شناسهٔ خبر: 29809306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در مناظره «استقلال جنبش دانشجویی» مطرح شد

خضریان: جریان دانشجویی نباید دولت ساخته باشد /دشتبانی: چیزی به نام جنبش دانشجویی نداریم

مناظره «استقلال جنبش دانشجویی» به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو با حضور علی خضریان و داوود دشتبان برگزار شد که در طی آن وضعیت جنبش دانشجویی بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس،مناظره «استقلال جنبش دانشجویی» به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو با حضور علی خضریان عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و داوود دشتبانی عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد که در طی آن وضعیت جنبش دانشجویی  بررسی شد.

چیزی به نام جنبش دانشجویی نداریم

داوود دشتبانی عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران در این مناظره گفت: چیزی به نام جنبش دانشجویی در کشور ما وجود نداشته است، جنبش یک حرکت مقطعی است که در یک برهه ی زمانی تشکیل میشود که مطالبه معین و مشخصی دارد. 

این فعال سابق دانشجویی گفت: ما در کشور جنبش زیادی نداشتیم فقط جنبش ملی شدن نفت و... داشتیم، ما جنبش دانشجویی نداریم با جریان دانشجویی روبه رو هستیم. 

دشتیانی گفت: نکته اساسی تر بحث دور شدن از مباحث فکری است که این بزرگترین آفتی است که نه تنها جریان دانشجویی را تهدید می کند بلکه کشور و سیاست ما را نیز تهدید می کند. 

وی گفت: تجدد به هیچ وجه ارزش های غربگرایانه و اروپایی نیست، تجدد به اعتقاد بنده کاملا ایرانی و بومی است. تجدد در اروپا مدرنیته است و هر جامعه ای تجدد خود را دارد ولی قطعا تجدد نو شدن است و تفاوت دیروز و امروز. 

عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران افزود: هر دو جریان سیاسی ما آلوده شدند و این باعث نچرخیدن چرخ دهنده ها می شود. شیاطینی که این وسط هستند و می خواهند بین این دو را بهم بزنند. من 88 را نتیجه کار این شیاطین می دانم.

* انجمن اسلامی ماهیت ماست نه افراد آن

علی خضریان، عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل هم گفت: بحث جریان دانشجویی اسلامگرا دارای یکسری هویت ها و شاخصه هایی است که اسلام گرایی نقطه ثقل آن است. 

این فعال سایسی گفت: جریان اسلامگرا شکل گیری اش با تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان آغاز شده و در آن زمان فضای دانشگاه به شدت غیر اسلامی و چپ گرا بود. 

وی افزود: برخی قائل به این بودند که چرا نام انجمن، انجمن اسلامی دانشجویان باشد چرا دانشجویان مسلمان نباشد،ولی افراد بر این عقیده بودند که کار انجمن در چهارچوب اسلام باشد. 

وی ادامه داد: حوزه ی استقلال به معنای فکری درست نیست استقلال فکر آسیب بزرگی میزند چون دانشجو تولید کننده فکر نیست مثل جریان مجاهدین خلق.

خضریان تاکید کرد: جریان دانشجویی نباید دولت ساخته باشد چون با رفتن آن دولت جریان نیز از بین می رود. 

وی افزود:  باید بدانیم چه آسیبی باعث شده این اسلامگرایی از جریان دانشجویی حذف گردد و عقیده هایی همچون مارکسیستی و...در آن جاری شود. 

خضریان تصریح کرد: در تشکل های دانشجویی در حوزه  فکری ممکن است فردی قابل احترام باشد ولی باید ارزش مادری تعیین شوند که منبع و الگوی فکری تشکل باشد؛ انجمن اسلامی ماهیت ماست و افراد (ماهیت ما) نیستند در همین انجمن اسلامی کسانی را داشتیم که عضو منافقین شدند.

انتهای پیام/

 

نظر شما