شناسهٔ خبر: 29423798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

شانس یک بازنشسته دیگر برای ادامه فعالیت افزایش یافت!

ادامه انتقادات نسبت به ابقای رئیس فدراسیون فوتبال ماندن تاج، دور زدن قانون است

ابقای رئیس فدراسیون فوتبال انتقادات برخی از مدیران ورزش را به دنبال داشت تا جایی که آنها در تازه‌ترین صحبت‌های خود مدعی شدند ماندن تاج دور زدن قانون است.

صاحب‌خبر -



سرویس ورزشی-

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال با استناد به ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در فدراسیون فوتبال ماندنی شد. این ابقا در شرایطی بود که تا صبح پنجشنبه مدیران وزارت ورزش تاکید فراوانی بر بازنشسته بودن تاج داشتند ولی به یکباره رئیس کمیته ملی المپیک ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را دلیل نرفتن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال عنوان کرد.
البته دلیل چرخش مسئولان ورزش روشن بود؛ تحرکات برخی از مدیران فوتبال و ارتباطاتی که آنها با اینفانتینو (رئیس‌فیفا) و شیخ سلمان (رئیس ‌کنفدراسیون فوتبال آسیا) گرفتند موجب شد به یکباره موضوع دخالت دولت مطرح و چماق تعلیق فوتبال بالای سر ورزش بلند شود.
فیفا و AFC نمی‌توانند دخالت کنند
اتفاقات اخیر فوتبال واکنش منفی برخی از پیشکسوتان ورزش را به دنبال داشته است که از جمله آنها می‌توان به امیر عابدینی اشاره کرد. عابدینی که در کارنامه‌اش ریاست فدراسیون فوتبال و مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس به ثبت رسیده و مدتی همکار مهدی تاج در سازمان لیگ نیز بوده، در این باره به خبرگزاری مهر گفت: اصطلاحا به قوانینی که در مجلس تصویب و تایید شد، قوانین «مادر» می‌گویند. فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌تواند در این قوانین دخالت کند. فیفا فقط می تواند در بخش قوانین فوتبالی پیگیر باشد نه قوانین بخش عمومی کشورها.
وی افزود: آیا اگر فیفا تصویب کند که رئیس فدراسیون فوتبال می‌تواند چراغ قرمز را رد کند، باید اجازه بدهیم این اتفاق بیافتد!؟ اگر فیفا تصویب کند که رئیس فدراسیون فوتبال نباید مالیات بدهد، باید این قانون را قبول کنیم؟ اگر اینطور بود که کمیته اخلاق فیفا به اتهام فساد، اعضای زیادی از این نهاد را نمی‌گرفت. مگر می‌شود قوانین کشور در همه جا عملی و اجرا شود ولی فدراسیون فوتبال یک جزیره جدا باشد؟ در بخش دولتی و عمومی اگر یک قانون در کشوری مصوب شود، همه باید به آن تن بدهند. از فدراسیون فوتبال یک سوال دارم. آیا باشگاهداری دولتی، قانونی و طبق قوانین فیفا است؟ چرا صدای فیفا در این بخش درنمی‌آید؟
عابدینی در واکنش به تهدید شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا که در جلسه با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری تهدید کرده بود در صورت دخالت دولت، فدراسیون فوتبال ایران تعلیق می‌شود، گفت: آقای شیخ سلمان اشتباه فرموده‌اند! فوتبال برای اجرای قانون «مادر» تعلیق نمی‌شود. متاسفانه این مسئله دکان دو نبشی است که بعضی‌ها می‌خواهند از آن سوء استفاده کنند.
تاج و ضیایی کناره‌گیری کنند
علاوه بر عابدینی، هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی نیز در واکنش به اصرار تاج به فعالیت در فدراسیون فوتبال به خبرگزاری ایسنا گفت: اصولا مسئولان فدراسیون نباید وارد مواضع شبهه‌ناک شوند. چرا تاج اصرار دارد باید باشد؟ چرا ضیایی اصرار به ماندن دارد؟ مگر حضور در یک موضع شبهه‌ناک خوب است یا فرد دیگری نیست که مجموعه را اداره کند؟ آن‌ها باید از موضع شبهه‌ناک انصراف می‌دادند تا مجمع درباره آن‌ها تصمیم بگیرد.
او درباره این که قانون منع به کارگیری بازنشستگان، قانون پارلمانی کشور است و حتی رئیس مجلس، نظر به رفتن تاج می‌دهد ولی در ادامه او در پستش می‌ماند، در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام دور زدن قانون نیست، توضیح داد: این کار دور زدن قانون است اما از نظر فیفا به خاطر اساس‌نامه‌ای که برای آن‌ها ارسال شده، فدراسیون فوتبال، خصوصی است و از نظر قوانین ما عمومی غیردولتی است. بنابراین هر دو طرف حق دارند چون هنوز مشخص نیست که فدراسیون فوتبال، عمومی غیردولتی است یا خصوصی.
وی تصریح کرد: از نظر فیفا فدراسیون فوتبال ما خصوصی است اما از نظر قوانین داخلی، فدراسیون فوتبال، موسسه عمومی غیردولتی است. من نمی‌دانم فوتبال آسیا و فیفا چه رابطه‌ای دارند و چه صحبت‌هایی بین آن‌ها صورت گرفته است ولی فیفا حق دارد بگوید که دولت دخالت می‌کند چون از نظر او فوتبال خصوصی است، دولت ایران هم حق دارد مخالفت کند چون فدراسیون فوتبال موسسه عمومی غیردولتی است. دلیلش هم این است که هیچ‌کس به صراحت، موضوع را روشن نکرده است. اگر فدراسیون فوتبال می‌خواهد قوانین فیفا را قبول کند باید مجلس، آن‌ها را از سایر فدراسیون‌ها مجزا کند.
ضیایی هم ماندنی شد؟!
ماندن تاج در فدراسیون فوتبال پایان بخش ماجرای بازنشستگان و اصرار آنها به ادامه فعالیت در ورزش نیست زیرا دیروز نیز خبر رسید که به استناد همان ماده‌ای که تاج بازنشسته نشده، احمد ضیایی هم در فدراسیون والیبال به کارش ادامه می‌دهد.
در ماه‌های اخیر از احمد ضیایی به عنوان یکی از روسای بازنشسته فدراسیون‌ها نام برده شده که باید با قانون جدید منع به کارگیری بازنشسته‌ها پست خود را ترک کند ولی ماندن تاج سبب شده که وی نیز به دنبال دریافت مجوز برای ادامه فعالیت در ورزش باشد. علاقه ضیایی به ماندن زمانی بیشتر شده که فدراسیون جهانی والیبال نیز به مانند فیفا روی تغییرات صورت گرفته در ورزش ایران حساس شده است!

برچسب‌ها:

نظر شما