شناسهٔ خبر: 29451197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

ایران همکاری های فرهنگی با دیگر کشورها را گسترش می دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ترک روسیه با موفق خواندن حضور ایران در هفتمین همایش فرهنگی بین المللی سن پترزبورگ اعلام کرد که ایران همکاری های فرهنگی خود را با دیگر کشورها گسترش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوز، «سید عباس صالحی» افزود: حضور ایران در هفتمین همایش فرهنگی بین المللی سن پترزبورگ به عنوان یک جریان فرهنگی بسیار مهم، نشانگر حضور موثر ایران در سطح منطقه و جهان است.
وی تصریح کرد: روس ها در قالب چنین همایشی عملا همکاری ها و هماهنگی های فرهنگی خود را با دیگر کشورهای جهان پیش می برند، از این رو نگاه ویژه ای به همایش فرهنگی بین المللی سن پترزبورگ دارند و برای آنها این همایش اهمیت فراوانی دارد.
صالحی افزود: شرکت ایران در چنین همایشی نشانگر این واقعیت است که برنامه های دولت ایران برای گسترش همکاری های فرهنگی با دیگر کشورها پیش می رود و من امیدوارم نتایج توافقات صورت گرفته در این سفر، بزودی به شکل ملموس تری مشاهده شود.
**تمدید تفاهمنامه فرهنگی ایران و روسیه
صالحی در ادامه با اشاره به دیدار خود با ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه گفت: در آن دیدار بحث های مختلفی شد و عمده گفت وگوها بر تمدید موافقتنامه فرهنگی ایران و روسیه که از سال 1397 تا 1400 هجری خورشیدی ادامه پیدا می کند، متمرکز شد.
وی با بیان اینکه این تفاهمنامه حوزه های مختلف تبادلات فرهنگی را دربردارد، اظهار داشت: این تفاهمنامه حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه ای را در بر می گیرد ضمن اینکه گفت وگو در حوزه ادیان بین ایران و روسیه و حوزه های پژوهشی و علمی بین دو کشور شامل بندهای این تفاهم نامه است.
وی ادامه داد: این تفاهمنامه سندی جامع است و تمدید سه ساله آن تا سال 1400 خورشیدی فرصت می دهد تا فضایی را که در حوزه های فرهنگی بین ایران و روسیه شروع کردیم، تعقیب شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تمدید تفاهمنامه فرهنگی با توجه به اینکه برخی زمینه های همکاری آماده شده است، ما را در مسیر پرشتاب و سریع (توسعه همکاری های فرهنگی دو کشور) قرار می دهد.
**مطالعات ایرانشناسی روسیه گنجینه مهمی است
صالحی به دیدار خود با ایران شناسان روس و کارشناسان انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه در سن پترزبورگ اشاره کرد و افزود: با ایران شناسان سن پترزبورگ گفت وگوی جامعی داشتیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه طولانی مطالعات ایران شناسی در روسیه ادامه داد: مطالعات ایران شناسی در سن پترزبورگ سابقه 200 ساله دارد و در روسیه در دو قرن اخیر صدها ایرانشناس فعالیت کرده اند و بستر مناسبی در این عرصه ها بوجود آمده است.
وی افزود: جریان ایران شناسی در روسیه برای ما گنجینه ای است.
صالحی خاطرنشان کرد که در دیدار با ایران شناسان روس و مدیران انستیتو نسخ خطی سن پترزبورگ درباره موضوعات مختلف گفت وگوهای مفصلی داشته است.
وی ادامه داد: یکی از توافقات این بود که به عرضه شدن پاره ای از نسخ خطی نفیس بخصوص مرقعات میرعماد که حجم قابل توجهی دارد، کمک کنیم.
صالحی گفت: انتشار این مجموعه می تواند برای علاقه مندان این خوش نویس نامدار ایرانی جذاب و جالب باشد. 
**در زمینه های مختلف می توان با روس ها همکاری کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی خود در مبحث میراث فرهنگی در همایش بین المللی سن پترزبورگ اشاره کرد و گفت که گفت وگوهایی نیز در چارچوب این همایش در موضوع میراث فرهنگی صورت گرفت.
وی افزود: بنظر می رسد ما در حوزه های مختلفی می توانیم با روسیه در عرصه میراث فرهنگی همکاری های قابل توجه داشته باشیم.
صالحی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه های قابل توجه شناسنامه سازی میراث تمدن ایرانی و فارسی در این منطقه است.
وزیر فرهنگ گفت: با تقویت بانک های شناسه و شناسنامه هایی که می توانیم از هویت ایرانی در این منطقه داشته باشیم عملا عقبه مهم و گسترده ای از تاریخ تمدن ایران در این مناطق شناسایی می شود و این امکان پدید می آید که ایران با وجود افق وسیع تمدنی و تاریخی بیشتر و عمیق تر شناسایی شود.
وی افزود: در همایش سن پترزبورگ همچنین پیشنهادهای بیشتری ازجمله در حوزه همکاری های میراثی ارائه شد.
**هیاتی از ارمیتاژ به ایران می آیند 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیدار میخاییل پتروفسکی رئیس موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ با وی گفت: بنظر می رسد ارمیتاژ به عنوان یکی از بزرگترین موزه های جهان، هم از لحاظ امتداد تاریخی و هم گنجینه ای که دارد می تواند برای روابط فرهنگی ایران و روسیه مهم باشد.
وی افزود: چرا که بخش های قابل توجهی از میراث ایرانی و اسلامی ما در این موزه وجود دارد. 
صالحی گفت: همکاری های خوبی با این مجموعه شده و پروژه های قابل توجهی همینک در دست اجرا است که موزه ارمیتاژ با حوزه فرهنگی ما و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه ادامه می دهد؛ در مجموع گفت وگوی خوبی با مدیر ارمیتاژ داشتیم و امیدوارم همکاری ها نه تنها ادامه بلکه گسترش یابد.
وی افزود: قرار شد هیاتی از ارمیتاژ بزودی به تهران سفر کنند در خصوص پاره ای از این همکاری های جدید گفت وگوهای بیشتری صورت گیرد.
صالحی خاطرنشان کرد: تجربه خوبی را در ارتباط با ساخت فیلم مستندی درباره فرش پازیریک با موزه ارمیتاژ داشتیم، گفت وگویی با دوستان داشتیم که قرار شد دامنه این موضوعات در فضای فیلم های کوتاه و مستند بیشتر شود.
وی ادامه داد: هزاران قطعه ایرانی که در موزه ارمیتاژ نگهداری می شود و ریشه ای با تمدن و فرهنگ ایران دارد می تواند با توجه به قابلیت های سینمایی ایران در فیلم های کوتاه و مستند ایران معرفی شود.
وی افزود: این همکاری کمک می کند هم فیلمسازان ما در یک تعلق تاریخی به هویت ایرانی با این مجموعه های اصلی و مهم ارتباط برقرار کنند و هم موزه ارمیتاژ فرصت یابد دارایی های خود را در شکل وسیع تری عرضه کند.
«همچنین با توجه به اینکه در ارمیتاژ نسخ خطی و مجموعه های قرآنی نفیسی وجود دارد برپایی نمایشگاه از این مجموعه در تهران و نمایشگاه های قرآنی ما این فرصت را بوجود می آورد که دارایی های ارمیتاژ در حوزه قرآن پژوهی و نسخ قرآنی در ایران دیده شود.»
وی افزود: مدیران ارمیتاژ از این پیشنهاد استقبال کردند ضمن اینکه موزه هنرهای معاصر ما این آمادگی را دارد که به نحوی مهمان آثار ارمیتاژ در تهران باشد و مردم گنجینه های بشری ایران را در فاصله نزدیکتری ببینند.
**کمک به مجارها برای یافتن ریشه های خود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مصاحبه با ایرنا به دیدار و گفت وگوی خود با خانم «اورشایا پاچای تماشیچ» معاون وزیر فرهنگ مجارستان اشاره کرد که در حاشیه همایش فرهنگی بین المللی سن پترزبورگ برگزار شد.
وی یادآوری کرد: مجارستان ایده خوبی را دنبال می کند و وزارت فرهنگ مجارستان برای هویت شناسی اقوام مجاری تلاش می کند.
«آنها این نظریه را مطرح می کنند که ریشه های بخشی از اقوام مجاری به ایران بازمی گردد.»
صالحی به پیشنهاد معاون وزیر فرهنگ مجارستان برای اعزام گروهی از کارشناسان این کشور برای پژوهش به ایران اشاره کرد که مساله تبارشناسی مجارها را بیشتر بررسی کنند.
وی گفت: از این ایده و چند موضوع دیگر که در دیدار با معاون وزیر فرهنگ مجارستان مطرح شد استقبال کردیم. 
وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد: قرار شد در تفاهمنامه فرهنگی بین ایران و مجارستان، بندی در زمینه کارهای پژوهشی در کنار همکاری های هنری و فرهنگی اضافه شود. 
گفتنی است، هفتمین همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ از روز پنجشنبه به مدت سه روز و با حضور وزرای فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان، مقام های ارشد سیاسی، نمایندگان سازمان های بین المللی در حوزه فرهنگ، فعالان و اساتید سرشناس از سرتاسر جهان در پایتخت فرهنگی روسیه برگزار شد.
در این سفر، مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، «محمد مهدی احمدی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی ایران در روسیه، صالحی را همراهی می کردند.


نظر شما