شناسهٔ خبر: 29384883 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماد امید البرز رونمایی شد

کرج- ایرنا- نماد ترویجی خرس امید البرز روز پنجشنبه در موزه حیات وحش استان البرز با حضور جمعی از مسئولان رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در آئین رونمایی از نماد امید البرز گفت: این نماد توسط یک هنرمند به تصویر کشیده شد تا مردم و به خصوص کودکان با گونه های مختلف حیات وحش حساس شوند و در حفظ آن ها کوشا باشند.
فردین حکیمی یادآور شد: «امید البرز» نام یک بچه خرس قهوه ای است که سال گذشته در یکی از روستاهای جاده کرج - چالوس توسط یک خودروی عبوری به شدت مجروح شد به طوریکه امیدی به بهبودی و درمان او نبود.
وی اظهار داشت: نیروهای راهداری حاضر در منطقه این گونه را تحویل محیط بانان داده و سپس این بچه خرس به بیمارستان دامپزشکی تهران منتقل شد .
این گونه جانوری پس از درمان های اولیه برای طی کردن دوران درمان نهایی به پارک شهید چمران کرج منتقل شد.
حکیمی گفت: امید البرز پس از گذشت چهارماه و با همت دامپزشکان درمان شد و سپس در منطقه زیست طبیعی خود رهاسازی شد.
وی ادامه داد: نام امید البرز را برای این گونه آسیب دیده انتخاب کردیم که نشان دهیم امید به زنده ماندن دیگر گونه های آسیب دیده در محیط زیست نیز وجوددارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: این نماد که توسط یک هنرمند طراحی شده و قرار شده تا این هنرمند کتاب داستانی نیز در خصوص این بچه خرس قهوه ای به رشته تحریر درآورد.

***رونمایی اولیه از سامانه هشدار سریع بیماری های حیات وحش
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه با اشاره به ایجاد سامانه هشدار سریع بیماری های حیات وحش در این استان، گفت: البرز به عنوان پایلوت کشوری اقدام به راه اندازی این سامانه کرده که امروز به صورت اولیه از آن رونمایی شد.
وی اظهار داشت: همزمان با راه اندازی این سامانه، یک سیستم الکترونیکی در حال تولید است که امکان ورود داده بر روی آن وجود دارد.
وی ادامه داد: با تولید این سامانه این امکان برای محیط بانان وجود دارد که اگر در مناطق طبیعی شاهد تلفاتی در حیات وحش بودند، ابتدا نوع و اسم گونه را تشخیص و سپس به سراغ علائم ظاهری بیماری رفته و نمونه برداری انجام می دهند.
حکیمی با بیان اینکه برای هر کدام از این بخش ها کد خاصی تعریف می شود، گفت: محیط بانان کد هر بخش را در قسمت مخصوص خود ثبت می کنند تا کارشناسان امر بیماری را تشخیص دهند تا نوع بیماری زیرا تا نوع بیماری تشخیص داده نشود استراتژی لازم برای مقابله با بیماری را نمی توانیم داشته باشیم.
وی ادامه داد: همچنین در این سامانه محل دقیق تلفات گونه جانوری ثبت می شود ضمن اینکه با ارتقای این سامانه می توان از آن در سرشماری حیات وحش هم استفاده کرد.

*** حفظ حیات وحش نیازمند به پدافند زیستی است
حکیمی در ادامه به بحث پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: در بحث پدافند غیرعامل تنها حوزه ای که نیاز است ورود کنیم شاخه پدافند زیسسی است که در 2 بخش پیگیری می شود.
وی افزود: یکی بحث شیوع بیماری ها در حیات وحش است که اگر شیوع پیدا کند شاهد تلفات حیات وحش که همان سرمایه های کشور هستند می باشیم و اگر اقدامات کنترلی بر روی بیماری ها انجام نشود جمعیت یک گونه را در یک منطقه می تواند به صفر برساند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اضافه کرد: خوشبختانه سال گذشته تعدادی مراکز نگهداری حیات وحش و یک مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش در البرز ایجاد شد که گونه های آسیب دیده بعد از درمان در این مراکز نگهداری و دوره نقاهت را می گذرانند و سپس اگر قابلیت رها سازی داشت رهاسازی شده و در غیراین صورت در این مراکز نگهداری می شوند.
وی یکی دیگر از اقدامات این بخش در حوزه پدافند زیستی را اختصاص یک خودرو به عنوان خودروی امداد و نجات حیات وحش عنوان کرد و گفت: این خودرو به منظور انتقال گونه های آسیب دیده در کمترین زمان مجهز شده به طوریکه در این خودرو تجهیزات زنده گیری، بیهوش کردن گونه های مهاجم موجود می باشد.
حکیمی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در حوزه پدافند زیستی در بخش بیماری ها، خریداری تجهیزات حفاظتی در مقابل بیماری های مشترک می باشد ضمن اینکه اگر بیماری هایی همچون آنفلوانزا یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه مشاهده شد باید با همکاری دامپزشکی زیست گاه های حیات وحش را پایش کرده و لاشه ها را نمونه برداری و سپس به صورت بهداشتی دفن شوند.
وی یکی دیگر از اقدامات پدافند زیستی را در حوزه آتش سوزی مراتع و جنگل ها عنوان کرد و گفت: این آتش سوزی ها اگر به موقع کنترل نشود به طبیعت و گونه های گیاهی و جانوری آسیب می رساند.
وی افزود: به همین منظور اقلامی برای مقابله با آتش خریداری و در اختیار محیط بانان قرار داده ایم که از جمله آنان یک خودرو مجهز به واترجت و یکسری آتش کوب و کپسول آتش نشانی است.
وی در پایان تاکید کرد که تمام مخاطرات و بحران ها همچون سیل و زلزله و همچنین بیماری ها در نهایت آسیبش به محیط زیست وارد می شود و تمام دستگاه ها با امکانات و تجهیزات خودشان باید همپوشانی های لازم را داشته باشند تا این آسیب ها به حداقل برسد.
در موزه حیات وحش استان البرز بیش از 100 گونه جانوری تاکسیدرمی شده نگهداری می شود.
6156/ 6155

نظر شما