شناسهٔ خبر: 29461686 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی:

اقدامی برای تبدیل علم به ثروت نکرده ایم/ خروج از اقتصاد نفتی با کمک تحریم ها

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقدامی برای تبدیل علم به ثروت نکرده ایم، گفت: تبدیل علم به ثروت یک نیاز ملی است که متاسفانه تاکنون در کشور به صورت گسترده انجام نشده است، کشور ما از دانش برخوردار است اما به سمت صنعت و تولید ثروت نرفته ایم و این قضیه باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید جلال حسینی در گفت و گو با صاحب نیوز با بیان اینکه نفت برای ما منفعت‌های زیادی داشته است اما در عین حال ضررهای زیادی هم برای کشور داشته است، اظهار کرد: کشور به نفت متکی شد و مانند یک بچه پولدار که پدر پولداری دارد هیچ فعالیتی نمی‌کند و به پدرش وابسته است.

 
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: عملاً یک ملت و دولت طلبکار شده‌ایم که هیچ فعالیتی برای چرخه تولید و اقتصاد دانش‌بیان نمی‌کنیم و می‌خواهیم فقط با پول نفت کشور را اداره کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی بارها تاکید کردند که وابستگی به نفت باید در کشور از بین برود، افزود: تا کنون هیچ دولتی را نداشتیم که بتواند کشور را از وابستگی و متکی بودن به نفت نجات دهد.
 
حسینی بیان کرد: باید عزم جدی در مسئولین و یک مطالبه‌ی ملی برای خارج شدن از این وضعیت به وجود بیاید و به جایی برسیم که مانند بسیاری از کشورها در چاه‌های نفت‌مان را ببندیم.
 
وی با اشاره به فرصت خوب تحریم‌ها در دولت نهم و دهم، تاکید کرد: از این فرصت تحریم‌ها تا حدودی استفاده شد اما اکنون باید از این فرصت تحریم‌های جدید و حذف نفت از اقتصاد کشور استفاده کنیم و به این سمت برویم که فرآورده‌های نفتی را جایگزین خام فروشی نفت کنیم.
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی این نظر را دارند که کشورهای اروپایی به دلیل اینکه اقتصادشان خوب است، قیمت فرآورده‌های نفتی را بالا برده اند اما این نظر غلط است و این گران بودن به علت فرهنگ کم مصرف بودن است، تصریح کرد: به همین دلیل این کشورها مصرف پایین انرژی و سوخت در صنعت خودرو و دیگر صنایعشان اولویت است.
 
وی گفت: برای جدا شدن از اقتصاد نفتی باید بر روی مسائل همچون اقتصاد دانش بنیان و تولیدات صنعتی تمرکز داشته باشیم و مانند حوزه نظامی که بدون کمک هیچ کشوری توانستیم به یکی از بهترین کشورهای تولیدات نظامی برسیم، باید در دیگر زمینه ها به به نیروی جوان خودباوری و اتکا داشته باشیم.
 
حسینی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون تولید علم، جنبش نرم افزاری و تبدیل علم به ثروت اظهار کرد: باید تبدیل علم به ثروت انجام شود که متاسفانه تاکنون در کشور به صورت گسترده انجام نشده است و ما دانش داریم اما به سمت صنعت و تولید ثروت نرفته ایم و این قضیه باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: افرادی مطرح می کنند که باید مدیر از خارج از کشور بیاوریم و این صحبت ها اعتماد به داخل را کاملا از بین می برد و معلوم است این افراد به توان داخلی اعتماد ندارد و این دیدگاه باید برای پیشرفت جمهوری اسلامی ایران عوض شود.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما