شناسهٔ خبر: 29424087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاريجاني: پيوند تهران و بغداد جدا ناشدني است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با رئيس جمهوري عراق به پيوند ناگسستني ايران و عراق اشاره کرد و گفت: برخي زحمت بيجايي مي کشند تا ما را از هم جدا کنند، چنانچه در حال حاضر مجامع زيادي ميان دو کشور فعال شده است.

به گزارش شنبه شب ايرنا از خانه ملت، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز با برهم صالح رئيس جمهوري عراق ديدار و گفت وگو کرد.
لاريجاني در ابتداي اين ديدار ضمن خوش‌آمد گويي به رئيس جمهوري عراق گفت: شما از شخصيت هاي مهم عراق هستيد و به شما براي انتخابتان به عنوان رئيس جمهوري اين کشور تبريک مي گويم چرا که نقش مهمي در ايجاد ثبات در منطقه داريد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه خطاب به برهم صالح با بيان اينکه شما شخصيت محبوبي در ايران داريد، اظهار داشت: عراق کشور مهمي در منطقه است و عليرغم اينکه برخي از کشورها تلاش کردند تا عراق جديد را ناکام بگذارند، نتوانستند چنانچه چند سال بعد از سقوط صدام کشورهايي به دنبال ضربه زدن به عراق بودند و نمي خواستند حس کنند کشور دموکراتيک ديگري در منطقه ايجاد شده، اما در هدف خود موفق نشدند.
وي در ادامه با بيان اينکه همچنين دشمنان عراق با ايجاد داعش تلاش کردند تا مشکل ديگري براي اين کشور ايجاد کنند، عنوان کرد: داعش نيز به همت شما، ارتش عراق و حشدالشعبي از بين رفت و دشمنان در اين هدف خود نيز موفق نشدند لذا در حال حاضر قطعا عراق در منطقه نقش آفرين است.
لاريجاني در ادامه با اشاره به اهميت همکاري هاي دوجانبه بيان داشت: ايران و عراق دو کشوري هستند که به صورت طبيعي به هم پيوند خورده اند و ديگران زحمت بيجايي مي کشند تا ما را از هم جدا کنند چنانچه در حال حاضر مجامع زيادي ميان دو کشور فعال شده است.
رئيس نهاد قانونگذاري کشورمان ادامه داد: راه آهن خوزستان - بصره ظرفيت خوبي براي دو کشور است، همچنين معابر مرزي ميان دو کشور به خصوص در زمان زيارت اربعين بايد افزايش يابد.
لاريجاني همچنين با اشاره به همکاري خوب ميان ايران و عراق در حوزه برق گفت: بسياري از شرکت هاي ايراني مي توانند در بازسازي عراق مشارکت کنند که نياز به تسهيل در ساز و کارهاي بانکي وجود دارد.
رئيس قوه مقننه در ادامه با استقبال از ايده برهم صالح براي تاسيس شهرک هاي صنعتي، عنوان کرد: تجربه خوبي با ترکيه در اين زمينه داريم و معتقديم اين قبيل همکاري ها باعث انتقال تکنولوژي ميان دو کشور مي شود، همچنين اتاق بازرگاني هاي دو کشور نيز بايد ارتباط بيشتري برقرار کنند.
وي همچنين با بيان اينکه مردم خوزستان علاقمند به ارتباط با عراق هستند، ابراز داشت: حل رفت و آمد ميان شلمچه و بصره نيز بسيار مهم است، همچنين احداث اتوبان مهران - نجف نيز موضوع مهمي است که مي تواند مورد توجه واقع شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه نقش ايران، عراق و ترکيه در حل مسائل منطقه را ضروري دانست و افزود: کميته اي ميان مجالس ايران، روسيه، ترکيه، افغانستان و پاکستان در حوزه مبارزه با تروريسم تشکيل داده ايم که اميدواريم عراق نيز به اين گروه بپيوندد.
لاريجاني در ادامه با موفقيت آميز دانستن گفت وگوهاي آستانه براي حل بحران سوريه خاطرنشان کرد: عراق مي تواند نقش مهمي در حل مشکل سوريه داشته باشد.
وي همچنين از مواضع ارزنده رئيس جمهوري عراق تشکر کرد و افزود: شما توانستيد مسائل اختلافي داخل عراق را هضم کنيد و به دنبال سهيم کردن تمام اقشار عراق در مسائل هستيد که به ايجاد ثبات کمک مي کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان سخنان خود سفر رئيس جمهوري عراق به ايران را نقطه عطفي در گسترش روابط دو طرف دانست و خاطرنشان کرد: دوران کنوني سپري مي شود و آنچه مي ماند نام کشورهايي است که در دوران حساس با ايران همکاري کردند.
برهم صالح رئيس جمهوري عراق نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور در ايران خطاب به رئيس مجلس گفت: شما رابطه خوب ميان ايران و عراق را بنيان نهاديد، از اين رو روي شما حساب مي کنيم و مي دانيم شما عراق را دوست داريد و لذا اميدواريم با همکاري با يکديگر، روابط را به سمت جلو پيش ببريم.
رئيس جمهوري عراق در ادامه با تاکيد بر گسترش روابط ميان دو کشور بيان داشت: عراق مرحله جديدي را پشت سر مي گذارد و مي تواند بازيگر فعالي در امور منطقه باشد از اين رو روابط برجسته با ايران براي ما بسيار مهم بوده و آنچه ما را به هم ربط مي دهد اشتراکات در بناي زيرساخت محکمي در کل منطقه است.
وي در ادامه با اشاره به اهميت گسترش روابط ريلي ميان دو کشور، اظهار داشت: امروز راجع به احداث مناطق صنعتي مشترک در مهران و مريوان و بسياري طرح هاي مشترک ديگر گفت وگو کرديم که هدف از آنها تقويت روابط اقتصادي ميان دو کشور است.
رئيس جمهوري عراق در ادامه با اشاره به ديدار امروز خود با مقام معظم رهبري بيان داشت: ايشان فرمودند بيش از 2 ميليون ايراني زمان زيارت اربعين به عراق آمده و با استقبال خوب و مهرباني ملت عراق روبرو شدند، از اين رو عليرغم 8 سال جنگي که ميان ايران و عراق رخ داد حتي صدام نتوانست تخم کينه را ميان دو ملت بکارد از اين رو اميدواريم همچنان بر اين اصل خود استوار بمانيم.
وي افزود: درخصوص لغو صدور رواديد ميان ايران و عراق صحبت کرديم و دستور داديم رواديد براي تردد تجار ايراني لغو شود که اين موضوع را مي توانيم رفته رفته جلو ببريم، همچنين اميدواريم زماني ايرانيان بتوانند از مهران به سمت نجف و از سنندج به سمت سليمانيه رانندگي کنند و اتوبان ميان اين شهرها به يکديگر متصل شود.
صالح در ادامه با اشاره به اهميت احداث زيرساخت هاي ريلي عنوان کرد: موضوع محيط زيست نيز بسيار مهم است و در اين حوزه مشکلات عراق و ايران يکي است، همچنين مشکل آب نيز ميان دو کشور مشترک است و بايد در اين زمينه به تفاهم هايي به خصوص درباره کارون، کرخه و ساير رودهاي دو کشور برسيم تا منافع دوطرف فراهم شود.
رئيس جمهوري عراق در ادامه با بيان اينکه اميدواريم به زودي کشتيراني در شط العرب آغاز شود، اظهار داشت: درباره حوزه سياسي نيز به تفاهم هايي رسيده ايم و طبق اظهارات دکتر روحاني اميدواريم با ظرافت شما و حکمت ما اوضاع منطقه را حل کنيم.
وي در ادامه مسائل سوريه را نيز مرتبط با عراق دانست و افزود: در اين حوزه نيز اميدواريم به راه حل نهايي برسيم و نشانه هاي مثبتي نيز در اين زمينه رخ داده، همچنين به حل مساله يمن نيز اميدواريم چرا که درگيري بيهوده اي شکل گرفته است، لذا از آنجايي که فردا به عربستان سفر مي کنم قصد دارم با طرف عربستاني صحبت کنم.
صالح در ادامه با بيان اينکه منطقه نيازمند منظومه جديدي است، عنوان کرد: نقش ايران، ترکيه و عراق نيز در اين حوزه مهم بوده و عراق نيز اهميت محوري دارد و مي تواند با ارتباطي که با کشورهاي غربي و عربي دارد نقش مثبتي را ايفا کند و وسيله حل مسائل باشد نه ميداني براي تسويه حساب.
رئيس جمهوري عراق در پايان با بيان اينکه عراقي ها از مشکلات خسته شده اند، خاطرنشان کرد: با اراده خدا و همکاري دوستان مي توانيم معادله جديدي را در منطقه رقم بزنيم که در اين زمينه تبادل نظر با ايران بسيار مهم است تا به نتيجه برسيم.
شبد**1953**
انتهاي پيام /*

نظر شما