شناسهٔ خبر: 29468682 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­عزیمت ناو هواپیمابر آمریکا به آب های نزدیک سوریه

هدف عزیمت ناو آمریکایی به آب های نزدیک سوریه، جبران شکست های اخیر رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطینی است.

صاحب‌خبر -

بنا بر گزارش یک پایگاه اینترنتی رژیم صهیونیستی ­ناو هواپیمابر هری ترومن آمریکا همراه با پنج فروند کشتی مجهز به موشک های هدایت شونده، روز یکشنبه (27 آبان) در حال حرکت به طرف آب های نزدیک سوریه بودند. این ناو هواپیمابر و کشتی های جنگی، روز جمعه (25 آبان) وارد دریای مدیترانه شدند.
پایگاه اینترنتی دبکا فایل عزیمت این کشتی ها را از جمله به رشته تمرین های ناوگان دریایی روسیه در خاورمیانه برای جستجو و نابودی زیر دریایی ها و کشتی های جنگی دشمن فرضی مرتبط ساخت، اما به نظر میرسد این عزیمت به تغییر موازنه نظامی به زیان رژیم صهیونیستی پس از حملات موشکی گسترده اخیر جنبش مقاومت فلسطینی به اراضی اشغالی ارتباط دارد. منابع نظامی دبکا فایل ادعا کردند حضور نیروهای هوایی و دریایی آمریکا و روسیه مقابل خاک سوریه به منظور آمادگی داشتن برای دو رویداد است:
1- نزدیک بودن زمان دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس وی که در روزهای بیست و ششم تا سی ام نوامبر ( پنجم تا نهم آذر) در حاشیه نشست سران گروه بیست برگزار می شود. بر این اساس از آنجا که در واشنگتن و مسکو تصور می شود موضوع روسیه همراه با حضور رو به گسترش ایران در آنجا در صدر دستور کار قرار دارد، هر دو قدرت برای رویدادی نظامی آماده می شوند که ترازو را به سمت یک طرف سنگین تر می کند.
2- حمله هوایی احتمالی اسرائیل ضد اهداف ایران پس از وقفه ای طولانی. روس ها ممکن است تصمیم بگیرند از موشک های دفاع هوایی اس سیصد خود که به تازگی نصب شده اند، برای سرنگون کردن یک فروند هواپیمای جنگی اسرائیل استفاده کنند. روسیه با سرنگون کردن هواپیمای اسرائیلی، سرنگون شدن یک فروند هواپیمای ایلوشین بیست خود در هفدهم سپتامبر ( بیست و شش شهریور) را جبران خواهد کرد. از نظر روسیه هنوز ماجرا تمام نشده است.
این ادعاها در حالی است ­که پس از پیروزی اخیر نیروهای مقاومت در منطقه غزه - بویژه در خنثی سازی عملیات امنیتی رژیم صهیونیستی در این منطقه و شلیک چند صد فروند موشک به شهرک های صهیونیستی در جنوب اراضی اشغالی - حتی هم پیمانان تل آویو در اروپا، آمریکا و برخی کشورهای عربی، به این نتیجه رسیده اند که "غزه دیگر آن غزه سابق نیست و این غزه است که اسرائیل را به محاصره درآورده خود است".
بنا بر برخی گزارش ها شلیک تنها یک فروند موشک کورنیت به اتوبوس صهیونیستی و اصابت دقیق آن به هدف موجب وحشت صهیونیست ها شد و اگر چنین عملیاتی پیش از پیاده شدن سربازان از اتوبوس اتفاق می افتاد این وحشت می توانست چند برابر شود.
حملات موشکی مقاومت به جنوب اراضی اشغالی سبب شده نتانیاهو فورا با توافقنامه آتش بس، به عنوان کوتاه مدت ترین توافقنامه در تاریخ رویارویی اعراب و اسرائیل، موافقت کند، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی استعفاء دهد و جایگاه بنیامین نتانیاهو در اراضی اشغالی در حدی تضعیف شود که درباره ابقای وی در سمت نخست وزیری تردیدها افزایش یابد.
متقابلا مقاومت نه تنها در عرصه نظامی بلکه از لحاظ سیاسی نیز پیروز میدان شده و همین امر موجب افزایش اقتدار و جایگاه مردمی جنبش حماس در 48 ساعت اخیر شد.
در این شرایط طبیعی است موازنه نظامی - سیاسی بشدت به زیان رژیم صهیونیستی تضعیف شود و تل آویو و متحدانش نگران توسعه حملات مقاومت فلسطینی حتی حملات دیگر ارکان مقاومت در سوریه و لبنان و ... باشند، بنابراین برخود فرض میدانند که برای تغییر این موازنه گام هایی بردارند. عزیمت ناو هواپیما بر آمریکایی به مرزهای سوریه میتواند از جمله این گام ها باشد.

-------------------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی
­

نظر شما