شناسهٔ خبر: 29394629 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نمایشگاه بحران سوریه از زبان هنرمندان + تصاویر

مشکلات پناهندگان سوری در یک نمایشگاه آثار هنری مدرن در لندن به تصویر کشیده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، در تاریخ ۲۴ مارس سال آینده نمایشگاه آثار هنری با موضوع مشکلات پناهندگان سوری در خانه تصویرگری لندن برگزار خواهد شد.

آنچه در زیر می‌خوانید توضیحاتی درباره این آثار از زبان هنرمندانشان به همراه تصاویر آنهاست.

«غرق شدن ستاره شمالی» اثر سال ۲۰۱۸

خالق این انیمیشن، کری فرانسمن یک انیمشن را با کشیدن هر فریم از اثر تولید کرده است. او برای این کار یک جعبه کوچک را در مرکز صفحه نمایش طراحی و سپس بر روی جعبه زوم کرده تا کل نقاشی به‌ نمایش گذاشته شود. در نهایت با تکرار این کار و در کنار هم قرار دادن نقاشی‌ها اثر او به‌ وجود آمده است. او برای هر فریم از انیمیشن سه دقیقه و ۱۶ ثانیه‌ در نظر گرفته است.

اثر کری فرانسمن

اثر «آوِت» محصول سال ۲۰۱۵

دیوید فولدواری، هنرمند اثر «آوِت» درباره مدل این نقاشی بیان کرده "«آوِت» سفر خیلی سختی را پشت سر گذاشته بود و زمانی که با او صحبت می‌کردیم به وضوح می‌لرزید."

«آوِت پس از اینکه در سن ۱۵ سالگی از خانه فرار کرد به سودان سفر کرد. ولی به همراه ۳۰ نفر دیگر در لیبی دزدیده شده و در یک کارخانه متروکه زندانی شدند. آنها تا زمانی که خانواده‌هایشان توانستند برای آزادیشان پول پرداخت کنند در این کارخانه متروکه گرسنه و شکنجه شده نگه‌داری می‌شدند. آوِت پس از مدتی توانست یک قایق را برای حرکت به سمت ایتالیا به‌ دست بیاورد ولی قایقش در حال غرق شدن بود که توسط نیروی دریایی سیسیل (واقع در ایتالیا) نجات پیدا کرد.»

اثر «قایق» نیز در سال ۲۰۱۵ توسط هنرمند خالق اثر «آوِت»، دیوید فولدواری کشیده شده است.

اثر دیوید فولدواری

«انبار بلگراد» محصول سال ۲۰۱۷

جورج بالتر هنرمند اثر «انبار بلگراد» گفته «پناهندگان هر چیزی که در انبار بود برای گرم ماندن خود آتش زدند. دود آتش به حدی غلیظ بود که هر بار که صفحه بوم را می‌شستم، دوباره حجم انبوهی از دود بر روی آن می‌نشست.»

«انبار بلگراد»

اثر «دوران کودکی، امید است» ۲۰۱۶

این داستان مصور بدون کلمه، یک دختر پناهنده جوان را نشان می‌دهد که در حال بازگشت به خانه نابود شده خود است. او در خاطرات گذشته غرق شده ولی پس از دیدن کودکانی که با خوشحالی در میان خرابه‌ها بازی می‌کنند، دوباره امید را به دست می‌آورد.

این اثر توسط یک نقاش دو رگه لیبی ـ انگلیسی به نام آسیا الفاسی کشیده شده است.

داستان مصور «دوران کودکی، امید است»

«پناهندگان سوری در حال آماده کردن صبحانه»

این اثر تصویر چند پناهنده را نشان می‌دهد که در حال آماده کردن صبحانه برای تقسیم کردن آن بین خودشان و فرد سالخورده‌تری که از آنفولانزا رنج می‌برد، هستند. برای تعداد زیادی از پناهندگان آسیایی که در کمپ‌های اروپا به سر می‌برند، سرماخوردگی یک تجربه‌ غیرمنتظره است.

«پناهندگان سوری در حال آماده کردن صبحانه» و «بیدار شدن در چادر سودان» آثار هنرمندی به‌ نام نیک الوود محصول سال‌ ۲۰۱۵ هستند.

اثر نیک الوود

«گروهای نشسته» محصول سال ۲۰۱۷

گیدون سامرفیلد، هنرمند این اثر بیان کرده «خیلی احمقانه است که هفت ون پلیس در حال نگهبانی از ۵۰ نفر که در یک گوشه نشسته و در سکوت در حال غذا خوردن هستند، گذاشته شده است.»

او همچنین گفته «زمانی که طرز برخورد پلیس محلی را با پناهندگان دیدم به شدت ناامید شدم و ترسیدم؛ چراکه پلیس‌ها از توزیع غذا در بین آنها جلوگیری می‌کردند، آنها را تخریب کرده و یا برروی صورتشان اسپری فلفلی می‌پاشیدند.»

هنرمند: گیدون سامرفیلد

«کاله» ۲۰۱۶

عمار توانست از طریق پنهان شدن درون چمدان یکی از دوستانش از جنگل کاله واقع در فرانسه به انگلستان برود و به برادرش ملحق شود. او در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند و در دانشگاه یک مکان برای درس خواندن دارد.

تصویر عمار در سمت چپ است. این اثر توسط اولیویه کاگلر خلق شده.

«کاله»

«صف ثبت نام چادر» ۲۰۱۶

توبی موریسن پناهندگان را در حالی که برای گرفتن پناهگاه در انتظار هستند، طراحی کرده است. در تصویر می‌بینیم که یک مرد به تلفن همراه خود برای دیدن تصاویر فرزندانش نگاه می‌کند.

موریسن بیان کرده «گاهی اوقات موبایل‌های این افراد تنها دارایی‌شان و یک راه مهم برای ارتباط با خانه و خانواده‌شان است.»

«صف ثبت نام چادر»

«یوسف در هاملن» محصول سال ۲۰۱۶

یوسف یک پسربچه ۱۰ ساله که از سوریه به همراه برادرش به شهر هاملن آلمان سفر کرده است. آنها در طی سفر از یکدیگر جدا شده بودند ولی بعدا در یک کمپ پناهندگی به یکدیگر ملحق می‌شوند و حالا نیز در آلمان زندگی می‌کنند.

این اثر نیز توسط توبی موریسن خلق شده است.

«یوسف در هاملن»

انتهای پیام

نظر شما