شناسهٔ خبر: 29412668 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

سنگ‌های عجیب برای اسیران خاک

همه‌جای دنیا یک‌رنگ نیست و گاهی مدل‌های مختلفی از سنگ‌های قبر می‌توان دید که برخی از آنها عجیب و غریبند و بعضی دیگر حتی لبخندی هم گوشه لب بازماندگان می‌نشانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آدم‌ها که می‌میرند از آنها تنها یادگاری باقی می‌ماند و سنگ‌قبری که بازماندگان‌شان بتوانند در کنار آن آرامش بگیرند. سنگ‌قبرها را معمولا با سنگ‌های مستطیلی‌شکلی می‌شناسیم که روی آنها نام و نشان متوفی و تاریخ تولد و وفات آن حک شده و اگر خواسته باشند برایش سنگ‌تمام گذاشته باشند، با چند بیتی شعر آن را مزین می‌کنند. حداقل در کشور ما وارد بهشت‌زهرا و قبرستان‌ها که می‌شویم، اغلب با چنین صحنه‌هایی روبه‌رو می‌شویم. اما همه‌جای دنیا یک‌رنگ نیست و گاهی مدل‌های مختلفی از سنگ‌های قبر می‌توان دید که برخی از آنها عجیب و غریبند و بعضی دیگر حتی لبخندی هم گوشه لب بازماندگان می‌نشانند.

قبر خودرویی

 

یکی از این سنگ‌قبرهای عجیب متعلق به استیو مارش است که یکی از طرفداران پروپا قرص خودروهای BMW بوده است. او 51 سال عمر کرد و درنهایت در خواب جان خود را از دست داد. بعد از مرگ او، خانواده‌اش تصمیم گرفتند به خاطر علاقه او به خودروی BMW، یک مدل خودرو به اندازه واقعی آن سفارش دهند و روی سنگ قبر او بگذارند.  به گزارش «تلگراف»، برای این خودرو، یک پلاک اختصاصی به شمار «STEVE 1» هم نصب شده است. این خودرو درواقع یادبودی است که از استیو برای بازماندگان باقی مانده و علاقه او را به هر رهگذری نشان می‌دهد. این مزار در قبرستان Manor Park در شرق لندن قرار دارد.
 

سر قطع‌شده

فرناند آلبرتو، موسیقیدان، بازیگر و معمار فرانسوی است که سال 1942 درگذشت. سنگ‌قبر او یکی از جالب‌ترین سنگ‌قبرهای دنیاست. سنگ او، مردی است که به پشت دراز کشیده و سری قطع‌شده را بین دست‌هایش گرفته و به چشم‌های سرد و سنگی‌اش خیره شده است. در واقع، این سر قطع‌شده، متعلق به همسر فرناند است و افسانه‌ای درباره آن مطرح شده که «آنها به سفری رفته بودند که منجر به مرگ هردوی آنها شد.» این سنگ‌قبر چهار سال بعد از مرگ او روی قبرش قرار گرفت. فرناند همیشه دوست داشته سنگ‌قبرش را به‌گونه‌ای بسازند که بتواند برای همیشه به صورت همسرش خیره بماند و بازماندگان او برای برآورده‌کردن آخرین آرزویش، بعد از مرگ سنگ‌قبری به این شکل برایش سفارش دادند.
 

قبر قایقی

اچ.اچ.بیل انگر یکی از پیشگامان صنعت ماهیگیری و یکی از ماهیگیران بنام محلی در شهر انگلوود در ایالت کلرادوی آمریکا بود. او در سال 1990 درگذشت اما یاد او با سنگ قبر متفاوتی که برایش طراحی شده هنوز برای دوستدارانش باقی است. او بعد از مرگش به داشتن سنگ‌قبری عجیب شهرت یافته است. سنگ قبر او به شکل قایقی طراحی شده و سنگ قبر در داخل قایقی بتنی جاگذاری شده و سکان قایق و پدال‌های آن هم روی قبر قرار گرفته‌اند.
 

اسکلت‌های عاشق

در پارک Sala Keoku که در تایلند واقع شده، مجسمه‌های عجیب و غریب زیادی به چشم می‌خورد. یکی از آنها، دو اسکلت هستند که در واقع سنگ‌قبر یک زن و شوهر است. این سنگ‌قبر، اسکلت دو نفر را نشان می‌دهد که دست در دست هم، کنار یکدیگر نشسته‌اند. آنها با هم زندگی کرده و با هم مرده‌اند و به همین دلیل است که اسکلت آنها هم برای نشان دادن وفاداری و صمیمیتی که داشته‌اند، در قالب سنگ‌قبر روی مزار آنها قرار داده شده است.
 

صندلی شیطان

سنگ‌قبری با طرح یک صندلی خالی در قبرستان Mount Hope در ورمانت، نیوانگلند آمریکا قرار دارد. شاید در نگاه اول، افراد تصور کنند با یک صندلی معمولی در قبرستان مواجهند که برای عزاداران قرار داده شده، اما اگر از نزدیک و با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه می‌شوید این صندلی در واقع، یک سنگ‌قبر است که به آن صندلی شیطان هم می‌گویند. صاحب این سنگ‌قبر آدم معروفی نیست اما از روی اسمی که در قسمت پشتی صندلی حک شده، می‌توان فهمید که متعلق به فردی به نام Bettini است. به این دلیل به آن صندلی شیطان می‌گویند که برخی معتقدند هر کسی که روی آن بنشیند، طی یک‌سال می‌میرد.

کفش پاشنه‌بلند

یکی از سنگ‌قبرهای متفاوت کفش پاشنه بلندی است که بالای قبر قرار گرفته است. این قبر متعلق به «آلیس ارنستر» است که یک دستیار لباس بوده است. او به خاطر کفش‌های پاشنه‌بلند رنگی و خوش‌فرم با رنگ‌های زیبا و متنوعش معروف بوده است تا حدی که با پوشیدن کفش‌های پاشنه کوتاه، تعجب دوستان و اطرافیانش را به دنبال داشته است. در واقع، پوشیدن کفش پاشنه‌بلند جزئی از شخصیت او شده بود و تصمیم گرفت بعد از مرگش هم این یادبود به جا بماند. به همین دلیل بعد از مرگش، مجسمه‌ای به شکل یک کفش پاشنه‌بلند از جنس سنگ گرانیت قرمزرنگ روی مزارش ساختند که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

قبر کوسه‌ای

 

طرح کوسه‌ای که بالای سنگ قبر یک کهنه‌سرباز کره‌ای گذاشته شده، یکی از سنگ‌قبرهای جالب است. لستر سی.میدن، یکی از کهنه‌سربازان جنگ کره بود که در سال 1983 درگذشت. شواهد نشان می‌دهد او عاشق مجموعه فیلم «آرواره‌ها» بوده است. یکی از خواسته‌های او حین مرگ آن بود که جنازه‌اش را در زیر مجسمه‌ای با طرح کوسه سفید خاک کنند. این سنگ قبر در قبرستان Allegheny در ایالت پنسیلوانیای آمریکا واقع شده و به خاطر ظاهر متفاوتی که دارد، به راحتی قابل‌شناسایی است.

مجسمه «یوری»

یوری نیکولین، بازیگر، دلقک و کمدین معروف روسی بود که در سال 1997 میلادی و در 75 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت. بازماندگان او بعد از مرگش، مجسمه‌ای سنگی از او ساخته‌اند که بالای سنگ قبر خود نشسته است و روبه‌روی این مجسمه هم مجسمه سگی قرار گرفته که روی زمین خوابیده است. این سنگ قبر سال 2007 روی مزار این هنرمند نصب شد. یوری همچنین مدیر تئاتر سیرک قدیمی مسکو بود. سنگ‌قبر او، یکی از معروف‌ترین سنگ‌قبرها در مسکو است که در قبرستان ناوادویچی قرار دارد؛ این قبرستان به قبرستان مشاهیر معروف است.

 

* مترجم: ندا اظهری

نظر شما