شناسهٔ خبر: 29468433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

با حضور روسای جمهوری ترکیه و روسیه؛

خط انتقال گازی 'جریان ترک' افتتاح شد

خط انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا موسوم به 'جریان ترک' طی آیینی با حضور رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه در شهر استانبول افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

 

العالم - ترکیه

بر اساس توافقنامه ای که دو سال پیش میان مقام های ترکیه و روسیه در استانبول به امضا رسید، مقرر شد تا دو خط لوله گازی موسوم به 'جریان ترک' که به طور جداگانه سالانه ظرفیت انتقال 15.75 میلیارد مترمکعب گاز را دارد، احداث شود.

عملیات احداث دو خط لوله انتقال گاز 'جریان ترک' با هدف تامین گاز ترکیه و اروپا از حدود یک سال پیش در سواحل ترکیه و روسیه آغاز شد و طی ماه های گذشته بخش دریایی خط لوله اول که تامین کننده گاز ترکیه است، احداث و آماده بهره برداری شد.

خط انتقال گاز 'جریان ترک' ظرفیت انتقال 31.5 میلیارد مترمکعب گاز روسیه به ترکیه و اروپا را دارد و در دو مسیر جداگانه احداث شده که خط و مسیر اول آن از طریق بستر دریای سیاه گذر کرده و قرار است 15.75 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به ترکیه منتقل کند.

در جریان احداث خط اول پروژه انتقال گاز 'جریان ترک' یکهزار و 170 کیلومتر لوله گذاری انجام شده که 910 کیلومتر آن در زیر دریای سیاه بوده و 260 کیلومتر آن نیز در خشکی به اجرا در آمده است.

بنا به اعلام شبکه ان.تی.وی ترکیه، هزینه احداث خط اول این مسیر انتقال انرژی هفت میلیارد دلار اعلام شده است.

عملیات احداث بخش دریایی این خط لوله در بستر دریای سیاه با استفاده از کشتی 48 هزار تنی پایونییرینگ اسپریت به عنوان بزرگترین شناور لوله گذاری دریایی جهان و با لوله گذاری روزانه 5.7 کیلومتر انجام شده است.

اولین گاز به خط اول این مسیر انتقال انرژی در منطقه کیی کوی در سواحل دریای سیاه در حوالی شهر استانبول ترکیه امروز تزریق می شود.

خط دوم 'جریان ترک' نیز گاز روسیه را از طریق خاک ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل خواهد کرد و هم اکنون مذاکره برای بررسی منطقه انتقال به اروپا از طریق مرزهای ترکیه با بلغارستان و یا یونان ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طی سخنرانی در مراسم بهره برداری از این خط انتقال گاز اظهار کرد: پروژه جریان ترک امتیازات بسیاری هم برای ترکیه و همسایگان دارد و نیمی از گاز این خط انتقال انرژی به اروپا صادر می شود.

وی با اشاره به هدف گذاری ترکیه و روسیه برای ارتقای حجم تجارت میان دو کشور تا سقف 100 میلیارد دلار افزود: خط انتقال جریان ترک پس از انجام آزمایش ها در سال جدید میلادی به طور کامل وارد مدار مصرف می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این مراسم با موفقیت آمیز و طولانی مدت خواندن همکاری ترکیه و روسیه در زمینه انرژی گفت: پروژه جریان تُرک، ترکیه را تبدیل به یک مرکز مهم گاز طبیعی کرده و تاثیر مثبتی بر موقعیت جمهوری ترکیه خواهد گذاشت.

ایرنا

 

نظر شما