شناسهٔ خبر: 29803301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تقوی‌ رفسنجانی در گفت وگوی مشروح با فارس:

16 آذر معیار روشنی برای ارزیابی میزان نفرت مردم و دانشجویان از مستکبران

یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: 16 آذر روز معیار روشنی برای ارزیابی میزان نفرت آحاد جامعه به ویژه دانشجویان از حکومت استبدادی و مخالفت جدی با نفوذ بیگانگان در کشور بوده است.

صاحب‌خبر -

مهدی تقوی‌رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه و دکترای علوم سیاسی در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به فرا رسیدن روز دانشجو گفت:‌ مناسبت ۱۶ آذر در تقویم ایران یادآور شکل‌گیری جنبش اعتراضی دانشجویی در سال ۱۳۳۲ بعد از کودتای ۲۸ مرداد علیه حضور رئیس جمهور وقت آمریکا در ایران برای از سرگیری روابط ایران با انگلیس و نمایانگر واکنش دولت کودتا به فعالیت‌های دانشجویی بود که به سرکوب نظام‌مند تمامی اشکال مخالفت انجامید.

* 16 آذر معیار روشنی برای ارزیابی میزان نفرت آحاد جامعه به ویژه دانشجویان از حکومت استبدادی است

وی افزود: این روز معیار روشنی برای ارزیابی میزان نفرت آحاد جامعه به ویژه دانشجویان از حکومت استبدادی و مخالفت جدی با نفوذ بیگانگان در کشور بوده و پس از انقلاب اسلامی نیز همواره از اهمیت تاریخی برجسته ای برخوردار بوده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: از نظر جامعه شناسی سیاسی مناسبت هایی چون ۱۶ آذر می تواند همواره با آسیب‌های سیاسی اجتماعی گوناگونی مواجه گردد. یکی از این آسیب‌ها دولتی شدن این مناسبت ها و قرار گرفتن آن به عنوان ابزاری در دست دولت ها برای هماهنگ سازی جامعه دانشجویی با اغراض سیاسی آنان است و این به نوبه خود نقطه خطری است که دانشجو را از رسالت انقلابی خود دور ساخته و قشر بیدار جامعه را از خود بیگانه خواهد کرد.

* رسالت‌های مهم جنبش دانشجویی از نگاه رهبر انقلاب

وی افزود: همه می دانیم که از جمله مهمترین رسالت‌های دانشجویی مطالبه گری از مسئولان و دولتمردان برای تضمین تداوم حرکت قطار انقلاب بر روی ریل صحیح خود است. این مهم بارها در بیانات رهبری معظم انقلاب به عنوان ناخدای کشتی هدایت جامعه شنیده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این سخنان بر تقویت عنصر مطالبه‌گری جنبش دانشجویی و عدالت‌خواهی آنان اشاره شده و به خصوصیاتی همچون روحیه ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافی‌گری و ضد حاکمیت تجمل گرایانه و زورگویانه و ضد گرایش های انحرافی تأکید شده است.

وی گفت: رهبر انقلاب همچنین دانشگاه را محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور می‌دانند که یکی از آنها جریان علم و تحقیق به عنوان وظیفه ذاتی دانشگاه و دیگری جریان آرمانگرایی آرمان‌خواهی و هدف‌گذاری‌های سیاسی و اجتماعی که بعد از مقوله دانش و پژوهش مهمترین رسالت دانشجویان به شمار می رود.

تقوی رفسنجانی یادآور شد: خوشبختانه همین راهبرد در سخنان ریاست جمهور محترم نیز قابل ردیابی است. ایشان نیز این روز را روز استقلال‌طلبی آزادی خواهی و روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد معرفی نموده و بر گرامیداشت یاد و خاطر شهدای این روز تاکید کرده اند.

وی گفت:‌ وانگهی آسیب دیگر چنین مناسبت‌هایی تغییر ماهیت اصلی آن و دور شدن از فلسفه وجودی خودخواه به صورت ناخواسته و یا با اغراض سیاسی مشخص از سوی پاره ای از سیاسیون داخلی است.

* برگزاری برنامه های جشن و شادی و پایکوبی برای تغییر ماهیت اصلی 16 آذر

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از این تغییرات تبدیل کردن یا تبدیل شدن روز سیاسی دانشجو به روزی صرفاً برای جشن و شادی و پایکوبی است بی آنکه در ماهیت اصلی آن تامل شود. در حالی که مرور اجمالی بر وقایع روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به عنوان آغاز جنبش دانشجویی در ایران نشان می دهد که رژیم پهلوی برای خوشامد ارباب آمریکایی خود دستش را به خون پاک جوانان این مرز و بوم آلوده شد و دانشجویان آن دوران نیز سینه خود را در برابر تیرهای ناجوانمردانه رژیم سفاک سپر کردند بااین امید که جنبش دانشجویی در ایران جان بگیرد، جامعه بیدار شود و نهضت رهایی بخش ملت ایران برای مبارزه با استبداد و استکبار تداوم یابد.

*  تداوم حرکت انقلاب به سمت اهداف بلند و متعالی در گروی فعالیت جنبش دانشجویی

وی افزود: بدیهی است این خط سیر کلی به سمت آرمان های ملت ایران چه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی_ آنچنان که وجود داشته است_ و چه در پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باید کماکان ادامه پیدا کند و به تعبیر امام راحل این ایام الله خدای ناخواسته به تدریج در یک برنامه ی فاقد محتوا مستحیل نگردد.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: پوشیده نیست که تداوم حرکت انقلاب به سمت اهداف بلند و متعالی خود در گروی فعالیت جنبش دانشجویی و قشر دانشجو به عنوان لایه موثر جامعه مدنی و همچنین آگاهی از مسائل و مشکلات اصلی جامعه در کنار آگاهی بخشی به جامعه و در نهایت اهتمام به برطرف کردن آن خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما