شناسهٔ خبر: 29390208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جلسه کمیته راهبردی پایاب سد سهند عنوان شد؛

بهره‌برداری از ۱۳۱۰هکتار اراضی پایاب سد سهند تا تابستان سال۹۸

هشترود- فرماندار هشترود گفت: با مشارکت خود بهره‌برداران ۱۳۱۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند تا تابستان سال ۹۸به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز پنج‌شنبه دومین جلسه کمیته راهبردی پایاب سد سهند با حضور امینی نماینده مردم هشترود، غفار زاده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان و به ریاست امینیان فرماندار هشترود برگزار شد.

امین امینیان با اشاره به برگزاری جلسه اقتصاد مقاومتی که در حضور استاندار و سایر مسئولان استانی در شهرستان هشترود برگزارشده بود گفت: در آن جلسه در حضور استاندار مقرر شد جهت تکمیل و عملیاتی نمودن پروژه پایاب سد سهند همچون سد آیدوغموش از مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، اداره آب منطقه‌ای استان و بهره‌برداران استفاده شود و طی جلساتی که به‌منظور بررسی مشکلات پایاب سد سهند با حضور مسئولان مربوطه داشته‌ایم نحوه مشارکت میزان مشارکت و نحوه اجرای پروژه با اولویت فاز یک، و سایر فازها مورد دقت و ارزیابی قرارگرفته تا بتوانیم به یکی از اهداف اصلی سد که توسعه کشاورزی منطقه، افزایش تولید و اشتغال است برسیم.

برای اجرایی شدن پروژه پایاب سد سهند نباید منتظر منابع دولتی باشیم

امینیان بابیان اینکه جهت اجرایی شدن پروژه پایاب سد سهند نباید منتظر منابع دولتی باشیم، افزود: ما به دنبال برگزاری جلساتی با اهالی منطقه و مشارکت آن‌ها هستیم، این مشارکت نوعی سرمایه‌گذاری قبل از انجام پروژه است و یک مشارکت بلاعوض نیست.

وی گفت: کشاورز درواقع با مشارکت، جهت سریع‌تر به انجام رسیدن طرح حق آبه خود را پیش از انجام پروژه پرداخت می‌کند و بعد از تکمیل پروژه میزان پرداختی از حق آبه کسر می‌شود.

امینیان افزود: امسال در بهره‌برداری از ۴۷۱ هکتار از اراضی به‌عین مشاهده کردیم که درآمد حاصل از زمین‌ها در طول یک سال بسیار بیش از میزان هزینه مشارکت کشاورزان در سال قبل بود و اگر مشارکت خود بهره‌برداران باشد ۱۳۱۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند تا تابستان سال ۹۸به بهره‌برداری می‌رسد.

وی سپس گفت: ولی اگر مشارکت اهالی صورت نگیرد پروژه به‌صورت لاک‌پشتی پیش خواهد رفت و حتی ممکن است به دلیل کاهش آب و مسائلی ازاین‌دست روند اجرایی شدن و تکمیل فازها کندتر از گذشته هم باشد. او ابراز امیدواری کرد که مردم شهرستان مسئولانه درروند اجرایی شدن عملیات سد سهند مشارکت داشته باشند.

واحد عمرانی یک شبکه سد سهند ۲۸۷۲ هکتار اراضی را شامل می‌شود

غفار زاده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هم در این جلسه با اشاره به اینکه واحد عمرانی یک شبکه سد سهند ۲۸۷۲ هکتار اراضی را شامل می‌شود گفت: ۱۵۶۲ هکتار به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. برای ۳۱۰هکتار برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و آماده بهره‌برداری برای کشت بهاری است.

وی افزود: برآورد قیمت امروزی برای اتمام ۱۰۰۰ هکتار از راضی باقی‌مانده شامل ۹ میلیارد تومان برای تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ و احداث یک ایستگاه پمپاژ، ۱۶.۵ میلیارد برای تکمیل و ۲میلیارد برای تأمین برق که درمجموع مبلغی بالغ‌بر ۲۷.۵ میلیارد تومان است.

لازم به ذکر است بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در این جلسه صورت گرفت مقرر گردید ۹ میلیارد تومان سازمان جهاد کشاورزی، ۱۰ میلیارد سهم مشارکت‌های مردمی و ۸.۵ میلیارد سهم دولت جهت تکمیل فاز یک پروژه پایاب سد سهند باشد.

نظر شما