شناسهٔ خبر: 29594050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تأکيد صالحي بر تداوم تعاملات سازنده با اروپا در زمينه همکاري‌ صلح‌‌آميز هسته‌اي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس سازمان انرژي اتمي در سومين سمينار همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي بين ايران و اروپا در بروکسل بر تداوم تعاملات سازنده با اروپا در اين زمينه تأکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران امروز (دوشنبه) پنجم آذر ماه در سومين سمينار همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي بين ايران و اروپا در بروکسل طي سخناني ضمن ابراز خرسندي از حضور در اين نشست، به حضور کارشناسان ايران و اتحاديه اروپا براي تبادل اطلاعات و تجاربشان در زمينه استفاده‌هاي صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي اشاره کرد و آن را دستاوردي بزرگ در نوع خود خواند.
وي با اشاره به تجارب اتحاديه اروپا در زمينه‌‌هاي گوناگون فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي شامل ايمني هسته‌اي، تحقيق و توسعه هسته‌اي و ... بيان کرد: در چارچوب نگاه ملي ما به فعاليت صلح آميز هسته‌اي و به عنوان بخشي از اقدامات و سياست‌هاي عملي ما، علاقه‌مند به گسترش همکاري‌ در اين زمينه‌ها هستيم.
صالحي نسبت به گسترش همکاري‌هاي سطح بالا بين دو طرف ابراز اطمينان کرد.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه اظهاراتش به خروج دولت آمريکا از برجام و تلاش‌هاي آن از طرق ممکن به منظور متوقف و بي خاصيت کردن برجام و همچنين فشار به ديگر اعضاي برجام در اين زمينه اشاره کرد.
معاون رئيس جمهور کشورمان در ادامه عنوان کرد: رويکرد غيرسازنده دولت کنوني آمريکا نشان مي‌دهد که به عنوان عضو دائم شوراي امنيت، هيچ احترام و پايبندي به تعهدات بين‌المللي قائل نيستند. خروج آنها از پيمان‌هاي چندجانبه و حتي بين‌المللي فهرستي طولاني را شامل مي‌شود از جمله مشارکت در ترانس - پاسيفيک، توافقنامه آب و هوايي پاريس و برجام که به تأييد قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل نيز رسيده بود.
وي افزود: منطق پشت سر خروج آمريکا از برجام بر خلاف سيزده گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تأييد پايبندي ايران به تعهدات برجامي براي ملت‌هاي مستقل عجيب به نظر مي‌رسد.
صالحي يادآور شد: يک عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به شکل مضحکي در حال نقض تعهداتش در قبال صلح و امنيت جهان از طريق بدنام کردن نتيجه توافقي است که توسط همان شوراي امنيت به تائيد رسيده است.
وي در ادامه به روند همکاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا در زمينه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي و با توجه به ضميمه سه برجام اشاره کرد و گفت: عليرغم همه پيشرفت‌هاي حاصله ما نبايد خودمان را از فرصت‌هاي همکاري بيشتر محروم کنيم. برنامه «اوراتوم» عرصه همکاري وسيعي را پيش رو قرار مي‌دهد و ما از هر فرصتي براي تعاملات چند جانبه در اين چارچوب استقبال مي‌کنيم.
صالحي خاطرنشان کرد: ايمني هسته‌اي صنايع هسته‌اي براي ما يک اولويت است و آخرين دستاوردها در اين زمينه از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا به ما در راستاي ايمني بيشتر چرخه سوخت کمک مي‌کند.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پايان بر تعهد ايران بر ادامه و گسترش تعاملات سازنده با اتحاديه اروپا در زمينه «همکاري بين‌المللي هسته‌اي» تأکيد کرد و افزود: دو طرف و جامعه بين‌المللي از اين همکاري منتفع مي‌شوند. همه ما نياز به حرکت و عمل در راستاي کمک به رفع نگراني‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در راستاي صلح و امنيت بين‌المللي و در مقابله با حمله بي سابقه عليه اصول حقوق بين‌الملل و چندجانبه‌گرايي داريم.
علي‌اکبر صالحي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در راس هياتي بلند پايه صبح ديروز يکشنبه 4 آذرماه به منظور شرکت در سومين سمينار سطح بالاي همکاري‌هاي هسته‌اي بين‌المللي ايران و اتحاديه اروپا: دستاوردها و انتظارات، وارد بروکسل شد.
در اين سمينار که از امروز پنجم آذر به مدت دو روز در بروکسل برگزار مي‌شود، بهروز کمالوندي معاون امور بين‌الملل، حقوقي و مجلس، سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه و نيز ميگل آرياس کانيته کميسيونر تغييرات اقليمي و انرژي اتحاديه اروپا و هلگا اشميد معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز سخنراني خواهند کرد.
سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مصري، سلحشوري و صفاري، نمايندگان مردم کرمانشاه، تهران و نطنز به همراه تعدادي از مديران ارشد سازمان انرژي اتمي، صالحي را در اين سفر همراهي مي‌کنند.
در اين سمينار دو روزه نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه اروپا در خصوص توسعه همکاري‌هاي هسته‌اي و پيگيري تصميمات اتخاذ شده در سمينارهاي قبلي به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
بر اساس ضميمه 3 برجام، پروژه‌هاي متعددي مورد توافق همکاري‌هاي دو طرف بوده که از جمله آنها مي‌توان به پروژه استرس تست نيروگاه بوشهر و همچنين همکاري در ايجاد مرکز عالي ايمني هسته‌اي با سرمايه گذاري 25 ميليون يورويي اتحاديه اروپا، اشاره کرد که در اين نشست دو روزه پيگيري مي‌شود.

نظر شما