شناسهٔ خبر: 29385214 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

مخالفت حکمتیار با احزاب اپوزیسیون افغانستان

صاحب‌خبر -
به گزارش  جهان نيوز به نقل از تسنیم ، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر تنش بین جریان اپوزیسیون دولت و حزب اسلامی حکمتیار افزایش یافته است.

شماری از احزاب سیاسی به رهبری حزب جمعیت اسلامی خواستار تعلیق انتخابات، برگزاری لویه جرگه، اصلاح نظام انتخاباتی و ایجاد پست و نخست وزیری در این کشور شدند.

احزاب سیاسی افغانستان تصریح کردند حکومت وحدت ملی و کمیسیون انتخابات توان برگزاری انتخابات شفاف که مورد قبول همه اقشار جامعه واقع شود را ندارد.
آنها با ارائه طرحی خواستار تعلیق انتخابات و تشکیل حکومت موقت شدند تا زمینه برگزاری لویه جرگه، تعدیل قانون اساسی و ایجاد پست نخست وزیری در نظام این کشور مساعد شود.

رهبر حزب اسلامی در واکنش به این موضوع با تغییر نظام سیاسی، قانون اساسی، ایجاد پست نخست وزیری و انتخاب سه معاون برای ریاست جمهوری افغانستان مخالفت کرده است.

«گلبدین حکمتیار» در مخالفت با سایر احزاب سیاسی این کشور اعلام کرد، به جز برگزاری انتخابات به موقع راه حل دیگری برای برون رفت از بحرانی جاری در این کشور وجود ندارد.

هشدار حکمتیار به سایر احزاب سیاسی
رهبر حزب اسلامی با اشاره به درخواست شماری از احزاب سیاسی برای ایجاد حکومت موقت در افغانستان گفت برخی‌ برای قدرت طلبی بیشتر به دنبال تکرار رویداد کنفرانس بن هستند.

وی افزود: اگر آنها بخواهند از طریق حکومت موقت و برگزاری کنفرانس بن به قدرت برسند، کور خوانده اند، زیرا حزب اسلامی به آنها اجازه این کار را نخواهد داد.حکمتیار تاکید کرد که با رئیس جمهور افغانستان به توافق رسیده است تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور در زمان از پیش تعیین شده آن برگزار شود.

معرفی نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری
حکمتیار تصریح کرد با اشرف غنی درباره برگزاری به موقع انتخابات توافق کرده و به زودی نامزد واحدی را برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معرفی خواهد کرد.
وی تصریح کرد حزب اسلامی با شماری از احزاب بزرگ این کشور درباره معرفی نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به توافق رسیده است.

رهبر حزب اسلامی گفت «حنیف‌اتمر» مشاور سابق امنیت ملی یکی از نامزدان احتمالی انتخابات است اما این حزب هنوز درباره حمایت از وی تصمیم نگرفته است.
عطامحمد نور به کمک ژنرال «دوستم» و «محمد محقق» ائتلاف بزرگ سیاسی را موسوم به «ائتلاف بزرگ ملی» متشکل از ده‌ها حزب سیاسی تشکیل داد تا برای تحقق اصلاحات انتخاباتی به دولت افغانستان فشار وارد کند.

حکمتیار نیز برای مقابله با ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، ائتلاف جداگانه را تحت عنوان مجمع بزرگ وحدت ملی با حضور احزاب «نهضت همبستگی ملی»، «محاذ ملی»، «افغان ملت» و «شورای انسجام جمعیت اسلامی» تشکیل داده است.
پیش از این نیز حکمتیار بارها اظهارات کنایه آمیزی را درباره سایر احزاب سیاسی به ویژه احزاب جنبش و جمعیت اسلامی عنوان کرده بود که با واکنش تند عطامحمد نور را به همراه داشت.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارند که رهبر حزب اسلامی از این طریق تلاش دارد تا به تشدید بحران در افغانستان دامن زده و زمینه هرج و مرج را در این کشور فراهم کند.

برچسب‌ها:

نظر شما