شناسهٔ خبر: 29504553 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار شهر "ری" عنوان کرد:

یک زنگ خطر برای بازار کالای ایرانی/کاهش قدرت خرید کارگران

نمایندگی مرکزی

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار شهر "ری" با اشاره به نامگذاری سالجاری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: کارگران بیشترین مصرف کنندگان کالای ایرانی هستند چرا که توان خرید کالای خارجی ندارند و کاهش قدرت خرید آنان منجر به کاهش اقبال عمومی برای خرید کالای ایرانی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا بقائیان در همایش سالروز تصویب قانون کار که به مناسبت فرا رسیدن 29 آبان ماه سالروز تصویب این قانون در خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه برگزار شده بود، عنوان کرد: هر چقدر قدرت خرید کارگران که در سایه افزایش نرخ تورم و  قیمت کالاهای اساسی بوجود آمده است کاهش یابد قطعا حرکت چرخه تولید کندتر شده و اقتصاد کشور با چالش جدی مواجه خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از مطالبات دیرینه کارگران و بازنشستگان با توجه به کاهش قدرت خرید آنان در سایه افزایش نرخ تورم، حمایت دولت از آنان به هر شکل ممکن و بویژه ترمیم دستمزد است.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سالجاری به عنوان حمایت از کالای ایرانی گفت: کارگران بیشترین مصرف کنندگان کالای ایرانی هستند چرا که توان خرید کالای خارجی ندارند و کاهش قدرت خرید آنان منجر به کاهش اقبال عمومی برای خرید کالای ایرانی خواهد شد.

بقائیان در ادامه تصریح کرد: همسان سازی حقوق، مطالبه دیرینه بازنشستگان و جامعه کارگری است و گرچه بار مالی بالایی دارد، اما مطالبه جدی برای بهبود معیشت کارگران است.

وی گفت: انتظار از مجلس و دولت این است که قبل از پایان سال در خصوص ترمیم دستمزد کارگران چاره اندیشی کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز گفت: جامعه کارگری با وجود تمامی مشکلات و گرفتاری‌های خود در طول سال سه روز را به عنوان سه روز ملی شامل 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر، ۲۵ تیرماه به عنوان روز تامین اجتماعی و ۲۹ آبان ماه به عنوان سالروز تصویب قانون کار در تقویم کارگری ثبت کرد.

داود میرزایی تصریح کرد: امروزه قانون کار مورد هجمه بسیاری از سیاسیون قرار گرفته و پس از چندین سال از تصویب آن، مفاد این قانون را مانعی در مسیر تولید و اشتغال تلقی می کنند.

وی گفت: قانون کار به عنوان قانون حداقلی کارگران به شمار می‌رود و قانونی است که پس از سالها از تصویب، بسیاری از مفاد آن جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

وی تصریح کرد: جامعه کارگری گرفتار تنگی معیشت است و به سختی زندگی می کند. گرچه افزایش ۱۹.۵ درصد حقوق و دستمزد در ابتدای سال جاری بارقه امیدی را در دل آنها نشاند اما افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید کام آنان را تلخ کرد.

میرزایی تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه و شرایط دشوار اقتصادی موجب کاهش  قدرت خرید کارگران شده است و حتی قادر به تامین نیازهای اولیه زندگی خود نیستند.

وی گفت: براساس برآوردهای بعمل آمده در شرایط اقتصادی کنونی حداقل حقوق برای یک خانواده سه نفره مبلغی معادل سه میلیون تومان است از این رو با توجه به میزان دستمزد دریافتی کارگران ، افزون بر 90 درصد جامعه کارگری زیر خط فقر هستند و به سختی زندگی می‌کنند. از این رو از مسئولان انتظار می‌رود که از کارگران حمایت کنند تا فاصله طبقاتی کارگران با سایر اقشار جامعه بیشتر نشود.

دبیرخانه کارگر ساوه و زرندیه در ادامه تصریح کرد: مسئولان اجازه دهند کارگران در فضای آزاد مطالبات خود را بیان کنند و انگ سیاسی به آنان نزنند، چرا که کارگران وفادارترین اقشار به انقلاب هستند.

وی در ادامه با تسلیت درگذشت رئیس فقید سازمان تامین اجتماعی گفت: در طول ۳۶ سال انقلاب تنها چهار مرکز درمانی وابسته به سازمان تامین اجتماعی احداث شد اما تنها در طول عمر ریاست دکتر نوربخش بر سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید چهار مرکز درمانی در استان مرکزی احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است و پنجمین درمانگاه تخصصی نیز هم اکنون در شهرستان زرندیه در حال احداث است.

به گزارش ایسنا؛ رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساوه و حومه نیز گفت: بزرگترین دغدغه کارگران ساختمانی حضور اتباع بیگانه است که موجب اشغال اشتغال کارگران ایرانی شده اند.

علیرضا کاظمی تصریح کرد: بسیاری از کارگران ساختمانی ایرانی هم اکنون بیکار بوده و با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند.

انتهای پیام

نظر شما