شناسهٔ خبر: 29493059 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود/ لابی‌ها در افزایش قیمت خودرو‌ها بی‌تأثیر نیست

با اینکه گلایه مردم از افزایش قیمت‌ها و عدم کنترل بازار توسط نهاد‌های حکومتی به بالاترین حد خود رسیده، اکنون خبر‌هایی از افزایش قیمت خودرو تا حدود حاشیه بازار به گوش می‌رسد؛ افزایشی که اگر رخ دهد، قیمت خودرو‌های بی کیفیت داخلی را بیش از دو برابر می‌کند.

صاحب‌خبر -

بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود/ لابی‌ها در افزایش قیمت خودرو‌ها بی‌تأثیر نیستبا اینکه گلایه مردم از افزایش قیمت ها و عدم کنترل بازار توسط نهادهای حکومتی به بالاترین حد خود رسیده، اکنون خبرهایی از افزایش قیمت خودرو تا حدود حاشیه بازار به گوش می رسد؛ افزایشی که اگر رخ دهد، قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی را بیش از دو برابر می کند.

به گزارش «تابناک»؛ خودروسازی ها از مدت ها پیش به بهانه هایی مانند افزایش قیمت ارز و مواد اولیه، فروش خود را در بازار متوقف و با اینکه خودروها را پیش فروش کرده اند، از تحویل آن به خریداران خودداری می کنند تا بتوانند قیمت ها را به حداکثر میزان ممکن برسانند و با تشنه نگه داشتن بازار، در زمان دریافت مجوز افزایش قیمت، به مشکل برنخورند.

از سوی دیگر، دولت نیز در راستای همصدایی با تمامیت خواهی خودروسازی ها، علاوه بر اینکه تعرفه های بسیار سنگینی برای واردات در نظر گرفته بود، از مدت ها پیش واردات خودروهای خارجی را ممنوع کرده و همه این عوامل دست به دست هم داده تا بی کیفیت ترین خودروی داخلی امروز در بازار با قیمتی بیش از دو برابر معامله شود.

اما در شرایطی که مردم در انتظار کاهش قیمت ها و آزاد شدن واردات خودرو بودند، یکباره خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی، موجی از ناامیدی را در بازار پمپاژ و کمیسیون صنایع مجلس نیز مانند دولت، همگام با لابی خودروسازی عمل می کند؛ در این میان، تنها چیزی که کمترین اهمیت را داراست، میزان رضایت مردم است.

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: هم اکنون واردات خودرو در کشور وجود ندارد و مواد اولیه نیز از سوی بورس ارائه می شود و به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس صنعت گران وجود دارد؛ بنابراین، این موارد باعث شده تا بازار خودروهای داخلی، شرایط خوبی را فراهم آورد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: اما متأسفانه خودروسازی های داخلی به این موارد قانع نیستند و در تلاشند هر چقدر می توانند از این شرایط به نفع خودشان بهره ببرند و قیمت ها را افزایش دهند.

این نماینده مجلس در خصوص درخواست افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازی ها گفت: جلسات مختلفی بین خودروسازی ها و وزارت صنعت صورت گرفته و در تلاشند، بتوانند تمام داده ها را جمع بندی کنند تا به یک قیمت معقول دست پیدا کنند تا هم بتواند به بخش خودروسازی کمک کند و هم حاشیه هایی را که سود آن به جیب دلال ها می رود، کم کند.

این نماینده درباره قیمت های جدید نیز افزود: بعید است، به این زودی قیمت جدیدی برای خودرو اعلام شود. فعلا در حال انجام مراحل کارشناسی است و هنوز کسی به جمع بندی برای قیمت ها نرسیده است.

وی در پاسخ به این که آیا موافقت وزارت صمت برای افزایش قیمت خودرو، تأثیر لابی های خودرو در زمان رأی اعتماد به وزیر جدید است نیز گفت: لابی ها در تعیین وزیر و افزایش قیمت ها بی تأثیر نیست؛ اما بحث این است که الان مردم دچار مشکلات زیادی هستند. از سوی دیگر، خودروسازی ها هم مشکلاتی دارند. هم اکنون در این کش و قوس ها، عده ای خاص هستند که سود بسیار کلانی به جیب می زنند و مردم عادی از آن زیان می برند؛ خودروسازی ها هم البته از این وضعیت ناراضی نیستند، ولی ما به دنبال شیوه ای هستیم که این حاشیه سود ایجاد شده برای دلال ها کم شود. اعتقاد ما این است، خودروهایی که برای قشرهای کم درآمد ساخته می شود، کمترین افزایش را داشته باشند و بخش های دیگر هم نسبت به میزان تقاضایی که وجود دارد، افزایش قیمت یابند.

نظر شما