شناسهٔ خبر: 29403475 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عصاره در گفت‌وگو با فارس خبر داد

مقابله با آسیب بزرگ اقتصادی از طریق دستیابی به دانش فنی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: برای موفقیت در اقتصاد دانش‌بنیان باید به دانش فنی تولید محصول از مواد خام دست یابیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برگزاری جشنواره گیاهان دارویی شاید فرصتی برای مسؤولان شد تا سفره درد دل‌شان درباره خام‌فروشی داشته‌هایمان و ضرری که به اقتصاد کشور وارد می‌شود را باز کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خام‌فروشی را یک آسیب بزرگ اقتصادی عنوان کرده و می‌گوید: خام فروشی سبب بروز ضررهای زیادی به کشور می‌شود، اکنون ایران 95 درصد زعفران جهان را تولید می‌کند اما تنها 10 درصد آن در جیب اقتصادی ایران می‌رود.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی نیز دل خوشی از خام‌فروشی‌ها ندارد و در مراسم افتتاحیه جشنواره گیاهان دارویی از این مساله خبر داد که بیش از 90 درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید و صادر می شود اما متاسفانه از  این همه صادرات تنها 10 درصد از سود آن متعلق به ایران است.

حجم نگرانی‌های مسؤولان از خام‌فروشی‌ها سبب شد تا با محمدحسن عصاره گفت‌وگویی در این زمینه داشته باشیم.

فارس: شما از آسیب خام‌فروشی‌ها به اقتصاد کشور صحبت‌ کردید، یعنی ما می‌دانیم که مشکل کجاست پس چرا این مشکل را برطرف نمی‌کنیم؟

عصاره: تا زمانی که زیرساخت‌های یک کار آماده نباشد و پول و سرمایه و دانش فراهم نشود، نمی‌توانیم در تولید فرآورده از مواد خام موفق باشیم. ما در این کار ضعیف هستیم و باید برسیم، البته پژوهشگاه دانشگاه شهید بهشتی مقداری کار را شروع کرده،‌ ولی نباید انتظار داشت که کاری که صد سال عقب افتاده‌ایم در چند سال حل شود. 

فارس: حتی اگر حل این مشکل زمان‌بر باشد، به هر حال باید یک نقطه آغاز داشته باشد، آیا ما مقابله با خام‌فروشی و تولید فراورده از مواد خام را آغاز کرده‌ایم؟

عصاره: اینکه امروز از افتتاح نخستین پالایشگاه گیاهان دارویی با ۱۲۰ میلیارد اعتبار صحبت می‌کنیم یک حرکت رو به جلو است، ما قبلا نمی‌دانستیم گمشده ما چیست، ولی حالا می‌دانیم که حلقه گمشده ما کجاست و برای حل این مشکل تلاش می‌کنیم.

فارس: به راه‌حل‌ها فکر کرده‌ایم؟

عصاره: بله در حال حاضر ما می‌دانیم که باید به دانش فنی برسیم، ما باید خودمان مواد خام موجود در طبیعت کشورمان را به فرآورده تبدیل کنیم تا به سود اقتصادی برسیم.

البته کسب دانش فنی برای این مساله نیاز به زمان و تلاش دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما