شناسهٔ خبر: 29436442 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تصمیم راه‌اندازی شد؛

طلاق بدون دریافت مشاوره ثبت نمی‌شود

گروه جامعه ــ مشاوره پیش از طلاق از این پس در استان تهران و 15 استان دیگر، شرط لازم برای زوج‌هایی است که متقاضی طلاق توافقی هستند و قبل از آن نمی‌توانند درخواست خود را به دادگاه ارائه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ سامانه تصمیم (مركز جامع مراقبت از خانواده) به منظور پیشگیری از طلاق در استان تهران امروز یک‌شنبه 27 آبان ماه راه اندازی شد. با راه‌اندازی این سامانه دیگر بدون دریافت مشاوره نمی‌توان دادخواست طلاق داد و متقاضیان طلاق توافقی ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و پس از غربالگری مشاوره پیش از طلاق دریافت کنند.

در صورتی که مشاوران تشخیص دهند امکان سازش وجود ندارد و مشاوره‌های ارائه شده به سازش زوجین نینجامد پرونده به عنوان دادخواست طلاق به دادگاه ارسال خواهدشد.

در مراسم رونمایی از سامانه تصمیم که مسئولان بهزیستی استان تهران و دادگستری استان تهران حضور داشتند، ابتدا قاری روشندل کشورمان قرائتی شایسته انجام داد و سپس بیات‌‌نژاد مدیرکل بهزیستی استان تهران، طی سخنانی راه‌اندازی سامانه «تصمیم» را در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن تقسیم کار ملی برشمرد.

وی در ادامه به طرح‌های بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان تهران اشاره و اعلام کرد: ایجاد نگاه مثبت به ازدواج و پیشگیری از همسرآزاری، کودک‌آزاری، آزارجنسی و ...که پیامدهای زندگی‌های سست است از اهداف برنامه‌های بهزیستی است.

بیات‌نژاد با اشاره به اینکه در شش ماهه سال جاری از سه هزار و 800 پرونده ارجاع شده به مراکز مشاوره 8.5 درصد پرونده‌ها به سازش منجر شده است، گفت: با توجه به اینکه کاهش پنج درصدی طلاق از برنامه‌های بهزیستی است این آمار نشان دهنده موفقیت بهزیستی در کاهش طلاق بوده است.

ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی

وی از ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی با هدف پیشگیری از طلاق در آینده به دانش‌آموزان مقطه دوم دبیرستان در سراسر استان تهران خبر داد و گفت: برنامه‌های پیشگیرانه بهزیستی شامل اقشار مختلف از جمله زوج‌های جوان، زوج‌های در آستانه طلاق، دانشجویان و ... نیز می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه به دنبال جلوگیری از ازدواج‌های ناموفق و ارتقای آگاهی برای ازدواج‌های موفق هستیم، گفت: در این راستا باید کار تیمی در استان تهران صورت گیرد.

محمد باقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز طی سخنانی هدف از راه‌اندازی سامانه تصمیم را اینگونه تشریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه متقاضیان طلاق قبل از دادگاه غربالگری می‌شوند و علت درخواست خود را صریحاً اعلام می‌کنند تا چنانچه نیاز به تسریع صدور حکم باشد از جمله درمواردی که زوج یا زوجه دچار اعتیاد غیرقابل بازگشت، اختلالات روانی و ... هستند، حکم طلاق زودتر صادر شود.

وی ادامه داد: در غیر این صورت مراکز مشاوره تلاش می‌کنند اختلاف زوجین را حل کنند. بر اساس تجربه کسب شده در سایر استان‌ها 40 درصد مباحث ارائه شده به دادگاه‌ها مسائل خانوادگی است و بر همین اساس تلاش می‌کنیم همه این موارد به مشاوره سوق داده شده و امیدواریم 30 درصد کاهش طلاق‌ها را شاهد باشیم.

هیچ درخواست طلاق توافقی ثبت‌ نمی‌شود

الفت تصریح کرد: از این پس هیچ درخواست طلاق توافقی ثبت‌نمی‌شود مگر اینکه قبل از آن زوجین از مشاوره شده باشند. مشاوران در صورت نیاز زوجین را به سایر مراکز معرفی خواهند کرد و در صورت تأیید مشاوران بر عدم سازش پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

وی اعلام کرد: با اقدامات صورت گرفته طی هشت ماه اخیر 15 درصد ورودی پرونده‌های طلاق و خانواده کاهش یافته است و آمار طلاق نیز در کشور پنج درصد کاهش داشته است.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز با تأکید بر اینکه مداخلات بهزیستی هر قدر پیشگیرانه‌تر باشد اثربخش‌ترخواهد بود، گفت: با راه‌اندازی سامانه تصمیم و علمی‌تر شدن مداخلات درصد طلاق‌ها کاهش خواهد یافت.

وی به شرایط و جمعیت خاص استان تهران نیز اشاره و با تأکید بر اینکه باید برای استان تهران برنامه‌ها به صورت خاص اجرا شود، گفت: تعدادی از طلاق‌های ثبت‌شده در استان تهران طلاق زوج‌های شهرستانی هستند که به دلیل قبح طلاق در شهر خودشان به استان تهران آمده و طلاق خود را ثبت می‌کنند. در صورتی که این سامانه در کل کشور فراگیر شود، همه زوج‌ها در سراسر کشور می‌توانند از خدمات مشاوره استفاده کنند.

فرید از ارائه مشاوره رایگان به زوج‌ها خبر داد و گفت: در صورتی که نیاز به ارائه مشاوره‌ها در مراکز خاص باشد زوج‌ها باید هزینه آن را پرداخت کنند و در صورتی که نیاز مالی داشته باشند بهزیستی در پرداخت هزینه‌های مشاوره به زوج‌ها کمک خواهدکرد.

بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی نیز از وجود هفت مرکز غربالگری در استان تهران خبر داد و گفت: تعداد این مراکز به 35 خواهد رسید و 120 مرکز مشاوره نیز آموزش‌های لازم را برای ارائه خدمات به زوج‌ها دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ كار در سامانه الكترونیكی كاهش طلاق تصمیم (http://zaman.behzisti.net) به این صورت است كه قبل از اینكه زوج‌های متقاضی طلاق بخواهند در دادگاه ثبت دعاوی كنند به این سامانه مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند. پس از غربالگری،زوج‌ها به مراكز مشاوره ارجاع داده شده و وارد چرخه قضایی نمی‌شوند. در صورتی که پس از مشاوره تلاش‌های صورت گرفته به سازش منجر نشد، پرونده به دادگاه ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما