شناسهٔ خبر: 29428846 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بررسی مطبوعات»

کتاب؛ ابزار دانایی و اندیشه آفرینی

تهران- ایرنا- جامعه در شرایط حاضر بیش از هر زمان دیگر تشنه دانایی و آماده اندیشه آفرینی است و مردم خواهان اعتلای فرهنگ اسلامی و زمینه سازی برای تشکیل مدنیت پیشرفته اسلامی هستند که دستیابی به این مهم تنها با ابزاری به عنوان کتاب قابل تحقق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «کتاب؛ بستر شکوفایی فکری جامعه؛ گردشگری؛ اهرمی برای بخش اقتصاد کشور و حفظ محیط زیست؛ اولویت اساسی شهروندان» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (یکشنبه) برجسته شده است.

**کتاب؛ بستر شکوفایی فکری جامعه
کتاب نقش مهمی در راه بالندگی افراد و جوامع دارد و از راه های دستیابی به دانایی و توانایی محسوب می شود که بشر را در فهم و درک درست از نادرست یاری می دهد و به عنوان بستری برای شکوفایی فکری افراد معرفی شده است. از این رو امروزه برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی نه فقط برای یادآوری اهمیت کتاب و ترغیب مردم به کتاب خوانی بلکه برای فراهم آوردن زمینه های تولید و بهره گیری بیش تر و بهتر از این مقوله است.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «صورت زیبای ظاهر هیچ نیست!» آورده است: از گذشته شنیده بودیم که در دربار پادشاهان کتابخانه‌ای باشکوه شامل کتاب‌های مهم و مطرح دوران وجود داشته است، اندیشمندان و فرهیختگان هم کتابخانه‌های بزرگی داشته‌اند. شاید وجود همین موضوع در پس ذهن‌مان است که باعث شده بسیاری از ما آرزو داشته باشیم که در خانه‌هایمان کتابخانه‌های بزرگی وجود داشته باشد. چندین سال پیش بود که خریدن سری کتاب‌های مطرح، آن هم فقط برای ظاهر کتابخانه سر و صدای زیادی به پا کرد، کتاب‌هایی که بیشتر از عنوان، رنگ‌شان مهم بود تا با چیدمان و دکوراسیون خانه همخوانی داشته باشد. قرار نبود کسی آن‌ها را بخواند یا حتی ورق بزند، آن‌ها هم بخشی از تزئینات خانه بودند، چیزی شبیه یک مجسمه یا گلدان! اما حالا موضوع از این هم عجیب‌تر شده است! چند ماهی است که پای کتاب‌های دکوری به کتابخانه خانه‌ها باز شده است! می‌پرسید «کتاب دکوری چیست؟» کتاب دکوری، جعبه‌های تو خالی از فوم یا ام.دی.اف که به شکل چند کتاب به هم چسبیده ساخته شده‌اند! یعنی دیگر حتی برای دکور هم برای کتاب پولی پرداخت نمی‌کنند و همه چیز به پوسته بیرونی خلاصه شده است.

در ادامه می خوانیم: عماد افروغ، نویسنده و جامعه‌شناس با بیان اینکه سطحی‌نگری تنها به موضوع کتاب ختم نمی‌شود، می‌گوید: اگر به فیلم‌های پرفروش هم نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که با نوعی سطحی‌نگری روبه‌رو هستیم. به جای آنکه ما رشد و ارتقاء بینش خودمان را هدف قرار بدهیم، خودمان را در معرض بعضی سطحی‌نگری‌ها قرار می‌دهیم که این سطحی‌نگری‌ها در بخش کتاب می‌‌تواند جنبه نمایشی داشته باشد و در بخش‌های سینمایی و دیگر مسائل فرهنگی نوعی سطحی‌نگری و ظاهرگرایی باشد.

روزنامه «صبح نو» در مطلبی با عنوان «برنامه‌های شعاری را در هفته کتاب کنار گذاشتیم» در گفت وگو با نیکنام حسین‌پور، دبیر هفته کتاب و مدیرعامل خانه کتاب می نویسد: ارزیابی هفته کتاب باید هم از سوی مردم و رسانه‌ها و هم متخصصان شکل بگیرد اما رویکرد من این بود که از همه ظرفیت مجموعه‌هایی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند استفاده شود چه نهادهای دولتی و چه صنفی و به همین خاطر سعی کرده‌ایم با یک نگاه جدید از همه این نهادها استفاده کنیم. رویکرد امسال به این شکل است که همه احساس کنند که می‌توانند در هفته کتاب نقش داشته باشند. در سال‌های گذشته این نگاه یک مقدار انقباضی‌تر بوده است اما الآن فضا را بازتر گذاشته‌ایم و بیش از 60‌نهاد، سازمان، انجمن و تشکل برنامه‌های خود را ارائه کردند.

در ادامه آمده است: اگر نگاهی به تاریخچه هفته کتاب داشته باشیم بحث ایجاد علاقه و شور در مردم برای کتاب خوانی هدف اصلی بوده است. به نظرم الآن هفته کتاب تبدیل به یک آیین شده که سعی می‌شود به شکل خوبی هم برگزار و هدف اولیه آن فراموش شده است.امسال سعی کردیم از مسائل آیینی کنار بگیریم و به هدف و شعاری که تعیین کردیم نزدیک شویم و به‌دنبال این هستیم که با کمک رسانه‌ها کتاب خوانی و مطالعه را ترویج کنیم چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند قاطعانه و به‌تنهایی کار کند. همه خبرنگاران که در طول سال‌ها برای کتاب قلم می‌زنند باید کمک کنند.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «دعوت مسجدجامعی به کتابگردی» نوشت: طراح ایده کتابگردی از مردم برای شرکت در پنجمین دوره این آیین دعوت به‌عمل آورد. احمدمسجدجامعی نوشته است: این روزها در آستانه برگزاری پنجمین آیین کتابگردی قرار داریم؛ فعالیتی که نخستین بار با هدفِ حمایت از کتابفروشی‌ها به‌عنوان کانون‌های توزیع فکر و اندیشه و با هدف حضورِ مردم، به‌عنوان مخاطبانِ اصلی کتاب در فضای عمومی و شهری، شکل گرفت؛ این حرکت فرهنگی - اجتماعی، در طول چهار دوره گذشته، خوشبختانه با حمایت و استقبال مردم از یک سو و اصحاب فرهنگ و هنر از سوی دیگر روبه‌رو شده است و می‌رود که به دوران بلوغ و شکوفایی خود نزدیک شود. کتابگردی حرکتی است که نشاط شهری را حول محور فرهنگ پدید آورده و کتابفروشی‌ها را محلی برای گفت‌و‌گوی رودرروی مردم با پدید آورندگان کتاب یعنی نویسندگان، مترجمان، ناشران و تصویرگران بدل کرده است. ‎

در ادامه آمده است: ‎امسال در حالی به پنجمین کتابگردی و روز قدردانی از کتابفروشی‌ها نزدیک می‌شویم که متأثر از فضای عمومی جامعه، این حرفه نیز با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو است. مشکلات اقتصادی از یک سو به‌دلیل گران شدن قیمت ارز و مواد اولیه به افزایش قیمت کتاب انجامیده است و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید خانواده‌ها باعث حذف خرید‌های فرهنگی، از جمله کتاب، از سبد خرید برخی از خانواده‌های ایرانی شده است.

**گردشگری؛ اهرمی برای بخش اقتصاد کشور
ایران به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزو 10‌کشور اول دنیاست که دارای 23‌هزار اثر ملی ثبت‌شده، 19‌اثر ثبت‌شده در یونسکو، 202‌اثر ثبت‌شده زیست‌محیطی و... است. با وجود این بخش گردشگری جایگاه قابل قبولی در اقتصاد کشور ندارد و نتوانسته آنچنان که باید به کمک بخش اقتصادی کشور بیاید. از این رو باید با ایجاد زیرساخت ها، این صنعت سودآور و در عین حال بی‌ضرر برای محیط‌زیست را توسعه بدهیم تا بتوانیم بسیاری از کمبودهای بخش اقتصادی را با استفاده از این اهرم جبران کنیم.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «نابلدهای توریسم» در گفت وگو با کارشناسان نوشت: احتمالاً دیده‌اید که هر چند سال یکبار یکی از شهرهای ایران به عنوان پایتخت فرهنگی یا گردشگری در جهان اسلام و دنیا معرفی می‌شوند اما موضوعی که به آن توجه نشده، تغییرات زیرساختی این شهرها در قبل و بعد از کسب این عناوین و انتخاب به‌عنوان میزبان است. اگر چه صنعت گردشگری را به‌عنوان بهترین جایگزین برای نفت در اقتصاد تک‌محصولی ایران معرفی می‌کنند اما این صنعت همواره در ارائه خدمات به گردشگران ورودی به کشور با چالش‌هایی اساسی روبه‌روست. علی قنبری، کارشناس گردشگری و خدمات می‌گوید: صنعت گردشگری در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند بخشی از جمعیت بیکاران را حل کرده و برای جمعیت روستاها و شهرهای کوچک نیز اشتغال ایجاد کند، اما متأسفانه به دلایل مختلف در این زمینه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است، در حالی که می‌توانستیم در شرایط تحریم از جذب گردشگر درآمد خوبی به دست آوریم به دلیل مشکلات ساختاری از این موقعیت به نحو احسنت استفاده نشده است.

در ادامه آمده است: احمد روستا، کارشناس گردشگری و استاد دانشگاه شهید بهشتی می گوید: ما همواره با فرصت‌سوزی‌ها زمان را از دست می‌دهیم و در آخرین روزها با عجله می‌خواهیم به چیزی که بیشتر جنبه جلوه‌گری‌های کوتاه‌مدت دارد، بها دهیم که نمی‌توان در درازمدت جذاب و مناسب باشد، اما اگر همراه با برنامه‌ریزی برای توجه به تمام ابعاد مربوط به حوزه گردشگری باشد می‌تواند کارساز و مؤثر باشد.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «آلترناتیو دیجیتالی نیازهای مالی توریست‌ها» آورده است: محدودیت گردشگران خارجی زمان حضور در ایران برای استفاده از کارت‌های اعتباری از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که گردشگران ورودی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ایران نیز به همین دلیل برای جذب گردشگر با مشکلات بسیاری روبه‌روست. وجود تحریم‌ها و نداشتن ارتباطات بین‌المللی بانکی با سایر کشورهای دنیا موجب شده گردشگران ورودی نتوانند بدون آنکه با خود ارز نقدی به همراه داشته باشند، به ایران بیایند. چنین اتفاقی نیز تبعات خاص خود را از جمله سرقت، گم شدن و همچنین دشواری جابه‌جایی پول نقد به همراه دارد؛ مساله‌ای که می‌تواند حتی امنیت سفر این دسته از گردشگران را با مشکل روبه‌رو کند.

در ادامه می خوانیم: در این میان، کارشناسان حوزه گردشگری به دنبال راهکار و جایگزینی مناسب برای حل این مساله هستند تا گردشگران ورودی با موانعی این‌چنینی در سفر به ایران مواجه نشوند. یکی از راه‌های جایگزینی که فعالان گردشگری بر آن تاکید دارند استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتالی است؛ ارزهای دیجیتالی که اتفاقا تجربه‌های کشورهای گوناگون نشان می‌دهد استفاده از آن موفقیت‌آمیز بوده. بر همین اساس هم سایر کشورها انگیزه پیدا کرده‌اند تا با ارز دیجیتالی، بخشی از فعالیت‌های اقتصادی خود از جمله گردشگری را انجام دهند.

روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «کاهش 50 درصدی سفر گردشگران خارجی به ایران» در گفت وگو با امیرپویان رفیعی‌شادعضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران نوشت: مسائل مربوط به سوخت و همچنین بیمه گردشگران با مشکل مواجه شده است. تمامی این مسائل نشان دهنده‌ی این است که گردشگری در ایران با مشکلاتی مهم دست و پنجه نرم می‌کند. با خروج آمریکا از برجام و آغاز مجدد تحریم‌ها، صنعت گردشگری هم نگرانی‌هایی به جهت اتفاقات سیاسی داشته است. در همین راستا نیز شاهد مشکلات خاصی هستیم که بخشی از این مشکلات مربوط به گردشگری خارجی است و برخی دیگر به گردشگری داخلی باز می‌گردد. با توجه به شرایط پیش آمده، هزینه‌های مربوط به اقامت مسافرین و بلیط افزایش پیدا کرده است. این مساله باعث شده که تعداد گردشگران خارجی کاهش پیدا کند.

در ادامه این گفت وگو آمده است: شواهد نشان می‌دهد که شاهد کاهش حداقل ورود 50 درصدی گردشگران به ایران هستیم. بسیاری از ایرلاین‌ها از ایران خارج شده‌اند. پروازهای مستقیم در حال قطع شدن است. مسائل مربوط به سوخت و همچنین بیمه گردشگران با مشکل مواجه شده است. تمامی این مسائل نشان دهنده‌ی این است که گردشگری در ایران با مشکلاتی مهم مواجه است.

**حفظ محیط زیست؛ اولویت اساسی شهروندان
موضوع محیط زیست و ضرورت حمایت از آن دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای به شمار می رود تا جایی که در چند دهه اخیر، جامعه انسانی کوشیده است با وضع مقررات و قواعد لازم، حقوق خاصی را باعنوان حقوق محیط زیست تدوین کند. بنابراین حفظ محیط زیست از آلودگی و خطر، امروزه یکی از مهمترین اولویت های شهروندان شده است زیرا سلامت محیط زییست به عنوان مهمترین حق هر جامعه، تاثیر بسزایی در سلامت روح و روان و همچنین توسعه پایدار کشورها ایفا می کند.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «بوی سیاست از محیط زیست می آید؟» می نویسد: از فروردین‌ماه سال 95 که هیات وزیران طی مصوبه‌ای به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ماموریت داد تا در مراسم امضای توافق‌نامه پاریس به نمایندگی از ایران حضور یابد و با امضای آن تمایل به الحاق و پذیرش این توافق‌نامه را اعلام کند، پیوستن قطعی ایران به این کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سرگردان میان مجلس و شورای نگهبان است. حالا اما پس از گذشت بیش از 2 سال ظریف و بیژن زنگنه در دو نامه‌ جداگانه به رئیس جمهوری خواستار تسریع در روند تصویب الحاق ایران به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل و تصویب آن پیش از اجلاس آذرماه این کنوانسیون شدند و حسن روحانی را نسبت به بهانه‌تراشی و باز شدن پرونده جدید در شورای امنیت سازمان ملل که به صورت تدریجی بر موضوع تغییرات آب و هوایی به عنوان موضوعات بین‌المللی ورود پیدا کرده، هشدار داده‌اند. هشداری که به نظر فعالان محیط‌زیست حتی اگر به پیوستن ایران به این کنوانسیون ختم شود آنچنان خوشایند نیست چرا که تصمیم‌گیران باز هم به دلایلی غیر از محیط‌زیست به متعهد به پذیرش قوانین بین‌المللی محیط‌زیستی شده‌اند.

