شناسهٔ خبر: 29447610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دهها هوادار رهبر مسلمانان نیجریه در تظاهراتی خواستار آزادی سریع شیخ زکزاکی شدند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: مسلمانان نیجریه‌ای هوادار «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر مسلمانان این کشور تظاهراتی را در مرکز این کشور برای آزاد فوری وی برپا کردند.
تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی در حمایت از زکزاکی، آزادی رهبر مسلمانان این کشور که از سال ۲۰۱۵ همراه همسر و برخی از یارانش با اتهام‌های بی‌پایه و اساس در زندان است و مورد ضرب و شتم و اهانت قرار گرفته‌اند را خواستار شدند. شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه از دی ماه ۲۰۱۵ و به دنبال تهاجم نیروهای نظامی به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه در زندان است. دادگاه عالی نیجریه در سال ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مسئله سرباز زده است. تظاهرات جدید در اعتراض به حکم اوایل ماه جاری دادگاه شهر کادونا برای عدم آزادی سریع زکزاکی صورت گرفت. وکیل مدافع رهبر مسلمانان نیجریه چندی قبل درباره این حکم گفته بود: دادگاه از آزادی زکزاکی به قید وثیقه امتناع کرد. نظامیان نیجریه چند سال قبل نیز با حمله به هواداران زکزاکی ۳۴۷ نفر از آن‌ها را کشته و اجسادشان را در گورهای جمعی دفن کردند. تاکنون چندین سازمان و گروه‌ مدافع حقوق بشر بین‌المللی از این اقدام ارتش نیجریه انتقاد کرده‌اند.
در خبری دیگرارتش نیجریه از هلاکت سخنگوی گروه تروریستی بوکوحرام در شرق این کشور خبر داد. «صالح احمد صالح» سخنگوی گروه تروریستی بوکوحرام در عملیات مشترک ارتش و نیروی هوایی نیجریه در شرق این کشور کشته شد. در این عملیات همچنین فرد دیگری به نام «بابان حسن» رئیس گروه رسانه ای «البارناوی» که یکی از شاخه های بوکوحرام محسوب می شود نیز کشته شد. بر اساس بیانیه ای که توسط ارتش نیجریه منتشر شده، سخنگوی بوکوحرام در کمپ «مصعب البارناوی» از سرکردگان ارشد بوکوحرام که با داعش بیعت کرده بود کشته شد. بوکوحرام گروهی تروریستی در شمال نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل احکام مورد نظر خود بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است.

نظر شما