شناسهٔ خبر: 29494936 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس:

ميانگين ارزش سهام عدالت 2.5 ميليون تومان است

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنيم، محمدرضا پورابراهيمي با اشاره تخلف دولت در زمينه سهام عدالت بيان داشت: دولت در زمينه عدم واگذاري سهام عدالت مددجويان کميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي، تمام افرادي که در 2 دهک قرار دارند و در زمان واگذاري 50 درصد تخفيف گرفته اند و 50 درصد سود آنها در زمان بالغ بر 10 سال مستهلک شده تخلف کرده است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: اين وضعيت در سهام عدالت را مي‌توان مشابه خريد قسطي خودرو دانست که خريدار پيش پرداخت و اقساط را پرداخته است، اما نه سند خودرو به نام او زده شده و نه مي‌تواند از وسيله استفاده کند، اين اقدام از عجايب تصميمات دولت است.

نماينده مردم کرمان و راور در مجلس دهم در خصوص لايحه سهام عدالت، توضيح داد: سال گذشته لايحه اي براي تصميم‌گيري سهام عدالت به مجلس ارسال شد، اين لايحه ابتداي سال در دستورکار قرار گرفت و در حال حاضر در کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست هاي کلي اصل 44 در حال بررسي است تا تعيين تکليف شود.

وي در اين باره که گفته مي شود ارزش سهام عدالت 14 ميليون است، توضيح داد: در گذشته برآورد ما اين بود که هر برگ سهام عدالت بين يک ميليون و يک ميليون و 500 هزار تومان ارزش دارد، بعد از شوک ارزي و افزايش قيمت‌ها طبيعي است که ارزش سهام عدالت نيز افزايش يابد.

پورابراهيمي بااشاره به تغيير ارزش سهام عدالت، گفت: به نظر مي‌رسد ارزش هر برگ سهام عدالت بين 2 ميليون تا 3 ميليون تومان و به عبارتي ميانگين ارزش آن 2 ميليون و 500 هزار تومان شده باشد.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه ممکن است 14 ميليون تومان ارزش سهام عدالت خانواده 5 نفره باشد، تاکيد کرد: به هر حال بايد سهام عدالت مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و کميته امداد امام خميني و 2دو دهک اول آزاد و مالکيت و اختيار سهام منتقل شود، اين مهمترين بحثي است که پيگيري مي‌کنيم.وي ادامه داد: در پيشنهاد دوم نيز تخلف صورت گرفته است و دولت از محل سود، تقسيط را انجام نمي‌دهد اين کار اشتباه راهبردي است که بايد پيگيري کنيم تا هر چه زودتر اين مسائل برطرف شود.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد کرد: با توجه به اينکه دولت همچنان به روند قانوني سهام عدالت تن نداده است، فروش هيچ کدام از سهام عدالت آزاد نشده است.

سود مشمولان سهام عدالت

39هزار و 440ميليارد ريال سود مصوب مجامع شرکت‌هاي سرمايه‌پذير سهام عدالت امسال ميان مشمولان تقسيم مي‌شود.

بر اساس قانون پس از پايان دوره 10ساله تسويه اقساط سهام عدالت مشمولان از محل سود ساليانه اين سهام، از سال گذشته اين امکان فراهم شده است تا سود سهام عدالت به‌صورت نقدي به حساب مشمولان واريز شود.بر اين اساس نگاهي به سود تقسيمي شرکت‌هاي سرمايه‌پذير سهام عدالت نشان مي‌دهد اين شرکت‌ها در مجامع امسال خود 47 هزار و 293 ميليارد ريال سود براي مشمولان تصويب کرده‌اند که از اين رقم 654 ميليارد ريال به افزايش سرمايه شرکت‌ها اختصاص داده شده و 6 هزار و 698 ميليارد ريال هم توسط شرکت‌ها براي تقسيم ميان مشمولان پرداخت شده است. همچنين از اين رقم 500 ميليارد ريال مربوط به اسناد دريافت‌شده مي‌باشد و مانده مطالبات دولت از شرکت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت 39 هزار و 440 ميليارد ريال است.

برچسب‌ها:

نظر شما