شناسهٔ خبر: 29491773 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

تقویت مشترکات و پذیرش تفاوت ها دو راهکار اساسی وحدت بین اقوام مختلف کشور است

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور عالی رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها در نخستین همایش ملی مبانی گفتگو و راهکارهای عملی وحدت اقوام و مذاهب که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: تقویت مشترکات و قبول و پذیرش تفاوت ها دو راهکار اساسی وحدت بین ملت ایران با وجود تمامی ادیان و اقوام مختلفی است که کنار هم زندگی می کنند .

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه ارومیه، حجت الاسلام یونسی گفت: خدا تجلی قدرت و جمالش را در تنوع بی نهایت دنیا می داند و کسانی که تفاوت های رنگ، زبان، دین، قوم را قبول نمی کنند این نپذیرفتن فرق ها، گاهی از جهل، گاهی از تعصب، گاهی بهانه و علت های بسیار دارد اما یک علت العلل ندارد پس بر خلاف مشیت خدا حرکت نکنیم که باطل است و از هزارها سال پیش به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.
مشاورعالی رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها گفت: وحدت بیشتر از آنچه که مسئله ای عمومی باشد نخبه ای است و از خواص سرچشمه می گیرد و به توده های مردم نفوذ می کند و دانشگاه ها مناسب ترین مکان هایی است که این نوع نشست و نهضت ها می تواند در آن برگزار شده و به جامعه تسری پیدا کند.
وی افزود: وحدت باید تبدیل به یک گفتمان مسلط شود گفتمانی که کسی یا کسانی به خود جرات ندهند بر خلاف آن حرفی بزنند یا کاری بکنند.
حجت الاسلام یونسی با اشاره به راهکار اساسی قرآن برای اتحاد همگان گفت: لتعارفوا از اصلی ترین افعال قرآنی در خصوص دوستی بین انسان هاست که ضمن آن به نظریه "هم شناسی" پرداخته شده است و براساس آن، انسان ها باید بشر را با تمام تفاوت هایشان در دین و قومیت به رسمیت بشناسند.
دکترمسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز دراین همایش گفت: وحدت به حول خداست و همه پیامبران مبعوث شدند که عدالت را در جامعه پیاده کنند.
دکترپزشکیان با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر در زمان ابلاغ حکومت مصر عنوان کرد: حضرت علی در این نامه خطاب به مالک اشتر گفت: ای مالک با مردم به عدالت برخورد کن که آنها یا برادران دینی تو هستند و یا در خلقت با تو یکی هستند.
دکتررحیم حب نقی رییس دانشگاه ارومیه نیز از تنوع قومی، دینی و مذهبی به عنوان زیبایی کشور یاد کرد و گفت: ما باید از کثرت به وحدت برسیم و وحدت امروز ملت، ضرورتی است که با تمام وجود احساس می کنیم.
پروفسور رضا فیروزی دبیر علمی همایش به عنوان دیگر سخنران همایش از پذیرش ۱۰۹ مقاله دراین همایش خبر داد و گفت: ۱۶ مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.
کشیش داریاوش عزیزیان کشیش کلیسای ننه مریم ارومیه با اشاره به اشتراکات دینی بین آموزه های اسلام و مسیحیت گفت: ایمان و محبت به عنوان دو اصل مهم دینی و بشری، همواره مورد تاکید همه ادیان به خصوص دین اسلام و مسیحیت بوده و روایات مشابهی را از پیامبر هر دو دین در سیره آنها دراین خصوص می بینیم.
وی افزود: قانون اساسی به اقوام و مذاهب جایگاه خاصی بخشیده و همه موارد را به خوبی تبیین کرده و می طلبد بیشتر به آنها نظر کنیم.
سیدابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم، خودبرتر بینی را اصلی ترین مانع و مشکل وحدت دانست و گفت: نباید سینه ما محل بغض و غضب و کبر و حسد باشد. همه ادیان الهی و غیر الهی یک حرف مشترک دارند و آن مهربانی به همنوع است سخنی که مسلمان و مسیحی و بودایی و هندو و پیروان شینتو به آن معتقد هستند و همین یک سخن باید ما را از دوگانگی دور کند.
برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی از تنوع ادیان و اقوام و کرسی نظریه پردازی ویژه استادان دانشگاه از دیگر برنامه های جنبی این همایش ملی بود.
ل.س ۴۲/ ر.ب ۴۵

نظر شما