شناسهٔ خبر: 29515439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری 1400

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی «انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری 1400» را با محورهایی همچون «اختلاف بین اصلاح طلبان و انتخابات سال آینده » و «نامزدهای مطرح جناح های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده» مورد توجه قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ بررسی امروز روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های جناح های گوناگون سیاسی نشان می دهد، تعدادی از این رسانه ها با محورهایی مانند؛ «عبور اصلاح طلبان از روحانی یا روحانی از اصلاح طلبان»، و «طرح زودهنگام انتخابات 1400» مطالبی را منتشر کرده اند.

** اختلاف بین اصلاح طلبان و انتخابات سال آینده مجلس
روزنامه ابتکار زیر عنوان «راهبرد اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده چیست؟ اصلاح‌طلبان در دام عهدشکنی رقیب» نوشت: در ماه های اخیر هم شاهد برخی تحرکات جناحی به منظور کسب رای در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی هستیم. در این میان مخاطراتی جدی جریان اصلاح‌طلب را تهدید می‌کند چرا که برخی تحلیل‌گران می‌گویند اشتباهات دولت بر گردن اصلاح‌طلبان است و اگر دولت روحانی عملکردی ناموفق و ضعیف داشته است این اصلاح‌طلبان هستند که باید پاسخگو باشند. در واقع همه کاسه وکوزه ها بر سر اصلاح طلبان شکسته ‌شده است. دیگرانی هم هستند که می‌گویند ممکن است حامیان جریان اصلاحات این جریان را تنها بگذارند، دست از حمایت بکشند و حتی به جریانی موسوم به براندازی بپیوندند و در نهایت به تازگی پروژه اختلاف بین جریان اصلاح‌طلبی را کلید زده‌اند.
ابتکار به نقل اسماعیل گرامی‌مقدم در این رابطه می نویسد: اختلاف در هر جریان سیاسی طبیعی است و با توجه به اینکه ما در کشور دو جریان سیاسی داریم که هر دو جریان متشکل از ده‌ها حزب، گروه و انجمن هستند و به طور طبیعی اختلاف در فعالیت‌های سیاسی به وجود می‌آید اما به دلیل اینکه کار حزبی و سیاسی در کشور نهادینه نشده است باعث کثرت احزاب سیاسی شده است که همین امر دارای محاسن و معایبی است.

** نامزدهای مطرح جناح های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده
روزنامه شرق در گزارشی نوشت: الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا اصلاح طلبان برای انتخابات 98 یا 1400 گزینه ای ندارند؟ گفته است: اصلاح طلبان حتما در انتخابات شرکت می کنند و کاندیدا هم خواهند داشت. برخی چهره های مشهور اصلاح طلب هستند که برای 1400 روزشماری می کنند و برخی افراد هم که شاید الان مطرح نیستند در آن زمان ظهور پیدا می کنند.
روزنامه قانون نیز زیر عنوان «انحراف انتخاباتی» آورده است: انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری ایران سال 1400 برگزار خواهد شد و مدت زیادی مانده تا دوره بعدی ریاست جمهوری شروع شود ولی برخی از جریانات تبلیغات‌شان را شروع کرده و حتی افرادی را به عنوان گزینه معرفی کرده‌اند! این موضوع مختص به یک دسته یا جریان نیست بلکه همه از امروز برای آن روزگار نقشه‌‌ها چیده‌اند. آن‌هایی که برای رسیدن به قدرت علاقه فراوانی دارند و در این راه هزینه‌های گسترده‌ای نیز کرده‌اند.
قانون می افزاید: یکی از گزینه‌های مطرح شده برای انتخابات سال 1400 که طرفدارانش می‌کوشند او را به میدان بیاورند، محمود احمدی نژاد است.
قانون اضافه می کند: الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران مدعی شده آقایان جهانگیری و عارف درسال 1400 کاندیدا خواهند شد! افرادی که اگر همین امروز نیز یک نظرسنجی ساده برای جایگاه‌هایی که هستند انجام شود، می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن کند.. فرد دیگر یعنی محمدرضاعارف که الیاس حضرتی نام آن را به زبان آورده است...از دیگر چهره‌هایی که برخی از حضور وی در انتخابات سال 1400 سخن می‌گویند، علی لاریجانی است.
قانون در ادامه می نویسد: در همین حال جریانی به نام نواصولگرایی نیز درکشور در حال شکل گیری وفعالیت خود را شروع کرده است که از قالیباف حمایت می‌کند و برخی او را نیز می‌خواهند به عنوان گزینه‌ ریاست‌جمهوری سال 1400 معرفی کنند.

