شناسهٔ خبر: 29472276 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای گسترش مبادلات غذایی و کشاورزی

صاحب‌خبر -
چند روز پس از آغاز دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، فصل جدیدی در روابط ایران و اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه کشاورزی گشوده شد و نمایندگان قاره سبز در ایران گردهم آمدند تا راههای گسترش همکاری و افزایش واردات مواد‌غذایی سالم وارگانیک از ایران را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار ما، در همایش مشترک ایران و اتحادیه اروپا در زمینه توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی میان ایران و اتحادیه اروپا که از روز گذشته آغاز شد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران ظرفیت افزایش تولید در حوزه شیلات و لبنیات تا دو برابر وضع موجود طی ۱۰ سال آینده را دارد.

علی‌اکبر مهرفرد با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی کشورمان گفت: در ایران ۲۲ میلیون تن محصولات باغبانی و ۲ میلیون تن محصولات شیلاتی تولید می شود. همچنین ۲۰ هزار واحد صنعتی فرآوری محصولات کشاورزی موجود است که امکان فرآوری ۱۵۰ میلیون تن فرآوری محصولات را دارند، اما برخی از آنها با ظرفیت خالی کار می‌کنند.

وی به استراتژی کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: ایران برای افزایش بهره‌وری آب، تولید میوه و سبزی در گلخانه، استفاده از کشت نشایی و به کارگیری تکنولوژی مناسب آبیاری را در پیش گرفته است و تلاش می‌‌کند تولید در واحد سطح را افزایش دهد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه در دولت روحانی ۸ میلیارد دلار در حوزه آب سرمایه‌گذاری شده و تلاش می‌شود، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر هم بشود، افزود: برنامه ایران حفاظت از منابع آب و خاک است و روی محصولاتی که ظرفیت بالقوه‌ای دارند، بیشتر کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: علیرغم این ظرفیت‌ها به ویژه در حوزه باغبانی، ایران وارد کننده عمده ذرت، سویا و روغن خام است که می‌تواند این را از کشورهای اروپایی وارد کند.

به گفته نامبرده، دلیل اینکه وزارت کشاورزی به توسعه کشت ذرت خیلی توجه نکرده، آب‌بری زیاد این محصول است. ایران همچنین ۷۰ درصد جو مورد نیاز خود را تولید می‌کند و در گوشت ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز به واردات دارد. در بذرهای کشاورزی، سموم و ماشین‌آلات نیازهای زیادی وجود دارد و یکی از محوری‌ترین طرف تجارت ما در این حوزه‌ها می‌تواند کشورهای اروپایی باشند.

وی با اظهار اینکه ایران در زمینه تولید مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و محصولات شیلاتی مازاد تولید دارد، افزود: ایران و اتحادیه اروپا سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند که ۵ر۲ تا ۳ میلیارد دلار آن در حوزه کشاورزی بوده است.

مدیرکل روابط بین‌‌الملل کشاورزی اتحادیه اروپا هم گفت: آماده واردات محصولات کشاورزی از ایران به ویژه قزل‌آ‌لا،‌ کشمش، بره و گوشت گوسفند با استانداردهای لازم هستیم.

«جان کلارک» با اشاره به اینکه ایران و اتحادیه اروپا با چالش مشترکی مواجه هستند که از جمله آنها تغییر اقلیم و پیری بهره‌‌برداران کشاورزی است، گفت: ما همواره به داشتن ارتباط تجاری خوب با ایران امیدوار هستیم و از سال گذشته اقداماتی برای واردات ماهی قزل‌آلا و کشمش از ایران داریم که امیدواریم بتوانیم توافقات آن را امضا کنیم.

وی همچنان گفت: اتحادیه اروپا به دنبال واردات بره و گوشت گوسفند ارگانیک از ایران است و اگر ما اقدام به واردات کنیم، باید ایران این استانداردها را رعایت کند.

همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه گفتگو با ایران فقط با زبان تکریم امکانپذیر است و ذهنیت ایران به اتحادیه اروپا بسیار مثبت است، گفت: از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که برای احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

دکتر احمدعلی کیخا گفت: ایران در تاریخ خود فراز و نشیب زیادی داشته و همواره مسئولان ما تاکید کردند که گفتگو با ایران به زبان تکریم امکان پذیر است نه زبان تحریم.

وی افزود: ما ذهنیت‌مان نسبت به اتحادیه اروپا برخلاف برخی کشورها که به دنبال زورگویی و تحریم‌ها هستند، بسیار مثبت است. ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند با همکاری یکدیگر صلح و امنیت را به منطقه به ارمغان بیاورند و مخصوصا در حوزه خاورمیانه می‌توانند کارهای بزرگی را شکل دهند.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، ایران و اتحادیه اروپا در زمینه محصولات کشاورزی با همدیگر مبادله دارند و می‌توانند آنها را بهبود دهند. بازار ایران ۸۱ میلیون جمعیت دارد و منطقه ما از بازار ۴۰۰ میلیون نفری بهره مند است..

وی تنوع آب و هوایی و اقلیم ایران را بسیار مناسب دانست که امکان تولید انواع میوه‌های گرمسیری و سردسیری در این کشور وجود دارد و در ادامه از مسئولان اتحادیه اروپا خواست تا در احیای دریاچه ارومیه همکاری داشته باشند که می‌توان این اقدام را با کشت گیاهان کم آب بر ادامه داد.کشاورزی ایران همچنین نیاز به فناوری جدید دارد و می‌توان از اتحادیه اروپا در این زمینه کمک گرفت.

کیخا در حاشیه این همایش هم در پاسخ به اینکه چرا دولت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را نقض کرده است و قوانین تصویبی خودش هم ضمانت اجرایی ندارد، گفت: اتفاقا روز گذشته بر اساس ماده ۲۳۴ ، مجلس، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بودجه را دعوت کرد تا مستندات خود را درباره اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی ارائه دهند و در صورتی که مجلس تخلف آنها را محرز بداند، موضوع در صحن مجلس مطرح خواهد شد.

وی گفت:‌ از نظر من تخلف دولت محرز است و قانونگذار ۲۹ شهریور را مهلت نهایی اجرای قانون اعلام کرده بود و دولت تاکنون به آن عمل نکرده است .

نظر شما