‌ماندگي وجود دارد.
*هدف آمريکا جلوگيري از پيشرفت ايران است
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه ايران امروز در مقطعي تاريخي قرار دارد، گفت: صرف نظر از هرگونه برداشت و تحليلي که هر شخص مي‌تواند داشته باشد، مشخص است که موانع گوناگوني که آمريکايي‌ها بر سر راه ايران ايجاد مي‌کنند، به اين دليل است که ما در هيچ يک از مسيرهاي پيشرفت، موفقيت نداشته باشيم.
وي افزود: پيشگيري از جريان موفقيت و رسيدن به نتايجي که اين کشور را به سمت توسعه مي‌برد، براي آمريکا يک هدف مهم و مقدس است که براي آن برنامه ‌ريزي کرده‌ است. حتي در کشورهايي که داراي حق وتو هستند هنگامي که مستقلا يک شخص حقيقي يا حقوقي بخواهد با ايران معامله‌اي انجام دهد، آمريکا در آن مداخله مي‌کند.
اسلامي با اشاره به اينکه اين اتفاق از بعد سياسي و ديپلماسي به معناي مداخله مستقيم در امور يک کشور است، گفت: اين اقدام فراتر از آن است که سفارتخانه‌ها در سياست گذاري و برنامه‌ريزي کشور مداخله کنند. اين اقدام مداخله مستقيم در امور اجرايي و مديريتي يک کشور است. امروز ما با چنين پديده‌اي مواجه هستيم.
وي ادامه داد: وقتي به ماهيت امر مي ‌نگريم، متوجه مي‌شويم اين اقدام ها، همانطور که به صراحت نيز اعلام مي‌شود، به اين دليل است که کشوري که از نظام سلطه تبعيت نمي‌کند، حق پيشرفت ندارد. نه تنها حق پيشرفت ندارد، حق حيات نيز ندارد. به همين دليل تمام مسيرها را مي‌بندند.
اين عضو کابينه دوازدهم افزود: اينکه اعلام مي‌کنند، آمريکا دروغ مي‌گويد و دارو هم تحريم است، به اين معنا است که انسانيت و تامين امنيت براي اين کشور مهم نيست. وقتي آمريکا در سيستم‌هاي ناوبري مداخله مي‌کند، يعني به ايمني فکر نمي‌کند و براي ساير جوامع ارزشي قائل نيست. اين تکليف ما را به لحاظ ملي و اعتقادي روشن مي‌کند که ما بايد بيش از گذشته به خود متکي باشيم و براي آنکه پيشرفت کنيم، از داشته‌هاي خود استفاده بيشتري کنيم و از اين موانع و گذرگاه تنگي که منظور متوقف کردن بر سر راه ما قرار داده شده، عبور کنيم.
*کشور نيازمند توسعه مسيرهاي هوايي است
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه روزي نيست که با رئيس سازمان هواپيمايي کشوري مکاتبه و تماس نداشته باشد، گفت: امروز نياز به استفاده از صنعت هوانوردي روزافزون است. هيچ پاسخي به غير از آنکه مثبت باشد و ظرفيتي را در اختيار مردم قرار دهد، پذيرفته نيست.
وي ادامه داد: بنابراين بايد نگاه‌ها را متفاوت کنيم و شيوه‌هايي را که مطمئنيم جواب نمي‌دهد و جواب نداده است کنار بگذاريم. با شيوه‌هاي جديد وفق مقررات کار کنيم، به نحوي که هم خدمات مناسب در اختيار مردم قرار بگيرد و هم ما بتوانيم با استفاده از همه ظرفيت‌ها، مسير توسعه را دنبال کنيم.
اسلامي با بيان اين که هوانوردي يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي علم و فناوري است، گفت: فارغ‌التحصيلان ما با هزينه‌هاي اين کشور تربيت نمي‌شوند که براي ديگران کار کنند. آن‌ها به شغل نياز دارند. نيروهاي متخصصي که در مقاطع گوناگون، به ويژه کارشناسي و ارشد فراوانند که تحصيلات دارند، اما شغلي براي آن‌ها وجود ندارد.
