شناسهٔ خبر: 29498162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

15 کارگر بازداشتی نیشکر هفت تپه آزاد شدند

 15 نفر از کارگران بازداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که اقدام به اخلال در نظم عمومی کرده بودند آزاد شدند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش روز سه شنبه با تایید این خبر به ایرنا گفت: مطالبات به حق و قانونی کارگران توسط مسئولان شهرستان و استان درحال پیگیری است. 
مصطفی نظری اظهار داشت: تجمعات روزهای گذشته کارگران با تحریک برخی عوامل از تجمعات صنفی خارج و باعث اخلال در نظم و آسایش مردم و ایجاد ترافیک در سطح شهر شد. 
وی افزود: تعدادی از عوامل اصلی و تحریک کنندگان تجمعات غیرقانونی شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند که دیروز پس از انجام تحقیقات و انجام اقدامات قانونی با صدور قرار آزاد شدند. 
وی گفت: کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مراقب افراد غیر کارگر که در قالب و پوشش صنفی کارگری قصد سوء استفاده از مقام و جایگاه کارگران زحمتکش را دارند، باشند.  نظری با تکذیب شایعه دستگیری یک خبرنگار در رابطه با تجمعات کارگری هفت تپه اظهار داشت: خبرنگاری در این رابطه دستگیر نشده اما افراد غیرکارگر در رابطه با تجمعات کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شده اند که همچنان در بازداشت بسر می برند. 
دادستان عمومی و انقلاب شوش با بیان اینکه مطالبات صنفی کارگران در چارچوب قانون و مقرارت مورد احترام است، افزود: تجمعاتی خارج از مطالبات صنفی که باعث سلب آسایش مردم و نظم عمومی شهر و برهم خوردن عبور ومرور مردم شود، قابل تعقیب است. 
وی به افرادی که در فضای مجازی اخبار کذب درخصوص هفت تپه منتشر می کنند، هشدار داد: درصورت ادامه این اخبار کذب از سوی پلیس فتا تحت تعقیب قرار می گیرند. 
کارگران هفت تپه دیروز شانزدهمین روز تجمع خود را برگزار کردند. 
بازگشت کارخانه به بخش دولتی و پرداخت چهار ماه حقوق معوقه از مطالبات این کارگران عنوان شده است. 

کلیات لایحه مربوط به سامانه صندوق فروش 
تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر سامانه صندوق فروش موافقت کردند که این لایحه مجددا به کمیسیون اقتصادی برای بررسی بیشتر ارجاع شود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز کلیات لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر سامانه صندوق فروش را با ۱۷۲ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.
این لایحه ۷ فصل و  ۲۸ ماده دارد که در فصل‌های مختلف درباره تکالیف سازمانی این دستگاه و عرضه کنندگان صندوق فروش و ضمانت‌های اجرایی آن مباحثی مطرح شده است.
بعد از تصویب کلیات، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیحاتی گفت: با توجه به اینکه زمان بررسی و تصویب این لایحه سال گذشته و قبل از اقدامات وزارت ارتباطات برای کارهای زیرساختی بود درخواست ارجاع مجدد لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون را دارم.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت که با توجه به تکنولوژی‌های جدید و در راستای اقدامات وزارت ارتباطات باید اصلاحاتی در کمیسیون در خصوص این لایحه انجام شود.
در نهایت نیز نمایندگان با ۱۶۰ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در مجلس با ارجاع لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر سامانه صندوق فروش به کمیسیون اقتصادی موافقت کردند.

سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح
 به صورت شرکت دولتی اداره می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع اداره شود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز و در جریان بررسی جزئیات لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح ماده ۲ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت شرکت دولتی وابسته به وزارت دفاع اداره می‌شود.
طبق تبصره یک این ماده امور استخدامی هر یک از کارکنان سازمان تا تصویب قانون اداری استخدامی وزارت دفاع حسب مورد تابع مقررات استخدامی مربوط در نیروهای مسلح خواهد بود.
براساس تبصره ۲ این ماده صورت‌های مالی سازمان با ضوابط سازمان حسابرسی وزارت دفاع رسیدگی می‌شود.
همچنین به موجب تبصره ۳ این ماده انجام معاملات درمورد محصولات نظامی اعم از کالا یا خدمات تابع مقررات برگزاری مناقصات نیروهای مسلح است. تشخیص محصولات نظامی با پیشنهاد رئیس سازمان و تایید وزیر دفاع است.
همچنین طبق تبصره ۴ این ماده سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح در مواردی که در این قانون و یا اساسنامه مقررات خاصی پیش‌بینی نشده است تابع قوانین و مقررات عمومی کشور خواهد بود.
نمایندگان مجلس همچنین ماده ۳ این لایحه را به تصویب رساندند که به موجب آن سازمان می‌تواند در شرایط ضروری به منظور تامین نیازمندی‌های خاص نیروهای مسلح و دستیابی به فناوری‌های جدید راهبردی صنایع دریایی نسبت به ایجاد شرکت‌های تابعه و وابسته با تعیین مدت فعالیت محدود و یا مشارکت با طرف‌های داخلی یا خارجی به پیشنهاد وزارت دفاع پس از اخذ مجوز فرماندهی معظم کل قوا اقدام کند.
نمایندگان مجلس در ادامه مواد ۴ و ۵ این لایحه درباره معافیت مالیاتی محصولات نظامی و برخورداری سازمان از اعتبارات بنیه دفاعی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع کردند.
نمایندگان همچنین با تصویب ماده ۶ این لایحه مقرر کردند اساسنامه سازمان توسط وزارت دفاع با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد و پس از تایید فرماندهی معظم کل قوا ابلاغ می‌شود.

برگزاری جلسه مشورتی 
با حضور ظریف و کدخدایی برای بررسی CFT

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه کارگروه امنیت ملی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) خبر داد و گفت‌ که این جلسه نشان داد که می‌توانیم برای رفع ایرادات به نتیجه‌ای برسیم.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جلسه مشورتی برای بررسی ایرادات لایحه شورای نگهبان به لایحه CFT با حضور ظریف؛ وزیر امور خارجه، جنیدی؛ معاون حقوقی رییس جمهور، کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان و نماینده‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
وی با بیان این که برخی از نمایندگان در این جلسه حضور داشتند، گفت‌: وقتی به توافق نهایی برسیم موضوع در جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شده و ما ایرادات شورای نگهبان را در حضور آقای کدخدایی به رای کمیسیون می گذاریم. جلسه دیروز نشان داد که می‌توانیم به نتیجه‌ برسیم.
لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه گروه ویژه‌ اقدام مالی (FATF) است که شورای نگهبان به مصوبه مجلس شورای اسلامی در این لایحه ایراد گرفته است.

انسجام و وحدت
 مانع طمع دشمنان به کشورهای اسلامی 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسلمانان با یکیدگر وحدت و انسجام داشته باشند، هیچ قدرت سلطه‌گری نمی‌تواند چشم طمع به کشورهای اسلامی داشته باشد و هیچ قدرتی نمی‌تواند موجب اختلافات و مشکلات در جامعه شود.
مسعود پزشکیان که اداره جلسه علنی  دیروز مجلس را بر عهده داشت، در ابتدای جلسه با تبریک سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی (ص) و آغاز هفته وحدت اظهار داشت: هر مسلمانی باید تلاش کند تا اختلاف و تفرقه بین مسلمانان را با امر به معروف و نهی از منکر حل کند اما اگر نتوانیم تفرقه و مشکلات ناشی از آن را حل کنیم باید منتظر عذاب بزرگی از جانب خداوند بزرگ باشیم. به فرموده حضرت علی (ع) اختلاف، عصیان در مقابل خداست.
وی افزود: امیدوارم با باور و اعتقاد به آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) از ته دل و با تمام وجود به طرف وحدت برویم نه  فقط در زبان و گفتار و نه صرفا محدود به هفته وحدت، بلکه در عمل و رفتار براساس عدالت و بدون تفرقه و اختلاف با یکدیگر رفتار کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: اگر کتاب خدا برای ما دستور برای اجرا، زندگی و سعادت است، اطاعت از فرمان او هم یعنی چنگ زدن همه مسلمانان به ریسمان الهی. اگر مسلمانان با یکدیگر وحدت و انسجام داشته باشند، هیچ قدرت سلطه‌گری نمی‌تواند چشم طمع به کشورهای اسلامی داشته باشد و هیچ قدرتی نمی‌تواند موجب اختلافات و مشکلات در جامعه شود.
 

نظر شما