شناسهٔ خبر: 29468742 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراسم رونمایی قطعه « آوای ایران» برگزار شد؛

سالار عقیلی: ایرج اسطوره من است

تهران - ایرنا - سالار عقیلی درمراسم رونمایی قطعه « آوای ایران» که اثر مشترک او و حسین (ایرج) خواجه امیری است تولید این قطعه را ادای دین خود به این استاد پیشکسوت دانست و ایرج را اسطوره خود نامید

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در مراسم رونمایی از این قطعه که با آهنگسازی مهیار فیروز بخت و بابک زرین تولید شده، سالار عقیلی در باره علت همکاری خود با خواننده پیشکسوت موسیقی ایران (ایرج) سخن گفت.
در ابتدای مراسم رونمایی این قطعه که با حمایت اداره کل روابط عمومی بانک صادرات منتشر شده است، مدیرکل این اداره ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: در ایران کمتر کسی است ایرج خواجه امیری و سالار عقیلی را نشناسد، پس می توان این اثر مشترک را نوعی وحدت بین دو طیف مهم فرهنگی ایران دانست.
امیر لعلی افزود: روزی که پیشنهاد این همکاری به بانک صادرات داده شد ما با کمال میل و به سرعت این همکاری را پذیرفتیم زیرا جدای از رسالتی که در عرصه اقتصادی ایران برای خود ترسیم کرده ایم بر این باور هستیم که رسالت مهمی هم در عرصه فرهنگی بر دوش داریم و شرکت در تولید این اثر در راستای این رسالت شکل گرفت.

** سالار عقیلی: من به استاد که در 86 سالگی می خواند غبطه می خورم
سالار عقیلی که درباره چگونگی شکل گیری همکاری با استاد ایرج در ساخت قطعه آوای ایران سخن می گفت، افزود: دلیل اول این همکاری آن است که من به استاد پیشکسوت موسیقی ایران یعنی حسین خواجه امیری که همیشه به او و صدای اش که اینچنین پرصلابت در سن 86سالگی می خواند، غبطه خورده ام. واقعا فکر میکنم اگر در سن 86 سالگی من هم بتوانم مانند او بخوانم از خوشحالی کلاهم را پرت میکنم بالا.
وی گفت: ایرج اسطوره موسیقی ایران است و همکاری با او برای هر هنرمندی می تواند مایه افتخار باشد.
عقیلی گفت: دلیل دوم آن است که فکر می کنم این همکاری و همکاری هایی از این دست می تواند در شناساندن نسل قدیم موسیقی ایران به نسل جدید بسیار مفید باشد.
وی با اشاره به ساخت این قطعه با همت یکی از بانک ها گفت: بانک ها بواسطه امکانات مالی خود می توانند حمایت های زیادی از جریان های فرهنگی و هنری داشته باشند.
عقیلی بااشاره به اینکه این اثر با حمایت بانک صادرات تولید شده است، گفت: امیدوارم این اثر بتواند اثری ماندگار شود.

** استاد ایرج: آواز خوب می خوانم اما سخنران خوبی نیستم
در ادامه این مراسم ایرج خواجه امیری که بواسطه تشویقهای ممتد و پرشور حاضران حاضر به سخنرانی شد در سخنان کوتاهی گفت: آواز خوب میخوانم اما سخنران خوبی نیستم و از همه شما ممنونم که مرا تا این حد دوست دارید و محترم می شمارید.
این هنرمند پیشکسوت در باره سابقه فعالیت خود گفت: من دنباله روی شیوه آوازی تاج اصفهانی بودم ولی شاگرد او نبودم. بعقیده من مکتب آوازی اصفهان برترین مکتب بین مکاتب آوازی ایران است.

** فرزند استاد حسابی: ایرج نگین انگشتری فرهنگ مردم ایران است
در ادامه این مراسم ایرج حسابی فرزند دکتر حسابی، از ایرج خواجه امیری تحت عنوان نگین انگشتری فرهنگ مردم ایران یاد کرد و گفت: پدرم همیشه بر این باور بود که شخصیت یک ملت را هنرمندان آن کشور می سازند.
وی افزود امروزه در جامعه ما این نگاه غلط رایج شده که هر کسی که سوار ماشین های آخرین مدل و لوکس می شود نماینده بهترین طیف جامعه است در صورتی که در کشورهای اروپایی هنرمندان و فرهیختگان کشورهای خود را نماینده طیف برگزیده جامعه می دانند.
وی گفت: در دانشگاه های مطرح فرانسه رشته ای بنام شخصیت شناسی تا مقطع دکترا تدریس می شود و مردم فرانسه بر این باورند که دولت فرانسه برای شناساندن شخصیت های برجسته خود هزینه می کند تا فرانسه را زنده نگه دارد.
وی در خاتمه سخنان خود گفت: بزرگداشت ایرج بزرگداشت ایران است.
امیر لعلی رئیس روابط عمومی بانک صادرات نیز در این مراسم گفت: در ایران کمتر کسی است که ایرج خواجه امیری و سالار عقیلی را نشناسد. پس می توان این اثر مشترک را نوعی وحدت بین دو طیف مهم فرهنگی ایران دانست.
وی افزود: روزی که پیشنهاد این همکاری به ما داده شد ما با کمال میل و به سرعت این همکاری را پذیرفتیم چرا که ما جدای از رسالتی که در عرصه اقتصادی ایران برای خود ترسیم کرده ایم بر این باوریم که رسالت مهمی هم در عرصه فرهنگی بر دوش داریم و شرکت در تولید این اثر در راستای این رسالت شکل گرفت.

** رونمایی از تمبر ویژه یادبود انتشار قطعه آوای ایران
در ادامه این مراسم از تمبر ویژه یادبود انتشار قطعه آوای ایران توسط ایرج خواجه امیری، سالار عقیلی و ایرج حسابی رونمایی شد.
پایان بخش این مراسم پخش کلیپ «آوای ایران» بود.
فراهنگ** 9494 ** 1418

نظر شما