شناسهٔ خبر: 29426353 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

زعفران؛ فرصت طلايي رونق اقتصاد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - شهرکرد - ايرنا - حمايت از توسعه و کشت زعفران در استان هاي مستعد و کمتر برخوردار، فرصت طلايي براي تقويت اقتصاد داخلي، اشتغالزايي و بهبود معيشت مردم را به دنبال دارد.

به گزارش ايرنا، زعفران از گياهان بومي ايران و به عنوان گرانترين ادويه جهان جايگاه منحصر به فردي در ميان محصولات کشاورزي و صادراتي کشور دارد و کاربردهاي متعدد و فراوان زعفران و خواص دارويي و مصارف متنوع غذايي آن، ضرورت توجه ويژه به مسائل توليد و صادرات زعفران را بيش از پيش روشن مي سازد.
زعفران ايران علاوه بر اينکه از نظر کمي درصد بالايي از توليد جهاني را تشکيل مي دهد، از لحاظ کيفي از جمله عيار بالا در رنگ دهي، طعم و عطر مطلوب مرغوبيت زيادي دارد و همين امر سبب رونق صادرات اين محصول به کشورهاي مختلف جهان از قبيل اسپانيا، امارات متحده، ايتاليا، چين، فرانسه، انگلستان، استراليا، سوئد، عربستان سعودي، کويت و بحرين شده است.
به گفته مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي، ايران با توليد بيش از 88 درصد زعفران دنيا، مقام نخست جهان در توليد زعفران را به خود اختصاص داده است، به طوري که سال گذشته سهم کشور از بازار صادراتي اين محصول به 96 درصد رسيد.
ظرفيت توليد زعفران در ايران از 30 تن در سال 1368 به بيش از 300 تن در سال هاي اخير رسيده که تداوم اين روند مي تواند نويدبخش روزهاي روشني براي اقتصاد کشور به ويژه صادرات اين کالاي استراتژيک باشد.
با اين وجود هرچند توليد و صادرات زعفران ايران همواره با فراز و نشيب هايي همراه بوده اما يکي از مهمترين مواردي که مي تواند در اين برهه از زمان به احياي اقتصاد داخلي و رونق اقتصاد مقاومتي منجر شود، توجه بيش از پيش به چنين ظرفيتي است، زيرا غفلت از اين ظرفيت بي بديل مي تواند جايگاه کشور را در صادرات زعفران به خطر اندازد و در مصاف با رقباي ديگر به عقب کشانده شويم.
از سوي ديگر زعفران به سبب نياز به آب اندک، امکان بهره برداري به مدت پنج تا هفت سال در يک نوبت کشت، ماندگاري طولاني محصول، آساني حمل و نقل و آبياري در زماني که بيشتر گياهان به آب نياز دارند، اين گياه را به محصولي راهبردي براي رهايي از بحران کم آبي و يکي از گزينه ها براي کشت سودآور کشاورزان تبديل کرده که استان چهارمحال و بختياري مي تواند از آن به بهترين نحو بهره برداري کند.
اگرچه هرگاه سخن از زعفران به ميان مي آيد نام استان خراسان رضوي به ذهن خطور مي کند اما اقليم مساعد، ارتفاع مناسب از دريا، آفتاب درخشان و زمين هاي زراعي کافي از جمله مزيت هاي چهارمحال و بختياري براي توسعه و کشت اين گياه ارزشمند در کشور به شمار مي رود که اگر به ميزان کافي به آن توجه شود ديري نخواهد پاييد که اين استان نيز به مناطق مهم توليد طلاي سرخ کشور معرفي مي شود.
اين استان کمتربرخوردار با نرخ 13.9 درصد بيکاري، بحران 10 ساله خشکسالي، کشاورزي سنتي، پايين بودن سطح درآمد خانوارها به ويژه در روستاها مي تواند فرصت طلايي کشت زعفران را به رونق اقتصادي تبديل کند، کما اينکه اين اتفاق از سال هاي گذشته در استان آغاز و اميد مي رود با حمايت هاي لازم از شدت بيشتري برخوردار شود.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به رشد 20 برابري کشت زعفران در اين استان به خبرنگار ايرنا گفت: در حالي که در سال 93، سطح زيرکشت اين محصول در استان هشت هکتار بود اما اين ميزان در سالجاري به حدود 200 هکتار افزايش يافته است.
`حميدرضا دانش`، متوسط برداشت در هر هکتار از مزارع زعفران را چهار تا پنج کيلوگرم اعلام کرد و افزود: برهمين اساس امسال حدود 800 کيلوگرم زعفران در استان برداشت مي شود.
وي تصريح کرد: زعفران توليدي در استان معادل حدود 560 ميليارد ريال درآمدزايي دارد که در بهبود معيشت کشاورزان استان نقش موثري ايفا مي کند.
دانش با اشاره به ظرفيت هاي نسبي چهارمحال و بختياري در توليد زعفران، اظهار داشت: اقليم مساعد، آفتاب درخشان و ارتفاع مناسب از دريا سبب شده تا عطر، بو و طعم زعفران اين استان از کيفيت بالاتري نسبت به ساير نقاط کشور برخوردار شود.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به اشتغال بيش از سه هزار نفر در مزارع زعفران استان افزود: هرچند اشتغال در مزارع زعفران فصلي است اما با توسعه زمين هاي زير کشت مي توان اشتغال بيشتري را فراهم کرد.
يک محقق رشته گياهان دارويي نيز با اشاره به ظرفيت هاي کشت زعفران در استان گفت: شرايط آب و هوايي مناسب، زمين هاي کشاورزي و نيروي کار فراوان شرايط مناسبي را براي توسعه مزارع زعفران در استان فراهم کرده است.
`عبدالله قاسمي` افزود: وقوع خشکسالي هاي اخير و مساله کم آبي در استان مي طلبد تا کشت زعفران که سودآوري بيشتري دارد، جايگزين گياهان آب بر همچون چغندر قند و ذرت کرد.
وي با اشاره به اهداف تحقق اقتصاد مقاومتي و نقش توليدات استراتژيک در افزايش توان داخلي تصريح کرد: براي توسعه توليد و افزايش صادرات زعفران بايد در خصوص بهبود کيفيت، کاهش قيمت تمام شده محصول، افزايش عملکرد و ايجاد صنايع تبديلي مرتبط با اين گياه ارزشمند برنامه ريزي کرد.
اين استاد دانشگاه با تاکيد بر بهره گيري از نظرات کارشناسي در خريد و کاشت پياز زعفران اظهار داشت: يکي از مباحث مهم در کشت زعفران استفاده از نظر مشاوران و کارشناسان اين حوزه است تا بتوان با خريد پياز مرغوب محصول باکيفيتي را برداشت کرد.
قاسمي افزود: حمايت دولت از محققان و فارغ التحصيلان دانشگاهي براي توسعه کشت زعفران از ضرورت هاي اين حوزه به شمار مي رود و اميد است با همکاري دولت و بخش خصوصي بتوان زمينه را براي رونق کشت گياهان دارويي به ويژه زعفران در استان فراهم کرد.
گزارش از خاطره حسين زاده
شبد**7363/6021**1455**1379
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما