شناسهٔ خبر: 29505251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی:

شیعه و سنی برای حفظ وحدت بر مشترکات تکیه کنند

قم- ایرنا- آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: شیعه و سنی، به جای موارد اختلافی بر مشترکات مذاهب تکیه نمایند که این مساله وحدت میان آنان را قوی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با تاکید بر این که شیعه و سنی باید به مقدسات مذاهب یکدیگر احترام بگذارند، افزود: این مساله در نزدیکی پیروان مذاهب به هم بسیار موثر است و باعث حفظ وحدت خواهد شد.
وی اضافه کرد: پیامبر(ص)، قرآن، قبله، نماز ، روزه و حج از مشترکات دو مذهب است. با توجه به آیات و روایات زیادی که در زمینه وحدت وجود دارد ، مسلمانان باید دست به دست هم متحد شوند و درمقابل دشمنان بایستند.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: کار کسی که میان مردم را اصلاح می کند مثل جهاد در راه خداست، که این امر باعث عظمت اسلام و مسلمانان می شود.
وی با تاکید بر اینکه باید اخبار یکدیگر را از خودمان سئوال کنیم نه از دشمنانمان، گفت: باید سئوالات را از علمای شیعه و علمای سنی بپرسیم، ولی عده ای از دشمنانمان سئوال می کنند.
وی افزود: به عنوان مثال وهابی ها می گویند شیعه، مکه و کعبه را قبول ندارد و براساس اعتقادات آنان قبر امام حسین(ع) کعبه است؛ وهابی ها چون می بینند مذهب شان با پیشرفت شیعه در خطر است، دروغ درست کرده اند، شما چرا از علمای شیعه درخصوص کعبه، مکه و قبر امام حسین(ع) سئوال نمی کنید؟
این مرجع تقلید با اشاره به کتاب «الفقه علی المذاهب الاربعه» که توسط شش عالم سنی بغدادی نوشته شده است ، گفت: در این کتاب آمده ازدواج با دختران شیعه درست نیست، زیرا اینها پس از نماز سه بار می گویند «خان الامین»، یعنی جبرئیل امین خیانت کرد و باید وحی را جای پیامبر اسلام (ص) به امیرالمومنین(ع) می داد.
وی افزود: شما 6 عالم در بغداد هستید، نجف نزدیک شما بود و باید از علمای شیعه سئوال می کردید، چرا عقیده شیعه را از دشمن گرفته اید؟ شیعه پس از نماز سه بار «الله اکبر» می گوید.
وی گفت: اکنون رادیوهای خارجی و فضاهای مجازی مملو از دروغ و تهمت علیه شیعه است، چرا از آن ها می پذیرید؟ کار رادیوهای خارجی ایجاد اختلاف است، چرا دروغ دشمن را درباره یکدیگر بپذیریم؟
آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: هفته وحدت فرصت مناسبی برای اتحاد بیشتر بین شیعه و سنی است، ولی باید راه وحدت را پیدا کنیم.
وی با اشاره به حدیث اخلاقی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: آن حضرت می فرمایند ،کسی که خاری را از سر راه عابران بردارد، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می بخشد.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: 1400 سال قبل رسول گرامی اسلام(ص) چنین دستوری داده است که باید با دنیای امروز که دم از حقوق بشر و تمدن می زند، مقایسه کرد؛ امروز آمریکایی ها سلاح های بسیاری به عربستان سعودی می فروشند؛ در حالی که می دانند آنان زنان و کودکان را کشته و بیمارستان ها را ویران می کنند؛ این کشورها فقط به دنبال منافع خود بوده و به فکر حقوق بشر نیستند.
12 ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر(ص) بنابر روایات اهل سنت تا 17 ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر(ص) بنابر روایات شیعه است، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.
/2085/ 6133/

نظر شما