** عبور اصلاح طلبان از روحانی یا روحانی از اصلاح طلبان
اسماعیل گرامی‌مقدم در رابطه با بحثی که مدتی است از سوی برخی از جریان‌ها مطرح شده که اصلاح‌طلبان از روحانی عبور کرده‌اند، به ابتکارگفت: اصلاح‌طلبان هرگز به اجبار از آقای روحانی حمایت نکردند که الان بخواهند از آن عبور کنند. در سال 92 در بین گزینه‌های اصلاح‌طلبان آقای عارف وجود داشت و صلاحیت آن تایید شده بود. این اصلاح‌طلبان بودند که با اهم و مهم کردن مساله، ترجیح دادند منافع بالاتری از جریان خود را در نظر بگیرند که آن پیروزی بر تندروها بود. به همین دلیل اصلاح‌طلبان چون تصور می‌کردند آقای روحانی دارای کارایی بیشتری از نامزد خودشان خواهد بود تصمیم به پشتیبانی و حمایت از آقای روحانی گرفتند.
گرامی‌مقدم تصریح کرد: در سال 1396 هم همینطور شد. ما نامزدی به نام آقای جهانگیری داشتیم ولی به دلیل اینکه پیروزی ما در مرحله اول رقم بخورد از نامزدی آقای جهانگیری عبور کردیم و رفتیم به سمت آقای روحانی و به همین دلیل مجددا آقای روحانی رای آورد. اما آقای روحانی به وعده‌های خود عمل نکرد و اصلاح‌طلبان را دور زده و از آنها سوءاستفاده کرد. متاسفانه بدعت بداخلاقی و عهدشکنی در ائتلافات را روحانی بنا گذاشت.

روزنامه کیهان نیز زیر عنوان «دولت در چاله مدعیان اصلاحات در حال فرار» به نقل از «سعید حجاریان» به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات نوشت: دولت اساسا عقدی با اصلاح‌طلبان منعقد نکرد که بخواهد از آن عبور کند. یعنی در سال 92، به قدری فرصت کم بود که اصلاح‌طلبان با دولت بر سر موضوعات خاص به ائتلاف نپرداختند و از این گذشته، روحانی برنامه ائتلافی نداشت. منتهی شعارهای روحانی بخشی برآورده کردن خواسته‌های اصلاح‌طلبان هم بود که به هیچ یک از آنها وفادار نماند و به همین خاطر شاید بتوان گفت، خودش از خودش عبور کرده است.

** طرح زودهنگام انتخابات 1400
«کرکره انتخابات 1400 را بالا نکشید» عنوان گفت وگوی روزنامه شرق با تعدادی از فعالان سیاسی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری که در مقدمه این گزارش می خوانیم: چند صباحی است که بحث انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح شده وبرخی هم در این فضا به گمانه زنی های خود درباره گزینه های احتمالی می پردازند
شرق در ادامه اظهارات محسن هاشمی و مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز و رسول منتجب نیا از اعضای سابق حزب اعتماد ملی در این زمینه را بازتاب داده و می نویسد : این چهره ها متفق القول بر این عقیده هستند که بحث انتخابات به طور کلی در شرایط فعلی کشور بلاموضوع است.مباحث و موضوعاتی که کشور و مردم با آن دست به گریبان هستند، آن قدر متعدد و مهم است که بهتر است به جای طرح موضوعاتی که زمان و مکان آن هنوز نرسیده فضای کشور را به سمت اختلافات انتخاباتی سوق نداد.

** واکنش ها به اظهارات الیاس حضرتی
گزارش روزنامه قانون که اظهارات روزگذشته الیاس حضرتی در مورد نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را نقد کرده است، مورد توجه برخی رسانه های اصولگرا قرار گرفته است.
«واکنش تند روزنامه اصلاح‌طلب به سخنان حضرتی» عنوانی است که خبرگزاری تسنیم در این ارتباط برگزیده و تارنمای خبری مشرق نیوز هم آن را بازنشر داده است.
تسنیم با اشاره به اینکه روزنامه اصلاح‌طلب قانون در واکنش به گفتگوی دیروز حضرتی، به نقد اظهارات وی درباره انتخابات 1400 و کاندیداتوری عارف و جهانگیری پرداخت، نوشت: روزنامه قانون با تیتر 'انحراف انتخاباتی' به استقبال سخنان حضرتی رفت. قانون در گزارش خود درباره گزینه‌های نام برده شده توسط حضرتی می‌نویسد 'الیاس حضرتی نماینده مردم تهران مدعی شده آقایان جهانگیری و عارف درسال 1400 کاندیدا خواهند شد! افرادی که اگر همین امروز نیز یک نظرسنجی ساده برای جایگاه‌هایی که هستند انجام شود، می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن کند. اسحاق‌ جهانگیری شاید در انتخابات سال 96 به دلیل فرصت‌هایی که به وجود آمده بود و رویدادهایی که ایجاد شد می‌توانست رای به خود اختصاص دهد ولی با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه به وجود آمد و ناکارآمدی که ایجاد شد بی‌شک در میان بدنه اجتماعی و افکار عمومی هیچ جایگاهی دیگر ندارد.'

** نشریات خبری
پژوهشم**1025**

نظر شما