شناسهٔ خبر: 29767565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موگرینی:اتحادیه اروپا اختلافات خود را با آمریکا پنهان نمی کند

تهران - ایرنا - فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که قصد ندارد عمق و گستره اختلافات خود را با دولت کنونی آمریکا پنهان کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا؛ موگرینی این سخنان را در مرکز علوم و امور بین المللی بلفر وابسته به دانشکده کندی دانشگاه هاروارد آمریکا بیان کرد.
وی افزود: من نمی خواهم گستره وعمق اختلافاتمان با دولت کنونی ایالات متحده را اندک و ناچیز نشان دهم، زیرا واقعا وجود دارد و بدیهی و حتی گاهی آنقدر آشکار است که همه دیدگاه های مشترک باقیمانده را از نظرها پنهان می کند و این موضوع شرم آور است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این واقعیت وجود دارد که این دولت (کنونی آمریکا) درباره ایران (خروج از برجام) یا بیت المقدس (شناسایی به عنوان پایتخت اسرائیل) تصمیم هایی گرفته است که با منافع گروهی ما تضاد دارد و تا جایی که می دانم حتی در داخل ایالات متحده نیز این اقدامات محل بحث و جدل است.
موگرینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره ضمنی به سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا پایان جنگ سرد و همچنین سقوط دیوار برلین و بلوک شرق در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش (پدر) که اخیرا جان سپرد، افزود: ما امیدوار بودیم که با پایان جنگ سرد، نظم نوین جهانی در واقع همراه با تشریک مساعی بیشتری امکان پذیر و ایجاد شود، اما متاسفانه امروز باید بپذیریم که چنین نظم نوین جهانی نه تنها هیچگاه واقعا به تحقق نپیوسته، بلکه بدتر این است که امروز این خطر واقعی وجود دارد که حکومت جنگل، هرج و مرج و زورگویی، جانشین حکومت قانون شود، زیرا درست همان پیمان ها و معاهدات بین المللی که بر اساس بسیاری از آنها با یکدیگر همکاری می کنیم و موجب پایان جنگ سرد شد، اکنون در معرض شک و تردید قرار گرفته وامروز ما در عوض ایجاد نظم نوین، باید بخش بزرگی از نیروی خود را صرف جلوگیری از نابودی تدریجی قوانین کنونی نمائیم.
وی خاطر نشان کرد: ما همچنان بر این باوریم که کشور بزرگی مانند آمریکا نباید قوانین بین المللی و ساختارهای چندجانبه گرایانه را به عنوان محدودیت یا حتی مانعی ببیند که باید از میانه راه برداشته و حذف شود. چندجانبه گرایی برای ما تضمین کننده صلح و امنیت جهانی و بنابراین بهترین ابزاری است که برای پیشبرد و دستیابی به منافع ملی خود در اختیار داریم که به نظر من شامل منافع ایالات متحده نیز می شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: من از احساس نیاز شما (ایالات متحده) به سرمایه گذاری بر دوستی با اروپا از طریق پژوهش و گفت وگو، ابراز خشنودی می کنم، نه تنها به این دلیل که طبیعی است، بلکه به این علت که جهان به همکاری اروپا و آمریکا همچون بیش از 70 سال گذشته، نیازمند است. با این حال من هنوز بر این باورم که مشارکت کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس همچنان در شکل دهی به سیاست های جهانی و هرگونه نظم بین المللی، اساسی خواهد بود.
موگرینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر بخواهیم نظام چند قطبی را حفظ کنیم، باید در راستای شکل دهی آن سرمایه گذاری و هزینه کنیم و امکان چنین تغییری تنها هنگامی ایجاد می شود که اروپا و آمریکا با یکدیگر همکاری کنند. از نظر اتحادیه اروپا چندجانبه گرایی تنها بخشی از سیاست خارجی ما نیست، بلکه بخشی از هویت و میراث ما را تشکیل می دهد. اتحادیه اروپا پس از جنگ دوم جهانی و با پشت سرگذاشتن هزاران سال جنگ درون قاره ای، به عنوان نهاد و طرحی چند جانبه تشکیل شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما درآن هنگام مطلب دیگری را درک کردیم که امروز تمرکز برآن دشواراست که منافع ملی ما هنگامی که با یکدیگرهمکاری می کنیم، بهتر از زمان جنگ با یکدیگر حفظ می شود. اما ما امروز می بینیم که به جای تمرکز بر چندجانبه گرایی، تمایل زیادی به تمرکز بر منافع ملی وجود دارد.
به گفته موگرینی، نبرد و درگیری برای سلطه جویی را که قاره ما و جهان را نابود کرده بود، کنار گذاشتیم و با جستجوی همراه با شکیبایی، راه حل های برد - برد را جایگزین آن کردیم که می تواند به نفع همه مردمان اروپا باشد. چندین نسل از مردم و سران آمریکا درک کرده اند که تنها این کشور می تواند از اروپای قوی به عنوان دوست و شریکی نیرومند در دیگر سوی اطلس بهره مند شود. اروپا و آمریکا به جای هرگونه اختلاف نظر احتمالی، هنوز در منافع یکسانی شریک و سهیم هستند که شامل امور جهانی می شود. هر چند می دانم این یکی از غیرواقع گرایانه ترین جملاتی است که احتمالا این روزها می شنوید، اما من واقعا اعتقاد دارم که موضوع اصلی همین است.
موگرینی گفت: ما منافع همانندی در صلح، امنیت و آشتی نه تنها در منطقه بالکان بلکه در شبه جزیره کره، سوریه، عراق، یمن، لیبی و افغانستان داریم و این فهرست می تواند همچنان ادامه یابد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد:اتحادیه اروپا بزرگ ترین شریک بازرگانی آمریکا و سرمایه گذار بیگانه در اقتصاد این کشور به شمار می رود و با اینکه عوامل متحد کننده ما بیشتر از موارد اختلافی و جداکننده دو طرف است، اما اقتصاد می تواند نقطه آغاز خوبی به شمار رود.
موگرینی در بخشی از این سخنرانی از نیکلاس برنز رئیس پروژه اروپا و روابط دو سوی اقیانوس اطلس دانشکده کندی دانشگاه هاروارد، برای میزبانی گرم و فراهم کردن فرصت و امکان بررسی نقطه نظرهای مشترک کشورهای دو سوی اقیانونی اطلس نه تنها در گذشته، بلکه در حال و آینده و حتی برای تمامی تلاش ها به نفع روابط دوجانبه و همچنین پایه گذاری پروژه اروپا و روابط دو سوی اقیانوس اطلس در مرکز بلفر، سپاسگزاری کرد و افزود: من واقعا بر این باورم که اینها فرصت های مورد نیاز ما برای رشد و پرورش دادن ساختار مشارکت و همکاری دوجانبه فراهم می کند.
به گزارش ایرنا به نقل از سرویس اقدامات خارجی اروپا (تارنمای رسمی اتحادیه اروپا)، در بیانیه چهارشنبه گذشته این نهاد آمده است: موگرینی بر عزم راسخ اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای به عنوان عاملی مهم برای ساختار منع گسترش هسته ای در جهان و امری حائز اهمیت برای امنیت منطقه ای و جهانی، تاکید کرد و لزوم اجرای کامل و موثر این توافق را توسط همه طرف های امضاکننده و همچنین منافع اقتصادی حاصل از آن را مورد توجه قرار داد.
موگرینی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیداری به دنبال برگزاری سمینار دو روزه همکاری‌های بین‌‌المللی هسته‌ای و پس از چهارمین نشست از مذاکرات سیاسی عالیرتبه میان اتحادیه اروپا و ایران در بروکسل، همکاری های دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ایران را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این مذاکرات در حالی برگزار شد که «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی 22 آبان ماه در آخرین گزارش آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تائید کرد که هیچ مقدار اورانیوم غنی ‌شده‌ از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه انباشت نشده و غنی‌سازی، تحقیق و توسعه در چارچوب محدودیت‌های تعریف ‌شده در برجام بوده است.
اروپام**1486**

نظر شما