شناسهٔ خبر: 29425169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس:

هنوز قابلیت‌ و ظرفیت‌های مساجد را به خوبی درک نکرده‌ایم

حجت‌الاسلام امیدی گفت: ظرفیت مساجد و قابلیت‌های متعددی را که این خانه‌های خدا دارند را به دلیل عدم مطالعه، تحقیق و یا عدم انسجام در مطالب مربوط به آنها، درک نکردیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، در پنجمین روز از نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، حجت الاسلام حسین امیدی مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شیراز در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد گفت: در رابطه با نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد، آنچه که به نظر می‌آید این است که چه بسا ما هنوز ظرفیت مساجد و قابلیت‌های متعددی را که این خانه‌های خدا دارند را به دلیل عدم مطالعه، تحقیق و یا عدم انسجام در مطالب مربوط به آنها، درک نکردیم.


وی در خصوص تأثیر نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد گفت: این که مطالب مربوط به مدیریت مسجد به صورت منسجم و در یک نگاه در این نمایشگاه نشان داده می شود، بسیار ارزشمند است. به حمدالله این انگیزه در خود من ایجاد شده که در مسجد خودم و بیش از هزار و دویست کانون فرهنگی در سطح استان فارس به طور جدی فعالیت مساجد را دوچندان کرده و نشان دهیم که می‌توان در زمینه های مختلف و متفاوت فعالیت کرد.


امیدی در ادامه گفت: مسجد تنها جایگاه عبادت به معنای اخص کلمه نماز، اعتکاف وامثالهم نیست، بلکه کارکردهای متعدد و مختلفی دارد. لذا در هر زمینه‌ای اگر  تلاش و کوشش شود، به خصوص امام جماعت، می‌تواند محل اثر باشد و یک جریان سازی جدی را در محله و منطقه ایجاد کند.


وی در خصوص اینکه بعد از بازدید از نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد چه فعالیت‌‌هایی را بیشتر مدنظر قرار خواهد داد گفت: مهمترین اثری که به نظر من این نمایشگاه برای من داشت این بود که راه‌های بسیاری برای جذب نونهالان و نوجوانان به مسجد وجود دارد.

وی افزود: اکنون آن چیزی که جامعه ما احتیاج دارد و درواقع یک حلقه مفقوده محسوب می‌شود، عدم حضور نونهالان، نوجوانان و جوانان در مساجد است. لذا می‌توان با ظرفیت هایی مثل همین رسانه پایگاه تخصصی مسجد, مسجد TV و سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی، حوزه‌هایی ایجاد کرد و با ادبیات امروزی، بچه‌ها را به سمت مساجد جذب کرد.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس در ادامه گفت: در این نمایشگاه بسترهای جدیدی مشاهده شد. البته امام جماعت، هیئت امنا و کانون های فرهنگی باید این بسترها را ایجاد کنند. وقتی این بستر ها در مسجد ایجاد شد و موقعیت فراهم آمد، طبیعی است که می توان در مسجد منتظر این باشیم که جوان و نوجوانِ ما و در واقع اقشار مختلف محله به مسجد اقبال کنند و مسجد را یک مامن و یک محل رجوع برای همه موضوعات و مشکلات زندگی شان بدانند. اگر این کار کرد که در واقع کارکرد اولیه و اصلی مسجد در صدر اسلام و اوایل انقلاب بوده احیا شود، مساجد یک تحول چشمگیر پیدا می‌کنند و به عنوان پایگاه های مردمی، دینی و انقلابی می توانند در طراز اسلام و انقلاب حرف بزنند.

نظر شما