شناسهٔ خبر: 29388475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویترز: آمریکا 17 تبعه سعودی را تحریم می کند

تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد: به زودی خزانه داری آمریکا، 17 عربستانی را به خاطر دست داشتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی تحریم می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رویترز به اسامی و سمت های دقیق این 17 نفر و نیز زمان دقیق اعمال تحریم ها توسط خزانه داری آمریکا اشاره ای نکرده است.
رویترز البته گزارش کرد که احتمالا «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی سعودی، «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول و «ماهر المطرب» افسر اطلاعاتی و از نزدیکان ' محمد بن سلمان' و رئیس تیم حفاظتی وی در سفرهای خارجی به ویژه به اروپا و آمریکا جزو این افراد خواهند بود.
ترامپ در آمریکا تحت فشار است تا موضع شدید تری در قبال عربستان اتخاذ کند. چند تن از اعضای ارشد حزب جمهوریخواه آمریکا معتقدند که بن سلمان ولیعهد سعودی که حاکم بالفعل عربستان است، با قتل این روزنامه نگار ارتباط دارد و همچنان که یکی از این افراد خواستار پاسخ غرب در صورت اثبات این قضیه شده است.
همچنین «دیوید هیل» مشاور وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه 18گذشته ( آبان ماه ) در کنفرانس اندیشکده سیاست خاورنزدیک واشنگتن گفت: ایالات متحده، به دلیل نقش عربستان در قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، تحریم های احتمالی را علیه ریاض و در چارچوب قانون ماگنیستکی بررسی می کند.
18 مهرماه گذشته نیز اعضای جمهوری خواه، دمکرات و کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال نامه ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، خواستار اجرای قانون جهانی مسئولیت پذیری در قبال حقوق بشر موسوم به قانون ماگنیستکی شدند.
در این قانون از رییس جمهوری آمریکا خواسته شده است، چنانچه یک کشور خارجی به نقض آشکار حقوق بشر اقدام کند، وی باید ظرف 120 روز از طریق کنگره پاسخ مناسبی به این موضوع بدهد.
این قانون تنها مشمول کسانی که اقدام به برنامه ریزی و اجرای عمل مجرمانه می کنند نیست، بلکه آمران قتل و جنایت را هم شامل می شود. این قانون می تواند منجر به ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال و دارایی های آمران قتل خاشقچی در داخل و خارج آمریکا شود.
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه آمریکا، نه تنها عربستان و «محمد بن سلمان» شخص ولیعهد را مورد هجمه قرار داد، بلکه خواستار تعلیق فروش سلاح به سعودی شد و از مقام های ریاض خواست که بن سلمان جای خود را به شخص دیگری بدهد.
«پیتر کینگ» سناتور جمهوریخواه هم هیات حاکمه سعودی را بی اخلاق ترین نظام حکومتی به شمار آورد که آمریکا مجبور به تعامل با آن است.
«باب کورکر» رئیس روابط خارجی در مجلس سنای آمریکا هم بن سلمان و دیگر رهبران عربستان را تهدید به تحریم کرد.
عربستانی ها نگران هستند که واشنگتن با این اقدام خود میلیاردها دلار سرمایه گذاری ریاض را در آمریکا مسدود کند.
از سوی دیگر، افراد تحریم شده که از مقام های بلندپایه عربستانی هستند، درصورت تحریم شدن، امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت و تمامی دارایی های احتمالی آنان در این کشور مسدود می شود و هیچ تبعه و شرکت آمریکایی اجازه معامله با آنها را ندارد.
خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در واکنش به بیانیه امروز دادستان کل عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست.
دادستان کل عربستان سعودی طی بیانیه ای روز پنجشنبه اعتراف کرد که جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.
در این بیانیه همچنین آمده است که برای پنج نفر از متهمان جنایت، تقاضای اعدام شده القحطانی مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی نیز ممنوع الخروج است.
شبس**9363**1613

برچسب‌ها:

نظر شما