شناسهٔ خبر: 29483526 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

AFC حرص همه را درآورد

در کمال شگفتی پرسپولیس هیچ نماینده‌ای در فهرست برترین‌های آسیا ندارد

صاحب‌خبر -

شهروند| پرسپولیس نایب قهرمان آسیا شد اما در مراسم مهم جوایز ‌سال فوتبال آسیا که توسط AFC برگزار می‌شود، هیچ نماینده‌ای ندارد. اتفاقی که باعث اعتراض و حیرت طرفداران این تیم شده و به شدید‌ترین شکل ممکن انتخاب‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را زیر سوال برده‌اند. روز گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت فردی 3 نامزد نهایی بخش‌های مختلف جوایز فردی را در بخش آقایان و زنان اعلام کرد تا رویای علیرضا بیرانوند برای دریافت جایزه مرد‌سال فوتبال آسیا نقش بر آب شود. کسی که خیلی‌ها اعتقاد داشتند اگر مرد‌سال هم نشود، حداقل نامش در بین سه نامزد نهایی قرار خواهد داشت.
  سایت بین‌المللی گل اولین جایی بود که اعلام کرد نام علیرضا بیرانوند در بین سه نامزد نهایی کسب جایزه بهترین بازیکن‌ سال فوتبال آسیا قرار گرفته و به دنبال آن این خبر بازتاب گسترده‌ای هم در رسانه‌های ایران و فضای مجازی پیدا کرد. منتهی با اعلام فهرست نهایی نامزدها مشخص شد که نام علیرضا بیرانوند در بین سه گزینه نهایی نیست. این اتفاق حاشیه جالبی را هم به دنبال داشت و به نوعی طرفداران استقلال با زیرسوال‌بردن استناد کانال‌های پرسپولیسی به قرارداشتن نام بیرانوند در بین 3 گزینه نهایی حسابی پرسپولیسی‌ها را به خاطر انتشار یک خبر دروغ دست انداختند.
  انتخاب 3 نامزد نهایی مرد‌سال فوتبال قاره کهن البته با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده است. یوما سوزوکی و کنتو میسائو دو بازیکنی که در جریان قهرمانی کاشیما آنتلرز ژاپن در لیگ قهرمانان آسیا نقش بسیار مهمی داشتند، صدرنشین فهرست نامزدها هستند و عبدالکریم حسن بازیکن تیم پرستاره السد قطر هم سومین نامزد این فهرست است. این زوج ژاپنی اما با حریف قَدَری به نام عبدالکریم حسن بازیکن السد مواجهند که بزرگترین ستاره تیم‌ملی قطر هم به حساب می‌آید. عبدالکریم حسن امسال در راهیابی السد به مرحله‌ نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا نقش مهمی داشت. جایزه بهترین بازیکن‌سال هم به احتمال بسیار زیاد به یکی از دو بازیکن ژاپنی خواهد رسید.
  درچنین شرایطی سوال هواداران پرسپولیس این است که چرا فدراسیون فوتبال نتوانسته از حق آنها در AFC دفاع کند. ستاره السد که توسط پرسپولیس حذف شد، نامش در بین 3 نامزد نهایی دیده می‌شود اما از تیم برانکو که به فینال رقابت‌ها هم راه پیدا کرد، نماینده‌ای نیست. جالب‌تر اینجاست که بیرانوند علاوه بر لیگ قهرمانان آسیا در جام‌جهانی هم عملکرد درخشانی داشته است. با این حال، کنفدراسیون فوتبال آسیا تمام تلاش پرسپولیس را نادیده گرفت. از نظر پرسپولیسی‌ها نام برانکو حتما باید در بین سه مربی برتر آسیا قرار می‌گرفت اما کنفدراسیون باز هم با تکیه بر قوانین عجیبش هیچ مربی غیرآسیایی را در بین مربیان برتر قرار نداد و انگار نه انگار که پرسپولیس با عملکردی درخشان به فینال ACL صعود کرده بود. سه نامزد نهایی در این بخش باسم حمدان(عراق)، گو اویوا(ژاپن) و روشن حیدروف(ازبکستان) هستند که طبیعتا جایزه بهترین مربی ‌سال به اویوا ژاپنی به خاطر قهرمانی کاشیما در acl
خواهد رسید.
  در بخش بهترین بازیکن زن، سامانتا کر استرالیایی امیدوار است برای دومین‌سال پیاپی این جایزه را به خود اختصاص دهد. نامزد دوم این فهرست وانگ شوانگ چینی است و ساکی کوماگای بازیکن ژاپنی المپیک لیون هم سومین نامزد فهرست بهترین بازیکنان زن آسیاست. در بخش بهترین مربیان زن‌سال آسیا هم آساکا تاکاکورا و میو اوکاموتو از ژاپن با نوئنگروتای اسراتونگویان از تایلند رقابت دارند. همچنین در بخش نامزد‌های بهترین بازیکن زن جوان‌سال آسیا AFC  سه بازیکن به نام‌های فوکا ناگانو، موئکا مینامی و سائوری تاکارادا هر سه از ژاپن را انتخاب کرده است.

 دو جایزه تکراری برای ایران
کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز جزییاتی درباره انتخاب بهترین داور‌ سال آسیا که قطعا علیرضا فغانی از ایران هم یکی از آنها است، اعلام نکرده است. فغانی که یکی از بهترین داوران جام‌جهانی بود و بازی‌های بزرگی را به همراه رده‌بندی سوت زد، از شانس‌‌های اصلی کسب این جایزه است. AFC هرساله جایزه توسعه فوتبال و همچنین بهترین فدراسیون‌ سال را هم اهدا می‌کند، اما در بخش فوتسال علی‌اصغر حسن‌زاده و مهدی جاوید از ایران به همراه رافائل هنمی از ژاپن با هم رقابت دارند که احتمالا جایزه به یکی از ملی‌پوشان
 ایرانی می‌رسد.

نظر شما