در ادامه می خوانیم: اما از این نامه و نامه وزیر نفت درباره تسریع در روند قانونی پذیرش توافق‌نامه پاریس بوی سیاست به مشام می‌رسد. بویی که به اعتقاد فعالان محیط‌زیست به پایداری سرزمین منجر نمی‌شود چرا که همچنان محیط‌زیست در اولویت تصمیم‌گیری قرار ندارد.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «نماد غرور ایران در خطر است» نوشت: قله دماوند اثر طبیعی ملی ایران، سال‌هاست که مورد بی‌مهری قرار گرفته است. از مهر ورود به قله دماوند ممنوع شده است، ممنوعیتی که برای کوهنوردان و دوستداران این کوه محدودیت بزرگی محسوب می‌شود.آبان 97، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند از تخریب 30 هکتار از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه وادان دماوند خبر داده بود. حسن ابراهیمی‌بسابی توضیح داده بود: درباره وضع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در دماوند، با توجه به اقداماتی که صورت گرفته، این موضوع روبه صفر است؛ اما بعضا مواردی انجام می‌شود که مطابق گزارش ضابطان قضائی دستور تخریب صادر می‌شود. معدن‌سازی دیگر عامل تهدید این اثر طبیعی ملی است، دوستداران محیط‌زیست تا به حال موفق به تعطیلی دو معدن در این کوه شده‌اند، اما معدن پوکه هنوز فعال است.

در ادامه می خوانیم: محمدی یکی از اعضای انجمن کوهنوردی با بیان اینکه معدن پوکه ساختمانی نوعی سنگ سبک در دماوند مشغول به‌کار است، توضیح می‌دهد: یک معدن باقی مانده که در ملک‌آباد کار می‌کند و روزانه تا 30 کامیون پوکه از این قسمت برداشته می‌شود که اثر غیرقابل جبرانی بر چشم‌انداز دماوند دارد و خواستیم حداقل از ارتفاع دو هزار و 200 متر به بالا فعالیت معدنی انجام نشود، این برای ثبت دماوند در میراث جهانی لزومی است، چون چند سالی است که دماوند به‌عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده و دنبال ثبت جهانی آن هستند. پوکه آن‌قدر هم صرفه اقتصادی ندارد.

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «یزد فرو می رود» نوشت: زمین‌ خشک یزد این روزها در مقابل فشارهای طبیعی و انسانی ناشی از برداشت‌های بی‌رویه تسلیم شده چرا که روز به روز شاهد پدیده‌های جدیدی از جمله فرونشست‏‌ها و فروچاله‌هاست. قهر آسمان از یک سو و زیاده‏‌خواهی انسان‌ها از سوی دیگر ‎ آن‌چنان به جان زمین یزد افتاده‌اند که طاقتش را طاق کرده و هر از گاهی ایجاد شکاف یا شق در برخی نقاط استان و حتی تشکیل فروچاله‌ها در این مناطق گزارش می‌شود. در این میان دشت یزد- اردکان و دشت ابرکوه که جزو دشت‌های ممنوعه استان هستند، بیشترین تاثیر را از محل این پدیده دارند و در برخی نقاط نیز که شاهد این پدیده‏‏‌ها نیستیم، این تاثیر با شور شدن منابع آب زیرزمینی خود را نشان می‌دهد.

در ادامه آمده است: البته براساس پیگیری‌های به عمل آمده تیمی از متخصصان کشوری از محل فروچاله‌ها بازدید کرده و برای رفع نگرانی‌های احتمالی و جلوگیری از ادامه این فرونشست و فروچاله‌ها و شکاف‌های عمیق اجرای تدابیر لازم را در دستور کار قرار داده‌‏اند. کارشناسان معتقدند که راهکار اساسی و قدم اول برای جلوگیری از وقوع چنین پدیده ناخوانده‌ای مدیریت برداشت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی است؛ پدیده‌ای که خشک شدن اغلب چاه‌های کشاورزی در حوالی آن‌ها، یکی از آثار آن است.

پژوهشم**9370**9131

نظر شما