شناسهٔ خبر: 29498971 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تکاپو برای پادشاهی با مدیریت ترامپ

بن سلمان که همواره آرزوی سلطنت بر عربستان و جهان اسلام را در سر می‌پروراند، دست به دامن آمریکا جهت تحقق این رویا شده بود؛ ولی پس از قتل خاشقچی این آرزو‌ها تا حدودی رنگ باخته است.

صاحب‌خبر -

تکاپو برای پادشاهی با مدیریت ترامپبه گزارش خبرنگار بین‎‌الملل دفاع پرس، این روز‌ها محمد بن سلمان ولیعهد جوان و خام سعودی با رفتار‌ها و اتخاذ سیاست‌های معطوف به عقل خویش در لبه پرتگاهی قرار گرفته است که سرانجامی خوش را برای او نمی‌توان تصور کرد. 1336 روز از آغاز «طوفان قاطعیت» یا همان تجاوز نظامی عربستان و همپیمانانش به کشوری مهجور در جنوب غربی آسیا زمان می‌گذرد؛ تجاوزی که با همراهی کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی ابرقدرت‌های بزرگ دنیا تاکنون ناکام مانده است و تنها غیرنظامیان قربانی زیاده خواهی‌های یک شاهزاده کودک صفت شدند.

سعودی‌ها برنامه داشتند که با فتح صنعا ظرف مدت ۲ هفته پایان این غائله را خاتمه دهند، ولی نه‌تنها پایان نیافت، بلکه میلیارد‌ها دلار پول نفت سعودی‌ها صرف نابودی کامل زیرساخت‌های فقیرترین کشور عربی بشود؛ اما مقاومت ناباورانه ارتش و نیرو‌های مردمی یمن همچنان ادامه دارد. اگر بخواهیم نگاهی به کارنامه بن سلمان که نام یگر آن وزیر دفاع عربستان است، بیاندازیم پی می‌بریم که حدود 10 هزار نفر کشته و بیش از 16 هزار نفر مجروح و 2 میلیون و 507 هزار آواره از شهروندان یمن است.

در سوی دیگر عربستان از بروزترین ادوات جنگی برخوردار است که می‌توان گفت گلچینی از بهترین تسلیحات نظامی کشور‌های گوناگون را در اختیار دارد، ولی حتی توان استفاده درست آن را هم ندارد. بودجه نظامی این نظام پادشاهی که ترس‌های فراوانی از سقوط رژیم‌اش در سر می‌پروراند از سال 2015 که 81 میلیارد دلار برآورد شده بود؛ هفت برابر شده است که تنها در لیست خرید تسلیحات نظامی از ابرقدرت‌ها، تنها در سال گذشته 600 میلیارد دلار از آمریکا تسلیحات دریافت کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همواره از عربستان و سیاست‌های آنان حمایت کرده است و شاید تنها دلیل آن هم دلار‌های نفتی آل سعود است و این حمایت‌ها تا جایی پیش می‌رود که همچنان پای دلار‌های نفتی درمیان باشد. ترامپ که همواره توانسته روحیه تاجر معابی خودش را در سیاست‌های جدید آمریکا اتخاذ کند، بن سلمان را مترسک سیاست‌های آمریکا و حافظ منافع رژیم صهیونیستی در منطقه قرار داده است.

در این روز‌ها هم شاهد دسته گلی دیگر از سوی سعودی‌ها بودیم که برای از بین بردن یکی از منتقدان خاندان آل سعود از احماقانه‌ترین راه حل ممکن استفاده کرد. «جمال خاشقچی» را به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشاند و پس از آن در فجیح‌ترین حالت ممکن او را سلاخی کردند؛ این اتفاق باعث شد جامع جهانی علیه سیاست‌های آل سعود قرار بگیرد، ولی از آن زمان به بعد ترامپ و همپیمانش نسبت به این قتل سکوت کردند و به نوعی می‌خواهند با سرپوش گذاشتن بر این اقدام بن سلمان را تبرئه کنند.

رئیس جمهور آمریکا زمانی که به پایش به کاخ سفید رسید با کوله باری از بدهی‌های کشورش روبه‌رو شد و تنها راه حل عبور از بحران پیدا کردن منبع مالی جدیدی تا بتواند کسری بودجه کشورش را بهبود ببخشد. عربستان تنها گزینه موجود روی میز ترامپ بود؛ گاوی شیرده که می‌توانست کسری به تنهایی بخش اعظمی از مشکلات نظام اقتصادی آمریکا را بهبود ببخشد و یانکی‌ها به این راحتی‌ها حاضر نیستند این گاو را از دست بدهند.

در همین راستا، دادستان ریاض در اظهاراتی تلاش کرد تا ولیعهد عربستان را از تمامی اتهامات مبرا کند. روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: «ما اکنون دریافته‌ایم که دونالد ترامپ علی‌رغم اینکه سازمان سیا در نتایج تحقیقات خود دریافته است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است؛ اما از او حمایت می‌کند.

ترامپ در این کشور گاه با مشکلات کوچکی روبه‌رو است، ولی خواهان این است که این مشکلات از بین برود، کنار گذاشتن ملک سلمان و پادشاهی بن سلمان می‌تواند عربستان را از حیاط خلوت به مستعمره بی‌چون و چرای آمریکا بدل کند. حال باید منتظر ماند و دید قتل یک روزنامه نگار خللی در نقشه‌های پیش روی بن سلمان و آمریکا خواهد داشت یا خیر؟

انتهای پیام/ 441

نظر شما