شناسهٔ خبر: 29416067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عزت بخش دوستان؛ آرزوی مستضعفان

نهم ربیع الاول، نخستین روز امامت حضرت اباصالح المهدی، امام عصر علیه السلام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ هزار و صد و هشتاد سال پیش امامت حضرت مهدی علیه السلام، آخرین ذخیره الهی آغاز و به خاطر قدر نشناسی مردم از دیده ها پنهان شد.
مردی که سال هاست شب و روز و هر لحظه چشم انتظار است تا 313 نفر به دعوتش لبیک گویند و سرباز گونه مهیای اجرای عدالت در جهان شوند.
به نظر، بیشتر از همه منتظران منتظر است.
انتظاری سخت برای هر منتظر.
انتظار برای گسترش خوبی ها و مهربانی ها، گذشت ها و فداکاری ها، خدمت و عدالت ها. و ایستادگی در برابر ظلم ها و نابرابری ها، جنگ و خونریزی ها، بی عدالتی و عصیان ها چونان سدی غیر قابل نفوذ، مقابل خودی های ناآشنا و غریبه ها؛
و در نهایت رسیدن به کمال و هدف خلقت و پرواز تا اوج و رسیدن به خدا.

خبر از غیبت امام زمان در زمان امیرمومنان علی علیه السلام
سال ها قبل از تولد آن حضرت، امیر بیان علیه السلام در نهج البلاغه خبر از غیبت یوسف زهرا علیه السلام می دهد و این خبر تلخ را برای همراهان و آیندگان بیان می کند که «اَلا وَ اِنَّ مَن اَدرَکَها مِنّا یَسری فِیها بسِرِاجٍ مُنیرٍ و یَحذُو فیها عَلی مِثالِ الصّالِحین لیَحلَّ فیها رِبقاً وَ یُعتِقَ فیها رقّا وَ یَصدَعُ شَعباً، وَ یَشعَبَ صَدعاً، فی سُترَةٍ عَنِ النّاسِ لایُبصِرُ القائِفُ اَثَرَهُ وَلَو تابَعَ نَظَرهُ؛
بیدار باشید و براستی آن کس از ما(یعنی حضرت مهدی(ع)) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر در آن گام می نهد، و برهمان روش صالحان (پیامبر اکرم(ص) و امامان گذشته) رفتار می کند تا گره ها را بگشاید، بردگان (و ملّت های اسیر) را آزاد سازد، و جمعیّت گمراه (و ستمگر را) پراکنده، و حق جریان پراکنده را جمع آوری کند.
(حضرت مهدی(ع) سالهای طولانی) در پنهانی از مردم به سر می برد آن چنان که اثر شناس اثر قدمش را نمی یابد گرچه در یافتن اثر (و نشانه ها) تلاش فراوان نماید.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2846921" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2279596/2846921?width=400&height=300"></script></div>


مهدویت و امام زمان شناسی
حضرت آیت اله خامنه ای در دیدار اساتید و فارغ‌التحصیلان تخصصی مهدویت در تیرماه سال 1390 فرمودند: اگر مهدویت نباشد، معنایش این است که همه‌ی تلاش انبیاء، همه‌ی این دعوت ها، این بعثت ها، این زحمات طاقت‌فرسا، این ها همه‌اش بی‌فایده باشد، بی اثر بماند.
بنابراین، مسئله‌ی مهدویت جزو اصلی ترین معارف الهی است.
لذاست که در همه‌ی ادیان الهی هم تقریباً - حالا تا آنجائی که ما اطلاع داریم - یک چیزی که لبّ و معنای حقیقی آن همان مهدویت است، وجود دارد، منتها به شکل های تحریف شده، به شکل های مبهم، بدون اینکه درست روشن باشد که چه میخواهند بگویند.
رهبر معظم انقلاب مسئله‌ی مهدویت در اسلام هم جزو مسلّمات دانستند و گفتند:
همه‌ی مذاهب اسلامی غایت جهان را که اقامه‌ی حکومت حق و عدل به وسیله‌ی مهدی (علیه الصّلاة و السّلام و عجّل اللَّه فرجه) است، قبول دارند، یعنی مخصوص شیعه نیست.
مسئله‌ی انتظار هم که جزء لاینفک مسئله‌ی مهدویت است، از آن کلیدواژه‌های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.

یکی از خصوصیاتی که در حقیقتِ انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازه‌ی پیشرفتی که امروز دارد، قانع نباشد


خودسازی لازمه انتظار است
انتظار لازمه‌اش آماده‌سازی خود هست و انتظار ایجاب میکند که انسان خود را به آن شکلی، به آن صورتی، به آن هیئت و خُلقی نزدیک کند که در دوران مورد انتظار، آن خُلق و آن شکل و آن هیئت متوقع است.
این لازمه‌ی انتظار است. وقتی بناست در آن دوران منتظَر عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد - یک چنین دورانی قرار است باشد - ما که منتظر هستیم، باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم.
یکی از خصوصیاتی که در حقیقتِ انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازه‌ی پیشرفتی که امروز دارد، قانع نباشد؛ بخواهد روزبه‌روز این پیشرفت را، این تحقق حقایق و خصال معنوی و الهی را در خود، در جامعه بیشتر کند.

قطعه گمشده ای، از پر پرواز کم است

یازده بار شمردیم و یکی باز کم است

این همه آب که بر روی زمین است، نه اقیانوس است

عرق شرم زمین است که سرباز کم است

نویسنده و تنظیم کننده: مجید اسماعیلیان دستجردی

نظر شما