شناسهٔ خبر: 29529700 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید بر حمایت از کتاب‌ فروشی‌های محلی در روز کتابگردی

شهردار منطقه ۱۲ با انتشار اطلسی از کتابفروشی‌های محلی در آینده نزدیک گفت: قول می‌دهم تا از کتابفروشی‌های محلی منطقه حمایت کنیم.

صاحب‌خبر -

تاکید بر حمایت از کتاب‌ فروشی‌های محلی در روز کتابگردیبه گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،احمد مسجد جامعی و مجید فراهانی اعضای شورای شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور، دبیر بیست و ششمین هفته کتاب و مدیرعامل خانه کتاب، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، سیدرضا سید صالحی رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و وزیرسابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران و دیگر کتابگردان در ادامه روز کتابگردی و پس از بازدید از کتابفروشی‌های خیابان سهروردی و خیابان مطهری به میدان امام خمینی (ره) رفتند و از کتابفروشی ایرانیان بازدید کردند.

سید اسماعیل شاداب نیا مدیر کتابفروشی ایرانیان در این بازدید با اشاره به پیشینه این کتابفروشی گفت: این کتابفروشی از سال ۱۳۵۵ دایر بوده و مدت ۴۲ است که در حال عرضه کتاب به مخاطبان است.

وی با اشاره به شرایط مالی کتابفروشی و تصمیم به واگذاری آن گفت: قریب به چهار سال است که قصد واگذاری این کتابفروشی را دارم و تابلویی نیز به این منظور بر روی شیشه کتابفروشی نصب کرده‌ام.

در ادامه سیدرضا صالحی امیری، احمد مسجدجامعی، نیکنام حسینی‌پور و شهردار منطقه ۱۲ تهران با امضا این برگه نصب شده بر روی شیشه مغازه خواستار ادامه فعالیت این کتابفروشی شدند.

ضرورت گسترش مطالعه مفید در جامعه

صالحی امیری با اشاره به ضرورت مطالعه در جامعه گفت: دو تفسیر متفاوت از مطالعه وجود دارد. ما یک مطالعه سطحی و یک مطالعه موثر داریم. مطالعه سطحی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و بیشتر آگاهی از روزمره‌هاست اما مطالعه موثر یعنی بالا رفتن سطح دانش و آگاهی فرد و جامعه است.

وی ادامه داد: با مطالعه موثر در عین حال که دانش فرد ارتقا پیدا می‌کند، دانش جامعه نیز افزایش می‌یابد و به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود. میزان کتابخوانی به این دلیل در ایران پایین است که افراد بیشتر مطالعه خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند و این نوع مطالعه فاقد ارزش علمی است. امیدوارم رسانه‌ها بتوانند فرهنگ مطالعه موثر را در کشور ترویج کنند.

احمد مسجدجامعی در این دیدار پیشنهاد داد از آنجا که نام این میدان در گذشته قورخانه بوده است، این کتابفروشی به نام «کتابفروشی قورخانه» نامگذاری شود.

وی همچنین در ادامه با خطاب قرار دادن شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: از شهردار منطقه درخواست دارم تا کتابفروشی‌های منطقه‎ای مورد حمایت قرار گیرند و بیلبورد‌های تبلیغاتی به منظور معرفی این کتابفروشی‌ها نصب شود.شهرداری منطقه ۱۲ می‌تواند کتاب‌هایی که قصد اهدای آن‌ها را دارد از کتاب‌فروشی‌های محلی تامین کند تا از این طریق اقتصاد این کتابفروشی‌ها نیز تقویت شود.

شهردار منطقه نیز در این مراسم با وعده انتشار اطلسی از کتابفروشی‌های محلی در آینده نزدیک گفت: قول می‌دهم تا از کتابفروشی‌های محلی منطقه حمایت کنیم.

سختی انتشار کتاب‌های چند جلدی

در روز کتابگردی، کتابگردان به کتابفروشی اساطیر رفتند و به بازدید از این کتابفروشی قدیمی پرداختند. احمد مسجدجامعی در این کتابفروشی با اشاره به سختی انتشار آثار چند جلدی گفت: ناشران کمی وجود دارند که کتاب‌ها را در قالب چند جلدی منتشر کنند، زیرا کتاب‌های چند جلدی فروش سختی دارند و به قول معروف خواب سرمایه نیز در این فعالیت بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه این کتابفروشی کتاب و مجلات قدیمی بسیاری دارد مطلوب است که این آثار در قالب دیجیتال عرضه شوند.

خرید ۱۵۰ میلیون ریالی کتابگردان

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در پایان این بازدید از خرید مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال کتاب از کتابفروشی اساطیر و شهردار حرم امام خمینی (ره) نیز از خرید مبلغ ۵۰ میلیون ریال کتاب از کتابفروشی اساطیر خبر داد.

در ادامه تیم کتابگردی در کتابفروشی گیتاشناسی حضور یافتند. در این کتابفروشی طرح ایجاد موزه خصوصی و تخصصی اطلس جغرافیایی از سوی مدیر کتابفروشی مطرح شد و گفت: به دلیل ماده ۱۰۰ با ایجاد این موزه مخالفت کرده‌اند.

بختیاری گفت: در این موزه قرار است اسناد جغرافیایی خلیج فارس قرار داده شود و به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار گیرد.

ایجاد موزه موقت خلیج فارس در اراضی عباس آباد

احمد مسجدجامعی با استقبال از ایجاد موزه اسناد خلیج فارس عنوان کرد: درحال رایزنی برای ایجاد موزه‌ای در اراضی عباس آباد هستیم و می‌توانیم با همکاری این انتشارات به طور موقت چنین موزه‌ای را در این منطقه برپا کنیم.

ایجاد مرکزی خاص برای فروش کتاب‌های دست دوم

حق‌شناس با حضور در کتابفروشی گیتاشناسی درباره برنامه شورای شهر تهران برای مبارزه با قاچاق کتاب گفت: ان شاءالله در آینده نزدیک جلسه‎ای با شهرداری منطقه ۶ و ۱۱ خواهیم داشت که در این جلسه جامعه ناشران نیز حضور خواهند داشت. در این جلسه موضوع قاچاق کتاب را حل و فصل خواهیم کرد تا جلوی دلالان و سودجویان گرفته شود.

وی افزود:محلی برای فروش کتاب‌های دست دوم در نظر گرفته می شود تا در محلی خاص و با نظارت نهاد‌ها این کار انجام شود.

طرح کتابگردی به منظور حمایت از کتاب‌فروشی‌های کشور و با تاکید بر حمایت از کتاب‌فروشی‌های محلی در ۴ سال گذشته همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور برگزار شده است و امسال پنجمین دوره آن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما