شناسهٔ خبر: 29456938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وقتی نفت ایران تحریم ها را می شکند/از سرگیری صادرات نفت به پالایشگاه فوجی ژاپن

پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران؛ ژاپن به دنبال راهکارهایی برای حذف تحریم ها بود و در حال حاضر قرار است پالایشگاه فوجی ژاپن پس از دریافت معافیت از تحریم های ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ خرید نفت ایران را از سر بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روابط سیاسی ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی با بستن یک قرارداد دوستی در سال ۱۳۰۸ برقرار شد. در روابط ایران و ژاپن از بدو تأسیس تا به امروز همواره جنبه‌های اقتصادی دارای اهمیت ویژه بوده‌است. از یک طرف ژاپن به نفت و بازار ایران نیازمند است و از طرف دیگر ایران نیز ژاپن را همواره بازار عمده برای فروش نفت و تأمین کالاهای صنعتی و فناوری قلمداد کرده است.

 

بنابراین گزارش، پس از انقلاب اسلامی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، گسترش چشمگیری یافت و در سال ۲۰۰۶ به مرز ۳٫۱۲ میلیارد دلار رسید. پس از آن که «حسن روحانی» بر سر کار آمد افزایش گسترش تجاری با ژاپن کلید خورد اما با اجرای برجام این مهم میسرتر شد.

 

این گزارش می افزاید: روند رو به توسعه مبادلات تجاری تهران و توکیو تا قبل از خروج یک جانیه آمریکا از برجام ادامه داشت. پس از اعمال تحریم ها از سوی آمریکا علیه ایران و خروج این کشور از برجام محدودیت هایی بر سر راه انجام مبادلات تجاری میان دو کشور ایجاد شد و به ویژه در بخش مبادلات نفتی مشکلاتی ایجاد شد اما با وجود این مشکلات حجم مبادلات نفتی ایران و ژاپن کاهش زیادی نداشته چرا که ژاپن به عنوان یکی از واردکننده های بزرگ نفت از ایران به دنبال راهکارهایی برای حذف تحریم ها بود و در حال حاضر قرار است پالایشگاه فوجی ژاپن پس از دریافت معافیت از تحریم های ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ خرید نفت ایران را از سر بگیرد.

 

تسنیم در همین رابطه در خبری از رویترز نقل کرده است که «منابع صنعتی اعلام کردند پالایشگاه فوجی اویل ژاپن پس از اینکه آمریکا ژاپن را از تحریم‌های ایران معاف کرد، خرید نفت از ایران را از سر می‌گیرد. قرار است پس از تأیید دولت، بارگیری نفت ایران در ماه ژانویه توسط این پالایشگاه آغاز شود.»

 

یکی از این منابع آگاه گفت که «این شرکت به دنبال خرید میعانات گازی پارس جنوبی است. مقدار این واردات مشخص نیست ولی احتمالا کمتر از یک میلیون بشکه است.»

 

میعانات گازی یک نفت فوق سبک است که برای تولید نفتا (بنزین سنگین) استفاده می شود. ایران در شرایط عادی حدود 300 تا 400هزار بشکه در روز میعانات گازی صادر می‌کند که بیش از نصف آن به کره جنوبی می‌رود و بخشی نیز به امارات متحده عربی. این میعانات در پارس جنوبی همراه با گاز تولید می‌شوند از این رو در شرایطی که گاز اصلی‌ترین منبع تامین انرژی کشور است و پارس جنوبی منبع اصلی تولید گاز کشور، توقف تولید میعانات گازی به سادگی نفت نیست. چنانکه طی دوران تحریم‌های پیشین، حدود 60 تا 70 میلیون بشکه محموله روی آب ذخیره شد که اغلب آن میعانات گازی بود.

 

یادآور می شود: در 4 ماه نخست سال 94 میزان صادرات ایران به کشور ژاپن 111 میلیون و 397 هزار دلار بوده است. ایران همچنین در این مدت بیش از 203 میلیون دلار کالا از ژاپن وارد کرده است. از محصولات صاداتی ایران به ژاپن می‌توان به پسته، خرما، چای کیسه‌ای، زعفران، گلاب، جاجیم، جوراب‌ زنانه، خیار، ترشی، انگور بی‌دانه و کتیرا اشاره کرد.همچنین ایران محصولاتی از جمله کامپوزیت، پنیر، سوزن، چرخ‌های دوزندگی، مانیتور ال سی دی، کمک فنر خودروهای سواری، توپ فوتبال و والیبال و مدادهای خودکار یا نوکی از ژاپن وارد کرده است. پس از آن سال نیز روز به روز بر میزام حجم مبادلات تجاری میان ایران و ژاپن افزوده شده است تا جایی که امروز برخی شرکت های تجاری ژاپنی به از سرگیری واردات نفت از ایران چشم دوخته اند./

نظر شما