شناسهٔ خبر: 29502896 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نحوه واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين(ع) به ايران/ نصب گنبد جديد تا نوروز 98

صاحب‌خبر -
نحوه واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين(ع) به ايران/ نصب گنبد جديد تا نوروز 98
خبرگزاري آريا - خبرگزاري فارس/خبرنگار: مريم سادات آجوداني- رئيس ستاد بازسازي عتبات با اشاره به چگونگي واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) به ايران، از نصب گنبد جديد حرم سيدالشهدا (ع) در نوروز 98 خبر داد
زائران حسيني پس از ورود به کربلا چشم مي‌چرخانند تا گنبد حرم امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) را ببينند و از دور هم که شده سلامي به شهداي کربلا دهند. اما با توجه به ساخت‌وسازهاي نامتوازن در شهر کربلا اولين جايي که چشم زائران به گنبد حرم مطهر روشن مي‌شود، بر روي پلي در ورودي شهر است که البته به دليل پايين بودن گنبد حرم امام حسين (ع) ديدن آن به سختي امکان‌پذير است. نحوه واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين(ع) به ايران/ نصب گنبد جديد تا نوروز 98
حتي وقتي زائران به بين‌الحرمين مشرف مي‌شوند، گنبد حرم مطهر امام حسين (ع) از فاصله 50 متري هم به سختي ديده مي‌شود. بر همين اساس، عتبه حسينيه (ع) تصميم به اجراي طرح ترفيع گنبد امام حسين (ع) گرفت و از آن پس ستاد بازسازي عتبات در تلاش بود تا افتخار انجام اين طرح مهم را کسب کند که پس از تلاش بسيار طرح ترفيع گنبد حرم مطهر امام حسين (ع) را ارائه کرد و با موافقت عتبه حسينيه (ع) مواجه شد.
طرح ترفيع گنبد حرم مطهر امام حسين (ع) با عنوان پروژه معراج از سال 1391 پس از امضاي تفاهم‌نامه بين حجت‌الاسلام «حاج شيخ عبدالمهدي کربلايي» توليت حرم مطهر امام حسين (ع) و «حسن پلارک» رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با انجام مراحل مقدماتي آغاز شد و بر اساس وعده مسؤولان قرار است امسال گنبد جديد بر روي گنبد فعلي نصب شود. البته اين گنبد به عنوان سومين گنبد حرم امام حسين (ع) خواهد بود، چرا که علاوه بر گنبد فعلي، يک گنبد ديگر نيز وجود دارد که از داخل حرم امام حسين (ع) بالاي ضريح سيدالشهدا (ع) قابل رويت است.
در ادامه گفت‌وگويي داشتيم با «حسن پلارک» رئيس ستاد بازسازي عتبات تا از روند طرح ترفيع گنبد حرم مطهر امام حسين (ع) و آخرين اقدامات در اين رابطه مطلع شويم که مشروح آن در ادامه مي‌آيد؛
هدف از اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) چه بود؟
با توجه به اهميت حرم مطهر امام حسين (ع) و پايين بودن گنبد اين حرم مطهر، قرار شد گنبد حرم 7 متر و نيم بلند از گنبد فعلي شود. چرا که از فاصله نه چندان دور، اين گنبد مطهر به راحتي ديده نمي‌شد. بر همين اساس، تصميم گرفتيم تا پروژه معراج را به منظور ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) اجرايي کنيم.
با توجه به اينکه پيشنهاد طرح ترفيع حرم امام حسين (ع) از سوي عتبه امام حسين (ع) ارائه شده بود، چه شد که افتخار اجراي اين طرح را به ايرانيان دادند؟
پس از سقوط صدام، ستاد بازسازي عتبات درصدد انجام طرح‌هاي گوناگون براي بازسازي اعتاب مقدسه عراق بود که با توجه به اهميت آن و لزوم حفظ معماري موجود، طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) مطرح و مقرر شد که گنبد جديد بر روي گنبد فعلي حرم سيدالشهدا (ع) قرار گيرد.
با توجه به فشاري که ممکن بود گنبد جديد بر روي ستون‌ها بياورد، طرح مقاوم‌سازي ستون‌هاي اطراف ضريح حرم ابا عبدالله (ع) بايد پيش از نصب گنبد جديد اجرايي مي‌شد. بر همين اساس دو طرح بزرگ در دستور کار عتبه امام حسين (ع) قرار داشت.
به همين منظور نيز تلاش کرديم تا افتخار اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) و مقاوم‌سازي ستون هاي اطراف ضريح حرم سيدالشهدا (ع) را از آنِ خود کنيم. پس از آن، از ستادهاي استاني درخواست کرديم تا طرح‌هاي پيشنهادي خود را براي اجراي اين دو طرح بزرگ ارائه دهند که پس از بررسي طرح هاي مختلف استاني، طرح استان کرمان با جامعيتي که داشت، مورد پذيرش ستاد قرار گرفت و به عتبه امام حسين (ع) ارائه شد که در نهايت نيز اين آستان طرح مورد نظر را به تصويب رساند و برنامه‌ريزي براي اجراي اين دو طرح آغاز شد.
اولين اقدام براي اجراي طرح معراج چه بود؟ نحوه واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين(ع) به ايران/ نصب گنبد جديد تا نوروز 98
اساس اين پروژه بحث ستون‌هاي قبلي و پايين گنبد حرم بود که بايد مقام‌سازي و تقويت مي‌شدند، چرا که با نصب گنبد جديد، وزن قابل توجهي به پايه سازه قبلي اضافه مي‌شد.
علاوه بر اين، با توجه به سنگين بودن گنبد، براي نصب گنبد جديد بايد مقاوم‌سازي ستون‌ها را ابتدا انجام مي‌داديم.
چهار ستون در اطراف ضريح حرم امام حسين (ع) وجود داشت که براي انجام اجراي مقاوم‌سازي و لاغرسازي هر ستون، حدود 6 ماه زمان نياز داشت. اين امر در حالي است که اجراي طرح در زمان‌هاي شلوغ و ايام مناسبتي متوقف مي‌شد که در نهايت کار مقاوم‌سازي و تقويت ستون‌هاي اطراف ضريح امام حسين (ع) به همت مهندسان ايراني صورت گرفت.
با انجام اين طرح، علاوه بر مقاوم شدن ستون‌هاي اطراف ضريح، لاغرسازي ستون‌ها نيز انجام شد. تا جايي که با تکميل طرح لاغرسازي و مقاوم‌سازي ستون‌هاي اطراف ضريح حرم امام حسين (ع) در سال جاري، بيش از يک متر و نيم بر فضاي اطراف ضريح از ستون‌ها افزوده شد و از روز عرفه و عيد قربان امسال زائران با فاصله سه برابر قبلي بين ضريح و ستون به زيارت پرداختند.
پس از تکميل اين بخش‌، اقدامات به منظور مقاوم‌سازي بخش‌هاي ديگر و زيرساخت‌ها انجام شد و هم اکنون مراحل پاياني آن طي مي‌شود که پس از تکميل و نهايي شدن، گنبد جديد حرم امام حسين (ع) نصب خواهد شد.
همچنين برخي از پروژه‌هاي ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) تکميل شده است و هم‌اکنون در حال تقويت بخش‌هاي جنبي گنبد حرم امام حسين (ع) هستيم. البته با توجه به اهميت ساخت گنبد جديد حرم مطهر و حساسيت‌هايي که دارد بايد دقت زيادي در ساخت آن داشته باشيم که اين امر به همت خيران کشور و مهندسان در کرمان در حال ساخت است.
ساخت گنبد جديد حرم امام حسين (ع) در چه مرحله‌اي است؟
اين گنبد به صورت پيش‌ساخته طراحي شده است که قطعات آن مونتاژ شده و بعد خشت‌هاي طلا روي آن نصب مي‌شود. البته هم‌اکنون گنبد جديد حرم مطهر امام حسين (ع) در کرمان ايستاده و ساخت خشت‌هاي مطلا نيز روند خوبي را طي مي‌کند.
وزن گنبد جديد حرم امام حسين (ع) چقدر است؟
گنبد فعلي يک‌هزار تن و وزن گنبد جديد نيز 200 تن است و به دليل اينکه گنبد جديد بر روي گنبد فعلي قرار مي‌گيرد، پايه‌ها و ستون‌ها بايد گنبدي به وزن يک هزار و 200 تن را تحمل کنند. براي همين امر نيز کار مقاوم‌سازي و لاغرسازي ستون‌هاي اطراف ضريح پيش از اقدام براي نصب گنبد جديد بايد اجرايي مي‌شد.
چقدر طلا براي ساخت گنبد جديد حرم امام حسين (ع) به کار رفته است؟
خشت‌هاي مطلا از مس با روکش طلاي سخت هستند. برخي تصور مي‌کنند که تمامي آلياژ خشت‌ها از طلا است، در حالي که پايه آن از مس ساخته شده که براي مقاومت در برابر هوا و رطوبت با روکشي از طلا مزين مي‌شود که در مجموع شايد طلاي به کار رفته در گنبد جديد حدود 10 ميکرون باشد.
با نصب گنبد جديد حرم امام حسين (ع) چه تغييري در گنبد حرم مطهر ايجاد مي‌شود؟
گنبد جديد بر روي گنبد قبلي حرم امام حسين (ع) نصب مي‌شود، به همين دليل گنبد قديمي حرم امام حسين (ع) برداشته نخواهد شد. اين گنبد ارتفاعي يک و نيم برابر ارتفاع گنبد فعلي دارد. به طوري که ارتفاع گنبد حرم امام حسين (ع) پس از نصب گنبد جديد، 7 متر و نيم به افزوده مي‌شود. همچنين قطر آن نيز يک و نيم برابر قطر گنبد فعلي خواهد شد.
يکي از نکات قابل توجه در گنبد جديد حرم امام حسين (ع)، مقاوم و ضدانفجار بودن آن است که در اين زمينه نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است.
گنبد جديد حرم امام حسين (ع) چه زماني به کربلا منتقل و نصب مي‌شود؟
گنبد جديد تکميل شده و هم اکنون مراحل زيرساختي در کربلا در حال انجام است. همچنين 50 درصد خشت‌هاي طلا آماده است و سعي داريم امسال روند ساخت گنبد مطلا را به اتمام رسانده و براي اطمينان از درستي آن، يک بار گنبد جديد را با قطعاتي که ساخته شده، مونتاژ کرده تا اشکالات احتمالي آن برطرف شود و مجدد آن را باز کرده و به کربلا انتقال دهيم.
پس از انتقال به کربلا، عمليات مونتاژ و نصب آن چقدر طول مي‌کشد؟
با توجه به آماده بودن زيرساخت‌ها و گنبد، حدود 40 روز زمان براي نصب آن پيش‌بيني کرده‌ايم که اميدواريم عيد نوروز سال آينده گنبد جديد حرم امام حسين (ع) بر روي گنبد فعلي حرم امام حسين (ع) نصب شود.
ساخت گنبد جديد حرم امام حسين (ع) با کمک‌هاي مردمي انجام شده است، نحوه مشارکت مردم در اين طرح چگونه است و علاقه‌مندان به مشارکت در اين فيض چگونه مي‌توانند در آن سهيم شوند؟
تمامي اقدامات و طرح‌هاي ستاد بازسازي عتبات با کمک‌هاي خيران و مردم صورت مي‌گيرد که در طرح معراج نيز اگر کمک‌هاي مردمي نبود، شايد نمي توانستيم اين طرح را به خوبي پيش ببريم. اميدواريم که مردم عزيز کشورمان براي ساخت و بازسازي اعتاب مقدسه همچون گذشته با ما مشارکت داشته باشند.
همچنين براي تسهيل در زمينه اهداي کمک‌هاي مردمي، کد دستوري # 233 * (ستاره دويست و سي و سه مربع) اختصاص يافته است که هموطنان عزيز مي‌توانند با شماره‌گيري اين کد از طريق تمامي اپراتورهاي همراه، به هر ميزان دلخواه و در هر پروژه‌اي که مايل هستند، مشارکت کنند.
نحوه واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين(ع) به ايران/ نصب گنبد جديد تا نوروز 98
لینک کوتاه:
کد خبر:
کد خبرنگار:

سایر اخبار مهم
رسانه‌هاي مجازي در حال فروپاشي هستند/ ميانگين استفاده از ماهواره در کشور 48 دقيقه است
رسانه‌هاي مجازي در حال فروپاشي هستند/ ميانگين استفاده از ماهواره در کشور 48 دقيقه است
پيش از انقلاب اسلامي براي نابودي اوقاف تلاش شد
پيش از انقلاب اسلامي براي نابودي اوقاف تلاش شد
مابه التفاوت هزينه ثبت نام کنندگان اربعين مسترد مي‌شود
مابه التفاوت هزينه ثبت نام کنندگان اربعين مسترد مي‌شود
هزينه هر زائر اربعين؛ 371 هزار تومان
هزينه هر زائر اربعين؛ 371 هزار تومان
آغاز ثبت‌نام «زائران اربعين» با ارز 8 هزار توماني
آغاز ثبت‌نام «زائران اربعين» با ارز 8 هزار توماني
آغاز همايش شيرخوارگان حسيني در سراسر کشور
آغاز همايش شيرخوارگان حسيني در سراسر کشور
اسلام، سياست را وسيله دستيابي به تعالي مي‌داند
اسلام، سياست را وسيله دستيابي به تعالي مي‌داند
طنين شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل در صحراي عرفات
طنين شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل در صحراي عرفات
عربستان براي مسيحيان رواديد حج ارسال کرد!
عربستان براي مسيحيان رواديد حج ارسال کرد!

درج نظر الزامی میباشد
ارسال پیام
  • اخبار ما
  • پيام تسليت معاون مطبوعاتي براي درگذشت رئيس انجمن کاريکاتور کردستان‌
  • فهرست خبرنگاران خارجي که آبان‌ماه رواديد مطبوعاتي دريافت کردند
  • يازدهمين دور گفتگو‌هاي اسلام و مسيحيت برگزار مي‌شود
  • لزوم معرفي سيماي واقعي اسلام به جهانيان
  • تروريسم صهيونيستي عامل مشکلات کشور‌هاي اسلامي
  • نمي‌شود وحدت داشت و در کنار مقاومت نايستاد
  • ديدار خانواده‌هاي شهداي امنيت با رهبر انقلاب در پيشخوان امروز مطبوعات
  • کنفرانس وحدت با محوريت قدس؛ برنامه‌اي ارزنده
  • پيام آيت الله نوري همداني به سي و دومين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي
  • آغاز کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي
  • ارسال چهار محموله ستون سنگي از محلات به صحن حضرت زهرا سلام الله عليها
  • پايان ساخت قاطع‌هاي حرم عسکريين و حضرت عباس(ع) در خوزستان
  • تجليل رئيس ستاد بازسازي عتبات از خدمات شهرداري تهران در ايام اربعين
  • 8 اصل اخلاقي پيامبر اکرم (ص) در ارتباط با مسائل اجتماعي و رفتاري
  • احساس خطر دشمنان از گسترش جريان وحدت گرا
  • اميد به اجابت دعا
  • نحوه واگذاري اجراي طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين(ع) به ايران/ نصب گنبد جديد تا نوروز 98
  • بيشترين ساکنان جهنم زنان هستند يا مردان؟
  • رفتاري که باعث شادي امام حسن عسکري (ع) مي شود
  • دعاهايي براي رفع گريه و بي تابي کودک
  • معرفي برترين هاي دومين جشنواره تئاتر منطقه آزاد اروند
  • پنجره ضريح شهداي کربلا ماه آينده در حرم امام حسين (ع) نصب مي‌‌شود
  • تجليل معاون مطبوعاتي از برگزيدگان چهارمين جشنواره «خزر بدون مرز»
  • کتابخانه ها در هفته کتاب مخاطبان خود را گسترش مي دهند
  • حمايت از پيام‌رسان‌هاي بومي لغو نمي‌شود

اخبار مهم و برگزيده رسانه ها آريا ويدئو

«خبرگزاري آريا» يک خبرگزارى رسمي و مستقل ايرانى است با شعار «حرکت شفاف، صادقانه و حرفه اى در اطلاع رساني»

اشتراک در:

امروز: شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷
گروه های خبری:
  • اخبار منتخب رسانه ها
  • سياسي
  • بين الملل
  • ورزشي
  • اجتماعي
  • اقتصادي
گروه آریا:
  • باشگاه خبرنگاران افتخاری آریا
  • مرکز مطالعات استراتژیک آریا
  • باشگاه تحلیلگران جوان آریا
  • آژانس عکس آریا
  • شرکت سرزمین هوشمند آریا
  • سایت نیازمندهای آریا
  • موتور جستجوی آریا
  • انتشارات پیشگامان اندیشه آریا
  • آریا قانون
- Arya News Agency
درباره ما | تماس با ما | سازمان آگهی ها | RSS | پیوندها | جستجوی پیشرفته

برچسب‌ها:

نظر شما