شناسهٔ خبر: 29434814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون رییس اجرایی دولت افغانستان:

خلیل زاد تاکنون هیچ دیداری با رهبران شیعی افغانستان نداشته است

معاون رییس اجرایی دولت افغانستان گفت که نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان علیرغم دیدار با تمام رهبران سیاسی افغانستان تاکنون هیچ دیداری با رهبران شیعی این کشور نداشته است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، «حاجی محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان گفت که «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به تازگی با «ملا یعقوب» پسر «ملا عمر» رهبر پیشین طالبان در شهر  «خاک افغان»  ولایت «زابل» دیدار و گفتگو کرده است.

این دیدار تاکنون از سوی مقامات رسمی آمریکا تایید نشده است و طالبان نیز هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

وی تلاش‌های خلیل‌زاد در روند صلح افغانستان را یک جانبه خواند و با انتقاد از وی گفت خلیل زاد تاکنون برای مشورت به سراغ رهبران «هزاره ها» نیامده است.

محقق افزود که طی تماس تلفنی که با خلیل زاد داشتم فشرده بودن برنامه کاری اش را علت عدم دیدار با رهبران شیعی افغانستان عنوان کرد. چطور برای سفر به پاکستان و دیدار با تمام بزرگان سیاسی افغانستان برنامه کاری اش فشرده نیست اما برای سفر به «دشت برچی» کابل وقت کافی ندارد؟

به گفته محقق، با آغاز تلاش‌های آمریکا برای کشاندن طالبان بر سر میز مذاکرات، حملات طالبان به مناطق «هزاره جات»  افزایش یافته است و شدت گرفتن جنگ در مناطق امن افغانستان برای مردم سوال برانگیز است.

وی افزود که از روند صلح و تلاش ها برای برقراری صلح در افغانستان حمایت می‌کند اما نباید این گفتگوها یک جانبه باشد.

لازم به ذکر است که زلمای خلیل زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، در آخرین سفر خود به کابل، علاوه بر دیدار با «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و برخی مقامات بلندپایه دولت افغانستان، با چهره‌های سیاسی این کشور نیز درباره صلح دیدارهای جداگانه داشت.

نظر شما