شناسهٔ خبر: 29449178 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

چهره‌ها

صاحب‌خبر -

اردشیر کامکار؛ نوازنده

اردشیر کامکار (زاده 1341، سنندج) نوازنده کمانچه، قیچک و ویولن است. او از اعضای گروه کامکارها است. وی از کودکی، ویولن را نزد پدرش فرا گرفت. چندی بعد، وی به‌عنوان نوازنده کمانچه و ویولن به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد. او در ابتدا قطعات ویولن ابوالحسن صبا را با کمانچه اجرا می‌کرد.
اردشیر کامکار، در سال 1360به تهران آمد و همکاری خود را با گروه‌های عارف و شیدا و با بسیاری از خوانندگان پیشرو ایران آغاز کرد. همچنین مطالب تکمیلی در زمینه ردیف سنتی ایران را نزد محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار آموخت.
اردشیر کامکار همواره برای گسترش هرچه‌بیش‌تر قابلیت‌های ساز کمانچه کوشیده است. وی با استفاده از تکنیک‌های خاص ویولن و پوزیسین‌های ویولن بر روی ساز کمانچه توانست چهره‌ای دیگر از این ساز به‌نمایش بگذارد. در این راستا، قطعات ابوالحسن صبا را در دو اثر به یاد صبا و بر تارک سپیده، به‌کمک کمانچه و ارکستر به اجرا درآورد. وی در «بر تارک سپیده»، با تکیه بر توانایی‌های خود دست به ابتکارات بدیعی زده و از این رهگذر کمانچه را به‌سازی فوق‌العاده تأثیرگذار و وجدآور مبدل کرده‌است.
از شاخصه‌های او در نوازندگی کمانچه، می‌توان به پوزیسیون‌های ۷ به بالا و اجرای صداهای هارمونیک که این تکنیک‌ها مختص ساز ویولن می‌باشد و تقریبا برای ساز کمانچه به‌سختی قابل اجرا است اشاره نمود. کمانچه‌ای که با آن می‌نوازد ساخته قدرت‌الله کردی است. از آلبوم‌های مستقل او می‌توان ناشکیبا با خوانندگی همایون شجریان، راز نگاه و آلبوم بی غبار عادت که با همنوازی شاگردش، شروین مهاجر عرضه شده را نام برد.

جودی فاستر؛ بازیگر آمریکایی

آلیشیا کریستین فاستر معروف به جودی فاستر (زاده ۱۹ نوامبر ۱۹۶۲) بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، برنده دو جایزه اسکار، سه جایزه بفتا و یک جایزه گلدن گلوب است. جودی فاستر بازیگری خود را از سه سالگی آغاز کرد. اولین نقش مهم او در سال ۱۹۷۶ در نقش یک فاحشه خردسال، در فیلم راننده تاکسی بود که توانست نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود. او جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم متهم دریافت کرد. او با درخشش در فیلم سکوت بره‌ها در نقش کلاریس استارلینگ، یک مأمور اف‌بی‌آی، که به‌دنبال افشای راز چند قتل زنجیره‌ای بود، تحسین منتقدان بین‌المللی را برانگیخت و دومین جایزه اسکار خود را به‌عنوان بازیگر نقش اول زن دریافت کرد. تنوع نقش‌هایی که او ایفا کرده بسیار زیاد است و از ژانرهای وحشت، ظالمانه و تخیلی گرفته تا احساسی و طنز و کودکانه را شامل می‌شود. از میان فیلم‌های او که به موفقیت تجاری دست یافته‌اند می‌توان به تماس (۱۹۹۷)، اتاق وحشت (۲۰۰۲)، نقشه پرواز (۲۰۰۵)، مرد نفوذی (۲۰۰۶) و شجاع (۲۰۰۷) اشاره کرد. جودی فاستر برنده چندین جایزه معتبر از جشنواره‌های جهانی، همچون دو جایزه اسکار، سه جایزه بفتا، دو گُلدن گلوب، یک جایزه بازیگران انجمن و جایزه انتخاب مردمی شده‌است. به‌گفته فاستر، او تنها سه بار به ملاقات پدر خود رفته‌است و این ملاقات‌ها بسیار خشک بوده‌است. جودی دو خواهر بزرگ‌تر از خود با نام‌های لوسیندا «سیندی» فاستر (متولد ۱۹۵۴) و کانستیس «کانی» فاستر (متولد ۱۹۵۵) و یک برادر بزرگ‌تر از خودش به نام لوسیوس «بادی» فاستر (متولد ۱۹۵۷) دارد. همچنین، پدر جودی فاستر در سال ۲۰۱۱، با سوء استفاده از نام دخترش، بیش از ۱۰۰هزار دلار به بهانه کمک برای ساخت خانه برای چندین بی‌خانمان اختلاس کرده بود. وی در ۸۹ سالگی با رأی دادگاه نهایی به ۵ سال زندان محکوم شد. جودی فاستر دو پسر دارد با نام‌های چارلز فاستر (متولد ۲۰ ژوئیه ۱۹۹۸) و کریستوفر کیت فاستر (متولد ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۱)؛ اما هویت پدر فرزندان او نامشخص است. فاستر در سال ۲۰۱۴ با دوست‌دختر خود، الکساندرا هدیسون ازدواج کرد. رابطه آن‌ها از مه ۲۰۱۳ آغاز شده بود.
 

نظر شما