*بايد از خروج سرمايه انساني هوانوردي جلوگيري کنيم
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت سرمايه انساني در امر هوانوردي گفت: ما نبايد اجازه دهيم که به راحتي گران‌ترين نيروي انساني ما که خلبان‌هاي ما هستند، به دلايل گوناگون ترجيح دهند که در جاي ديگر خدمت کنند. نبايد اجازه دهيم نيروهاي تحصيل‌کرده ما که ثروت مهم کشور هستند، در کشور ديگر به فکر شغل باشند.
وي ادامه داد: بنابراين بايد برنامه‌ريزي کنيم. بايد خط مشي تعيين کننده داشته باشيم و با چشم‌اندازي 10 ساله تلاش کنيم.
*ضرورت ايجاد تغيير و تحول در ايران اير
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ايران‌اير هواپيمايي حامل پرچم ايران است، گفت: براي اينکه اين شرکت بتواند با افتخار به حيات خود ادامه دهد، همه بايد کمک کنيم که از بحران‌هاي امروز خارج شود. جابجايي نفرات مهم نيست. بينش، نگرش و رفتار سازماني و مديريت است که به آحاد نيروي سازماني ما ربوط مي‌شود.
وي ادامه داد: بايد کمک کنيم که اين شرکت به عملکردي اعلا برسد. نمي‌شود شرکتي که حامل پرچم کشور است، عملکرد اعلا نداشته باشد. وظيفه همه است که کمک کنند که با اصلاح ساختار و اصلاح وظعيت حقوقي به لحاظ مقرراتي و ايجاد ظرفيت، ايران‌اير به تناسب برسد و خدمات‌رساني خود را در مسيرهاي گوناگون داخلي و خارجي گسترش دهد.
اسلامي گفت: نبايد اجازه دهيم که به بهانه تحريم، به حقوق و منافع ما ضربه بزنند. بايد بتوانيم تراز هوانوردي جمهوري اسلامي را در همه بخش‌ها، يعني هم بخش‌هايي که مربوط به حوزه طراحي و ساخت است، هم بخش تعميرات و نگهداري و هم حوزه عمليات و بهره‌برداري وصنايع پشتيبان و خدمات فرودگاهي ارتقا دهيم.
*صنعت هوايي نيازمند اختيارات ويژه است
مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران «هما»گفت: صنعت هوانوردي رادر شرايط تحريم اگر قرارباشد سرپا نگاه داريم، نياز به اختيارات ويژه دارد .
«فرزانه شرفبافي» نيز در اين مراسم افزود: براي ما بسيار حائز اهميت است در صنعت حمل‌ونقل هوايي همدلي ويکپارچگي ايجاد شود. چه در سنوات گذشته، چه در سنوات آتي و چه در حال حاضر، انبوهي از متخصصين حضور دارند که زمان و انرژي و فکر خود را در اختيار گذاشتند تا صنعت هوانوردي تجاري کشور پابرجا و متعالي بماند.
وي ادامه داد: کار بسيار سختي بوده و ماحصل آن توانمندي حال حاضر صنعت است.با وجود تمام تحريم‌ها و مشکلاتي که در صنعت وجود داشته، خوشبختانه توانستيم براي خيلي از اين مسائل راهکار پيدا کنيم.
مديرعامل ايران‌اير ادامه داد: اگر بخواهيم صنعت را نگاه داريم، نياز به اختيارات ويژه داريم. اين اختيارات لازم است تا تصميم‌گيري هاي ناگهاني که بنابر شرايط تحريم به ما تحميل مي‌شود، جاي سوال نداشته باشند.
شرفبافي افزود: سازمان هواپيمايي کشوري براي همه ارکان دلسوزي‌هاي شبانه‌روزي داشته است. ما در شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، همکاري 57 ساله با سازمان هواپيمايي کشوري داشته‌ايم. اين مساله سبب شده همه مشکلات هما در همکاري با اين سازمان مرتفع شود.
اقتصام**2078**
انتهاي پيام /*

نظر شما