شناسهٔ خبر: 29449131 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

افزایش تعداد آثار و ناشران
 در جشن کتاب سال سینما

خسرو دهقان نشست خبری هشتمین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران با این توضیح که خانه سینما حدود ۳۰ صنف دارد و همه اهالی سینما گذرشان به این خانه می‌افتد، افزود: دو وظیفه اصلی برعهده خانه سینما است؛ یک کار صنفی که وجه مادی و عینی دارد. یک وظیفه دیگر انجام کارهای فرهنگی است که با برگزاری نشست‌های تخصصی و برنامه‌های فرهنگی نمایان می‌شود، این بخش بیشتر جنبه کیفی دارد .در بخش کتاب و چاپ آن، تیراژ کتاب‌ها بسیار پایین آمده و شاید در برخی آثار به ۵۰ تا هم رسیده است.
به گزارش هنرآنلاین؛ او درباره داوران هشتمین جایزه کتاب سال سینمایی هم‌ گفت: در این‌دوره ۷ داور اصلی داشتیم و ۲ داور ذخیره. مهرزاد دانش و اصغر یوسفی نژاد همان‌دو داور هستند و تنها از تجربیات آن‌ها استفاده شد. بنابراین علیرضا محمودی، حسن حسینی، مازیار اسلامی، حسن خجسته، لیلا ارجمند، فتاح محمدی، ناصر صفاریان داوران این دوره جشن کتاب سال را تشکیل می‌دهند. دهقان درباره اهدا جوایز توضیح داد: تعداد جوایز ما محدود است و به یک تالیف، یک ترجمه و یک ناشر اهدا خواهد شد. امسال بزرگداشت‌ این آیین را هم از شکل سنتی خود خارج کردیم و بنا است سه بزرگداشت نوین داشته باشیم.
او افزود: ما به جوانان اهمیت زیادی می دهیم، جوانان مثل اقیانوس هستند اما باید تلاش کنند که این گستردگی اقیانوس، عمق هم داشته باشد که با پژوهش این امکان حاصل می‌شود. از بهمن ۵۷، ۴ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب سینمایی چاپ شده که بار اصلی آن بر دوش جوانان بوده است. در ادامه میترا پیش‌نماز رئیس کتابخانه خانه سینما، اظهارداشت: از اولین دوره جایزه کتاب تا الان تعداد آثار به جهت کیفی و ‌کمی و همچنین تعداد ناشران افزایش داشته است. ۳۰ ناشر هم در این دوره کتاب سال شرکت کرده‌اند.
او افزود: کتابخانه خانه سینما عضویت ندارد و امکان استفاده از کتاب‌ها فقط در محل وجود دارد و همچنین بنا است تا نمایشگاه کتابی هم از این هفته در کنار نمایش فیلم که هفتگی و در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود، داشته باشیم.

حبیب رضایی تهیه‌کننده یک فیلم شد

پروانه ساخت فیلم سینمایی «بی حسی موضعی» به نویسندگی و کارگردانی حسین مهکام و تهیه کنندگی حبیب رضایی صادر شد و این فیلم طی روزهای آینده در تهران کلید می خورد. به گزارش ایسنا، «بی حسی موضعی» که قصه‌اش در یک شب تا صبح می‌گذرد، پنج بازیگر اصلی دارد و تاکنون حضور پارسا پیروزفر و سهیل مستجابیان در فیلم قطعی شده است. پیروزفر که بازیگر گزیده کاری در سینما محسوب می شود اینروزها نمایش موزیکال «بینوایان» را روی صحنه دارد.
همچنین سهیل مستجابیان که گفته می‌شود طرفداران زیادی در فضای مجازی دارد برای نخستین بار تجربه بازی در یک فیلم سینمایی را تجربه می‌کند. حبیب رضایی پس از سالها حضور در سینما به عنوان بازیگر، برای نخستین بار تهیه کنندگی یک فیلم سینمایی را برعهده گرفته است. همچنین «محمد صادق رنجکشان» به عنوان سرمایه گذار و مجری طرح در این پروژه سینمایی حضور دارد.

