شناسهٔ خبر: 29403124 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده سازمان ملل در امور یمن:

راه حل سیاسی در یمن دست یافتنی است

نیویورک- ایرنا- نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن از آمادگی طرف های درگیر در این کشور خبر داد و گفت: راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری های یمن دست یافتنی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مارتین گریفیتس عصر جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع یمن برگزار شد، افزود: یمن بزرگترین فاجعه بشری در جهان است. مبارزه با قحطی در حال انجام است. زنان و کودکان از بیماری های قابل پیشگیری می میرند. اقتصاد هنوز در آستانه فروپاشی قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه «این مساله به اقدام فوری همه ما نیاز دارد»، ادامه داد: افکار عمومی و رهبران خواستار برطرف کردن سریع قحطی پیش بینی پذیر هستند. این یک نمونه واضح از وجدان بین المللی است.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد درگیری در الحدیده را مرکز ثقل جنگ یمن دانست و از گزارش های اخیر درباره کاهش خشونت ها استقبال کرد.
گریفیتس با تقدیر از رهبران جهان که خواستار پایان دادن به خصومت هستند، اظهار کرد: به عنوان واسطه این منازعه، من قویا بر این باورم که هیچ چیز مانع از گفت وگو و مذاکره نیست. این شورا به طور پیوسته طرف ها را برای جلوگیری از هر گونه فاجعه انسانی فراخوانده است، اما وضعیت الحدیده شکننده و ناپایدار است و ما باید اقدام فوری انجام دهیم.
وی یادآور شد در تابستان گذشته تلاش زیادی کردیم تا بندر الحدیده را تحت نظارت سازمان ملل متحد درآوریم. قصد دارم هفته آینده به همراه لیس گراند برای ایفای نقش نظارتی سازمان ملل به الحدیده بروم و بر لزوم تداوم توقف درگیری تاکید کنم. تماس های اخیر از سوی همه طرف ها اعم از انصار الله، دولت یمن و ائتلاف مشوق من بود تا سازمان ملل در این زمان گام هایی بردارد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن ادامه داد با افزایش توجه بین المللی، یک تعهد تازه از سوی طرف های یمن به منظور راه حل سیاسی ایجاد شده است. من با توجه به تماس ها از صنعا می دانم که انصار الله هم به این امر متعهد است. با ذکر این نکته، قصد دارم به زودی گفت وگوی طرف ها را تشکیل دهم.
گریفیتس خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم به حل و فصل مسائل نزدیک شده ایم و به زودی این اتفاق می افتد، از ائتلاف برای موافقت با پیشنهادات تدارکاتی ما و ائتلاف و عمان برای موافقت خود با تسهیل دسترسی پزشکی به مردم آسیب دیده یمن از طریق صنعا سپاسگزارم.
وی با تاکید بر اینکه اکنون لحظه بسیار مهمی برای یمن است، تاکید کرد من از رهبران طرف های یمنی خبرهای موثقی دریافت کرده ام که متعهد به شرکت در این نشست هستند. من معتقدم که آنها واقعی هستند و انتظار دارم که این کار را انجام دهند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن با یادآوری نشست کویت، دیدگاه های طرفین و الزامات شورای امنیت گفت: ما می توانیم از نشست سوئد برای بحث در مورد یک نقشه راه برای دستیابی به یک توافقنامه انتقالی استفاده کنیم.
گریفیتس خاطرنشان کرد: این نقشه راه، اصول و پارامترهای مذاکرات یمن تحت رهبری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ و بازنگری در روند انتقال سیاسی ایجاد می کند. مجموعه ای از ترتیبات امنیتی و سیاسی موقت از جمله مکانیزم ها، توالی و تضمین اجرای آنها است. این توافقات به پایان جنگ داخلی یمن، بازگشت روابط دوستانه یمن با کشورهای همسایه و بازگرداندن نهادهای دولتی منجر می شود.
وی چارچوب این توافق را «در حقیقت بر اساس قطعنامه های شورای امنیت به خصوص 2216» دانست و افزود: وظیفه من این است که مسیری را برای زندگی دوباره توام با صلح مردم یمن باز کنم. این یک راه حل سیاسی است که در دسترس است.
گریفیتس از توافق برای مبادله زندانیان میان طرف های درگیر در یمن خبر داد و آن را جنبش مهم بشردوستانه و یک پیام امید بخش به موقع به مردم یمن دانست.
وی به بحران ارزش پول یمن به عنوان منبع اصلی قحطی یمن اشاره کرد و افزود: به زودی نشستی با بانک مرکزی یمن برای تسهیل کمک های صندوق بین المللی پول خواهم داشت تا برای یک توافق عملی برنامه ریزی کنیم.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه باید حرکت مثبت بین المللی در یمن را بپذیریم، اظهار کرد یک لحظه حیاتی برای پیگیری توافق جامع و فراگیر سیاسی برای پایان دادن به این درگیری است. یمن دیگر نمی تواند بیش از این یک به عنوان یک جنگ فراموش شده شناخته شود.
اروپام**1429

نظر شما