احتمال حضور سلمان خان در ایران

عضو شورای برنامه‌ریزی و اجرایی بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت اعلام کرد که سلمان خان علیرغم مشغله کاری تمایل دارد تا به ایران سفر کند.
به گزارش ایلنا، در روزهای گذشته خبرهایی درباره احتمال حضور سلمان خان، بازیگر سینمای هند در جشنواره فیلم مقاومت مطرح شده بود اما عضو شورای برنامه‌ریزی و اجرایی بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به مهمانان این جشنواره اعلام کرد سلمان‌خان به دلیل همزمانی فیلمبرداری در یک پروژه با جشنواره، امکان حضور در ایران را ندارد.اما تلاش‌ها برای حضور وی همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه این مهمانان از کشورهای مهمی در این جشنواره حضور به هم می‌رسانند، اعلام کرد: آمریکا، فرانسه، روسیه، آرژانتین و... همچنین سوریه، لبنان و هند در منطقه ازجمله کشورهایی هستند که ما در تلاش هستیم مهمانانی را از آنجا به جشنواره دعوت کنیم.

«واکاوی» دنیای هفت نقاش

«واکاوی» عنوان نمایشگاهی گروهی از آثار هفت نقاش است که از دوم آذرماه در گالری «شلمان» برگزار می‌شود. الهام گردون‌زاده که برگزاری نمایشگاه نقاشی «واکاوی» را در گالری «شلمان» برعهده دارد به مهر گفت: این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر هنری از ۷ هنرمند است که از ۲ آذرماه به نمایش گذاشته می‌شود. وی با اشاره به اینکه نقاشی‌های این نمایشگاه به سبک انتزاعی است، اظهار کرد: با اینکه تابلوها ابعاد مختلفی دارند اما می‌توان وجه اشتراک همه آنها را انتزاعی بودنشان دانست که همچون آیینه‌ای نگاه شخصی، احساسات و نیازهای خالقانشان را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.
گردون‌زاده در معرفی هرچه بیشتر نمایشگاه «واکاوی» تاکید کرد: آثار این نمایشگاه احساسات و هیجان‌های ‌درونی هفت هنرمند است که با استفاده از رنگ و نشانه‌های تصویری، به شکل انتزاعی خلق شده‌اند.  
وی بیان کرد: روح و عقل هنرمند، آزادانه در حال واکاوی درون و پیرامونش است و از این طریق ذهن خود را در قالب آثار هنری منعکس می‌کند، به طوریکه هر مخاطب به برداشتی متفاوت از هر اثر می‌رسد.
گردون‌زاده درباره خالقان این آثار تصریح کرد: 20 تابلوی نقاشی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود که شامل آثاری از پگاه آقامحمدی، حسین آقایی‌پور، مینا حسن‌زاده، احمد حسینی، ملیحه رستمی، مریم رئوفی و سوسن شریفی می‌شود که هریک تاکنون نمایشگاه‌های متعددی برگزار کرده‌اند. نمایشگاه «واکاوی» از ۲ تا ۷ آذرماه در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ برپا می‌شود.

مریلین مونرو پس از مرگ هم تاریخ‌سازی می‌کند

جایزه گلدن گلوب متعلق به مریلین مونرو ستاره سرشناس هالیوودی در یک حراجی به رقم رکوردشکن ۲۵۰ هزار دلار به فروش رفت. به گزارش ایسنا بنابر اعلام فاکس نیوز، مونرو ۵۶ سال پس از مرگش نیز همچنان تاریخ‌سازی می‌کند و جایزه گلدن گلوب متعلق به وی با فروش ۲۵۰ هزار دلاری، رکورد بالاترین قیمت فروخته شده این جایزه در تمامی حراجی‌ها را از آن خود کرد. 
همچنین یک اتومبیل فورد متعلق به وی در این حراجی که توسط خانه حراج جولین لس‌انجلس برگزار شد، به قیمت ۴۹۰ هزار دلار به فروش رفت. وی این اتومبیل را در سال ۱۹۵۶ مستقیم از کارخانه خریداری کرده بود و در مراسم عروسی‌اش با «آرتور میلر» نمایشنامه‌نویس معروف نیز از این خودرو استفاده کرده بود.  دلیل رسمی مرگ وی خودکشی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش اعلام شد، اما ادعاهای مبنی بر وجود یک توطئه و مجموعه حوادث اسرارآمیزی که منجر به مرگ وی شد، همواره بحث‌برانگیز بوده‌ است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما