شناسهٔ خبر: 29382592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با حمایت از موضع ایران و حزب‌الله در حمایت از فلسطین

دیپلمات سابق اردنی: مکه و مدینه مبتلا به خاندانی فاسد و در خطر هستند

سفیر اسبق اردن در یمن بقای رژیم آل سعود را برای امت اسلامی و مقدسات آن خطرناک خواند و گفت، ایران، حزب الله و حماس تنها طرف‌هایی هستند که در برابر توطئه‌ها علیه کشورهای اسلامی مقاومت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد البطاینة» سفیر اسبق اردن در یمن با انتشار یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» تحت عنوان« این چیزی است که بر روابط میان اردن با ایران، حزب الله و حماس حاکم است...و این چیزی است که بر رابطه مسلمانان با عربستان حاکم است»، ایران را حافظ امنیت منطقه در برابر سیل توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد.

نویسنده در مقدمه یادداشت آورده است: رژیم‌های عربی با شعار ناتوانی در مقابله با اسرائیل برای توافق تسلیم و ذلت در برابر دشمن صهیونیستی بازاریابی می‌کنند و به دنبال عادی سازی، همکاری و تن دادن به اراده این رژیم هستند به گونه‌ای که سرنوشت مرز و بوممان را به دست این رژیم سپرده‌اند؛ این منطق، بطلان عقیده و خیانت نامیده می‌شود، چون عرب‌ها نه کمبود پول دارند، نه اینکه از پشتوانه مردمی برخوردار نباشند و نه اینکه از گذشته درس نگرفته باشند.

عرب‌ها برای مقاومت در برابر اسرائیل چیزی کم ندارند

البطاینه افزود: کشورهای عربی نمونه‌های مقاومت، عزت و شرافت را پیرامون خود دارند؛ بنابراین اگر بخواهند، یار و یاور کم ندارند، ضمنا هر کشور عربی ظرفیت‌ها و امکاناتی برای ایجاد موازنه بازدارندگی با دشمن صهیونیستی دارد که آن را برای تسلیم نشدن دربرابر دشمن، دفاع از خویشتن، توقف پروژه صهیونیسم و دفاع از فلسطین تامین می‌کند.

نویسنده تاکید کرد: این حرف ها را برای رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی بیان نمی‌کنم، آنها خودشان از ظرفیت‌هایشان آگاهند، بلکه آن را خطاب به ملت‌های عرب می‌گویم تا در برابر عادی سازی که جز بر اساس عقیده‌ای باطل و همچنین خیانت  رژیم هایشان نیست، بایستند.

رای الیوم آورده است: شاید ایجاد موازنه‌های راهبردی از سوی هر کشور عربی دشوار باشد، اما موازنه بازدارندگی که حزب الله با دشمن ایجاد کرد، تنها هدیه‌ای از جانب پروردگار برای لبنان، این کوچک‌ترین کشور عربی نبوده است، بلکه نمونه ساده‌ای است که خدا آورده تا با آن این حکام عرب را در برابر ملت‌هایشان رسوا کند.

نویسنده گفت: «فرقی نمی‌کند شیعه یا سنی باشی، بلکه در اسلام ، درستی مهم است که در ایمان و عمل صالح خلاصه می‌شود»، وی در این باره به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد که می فرماید: بسم الله الرحمن الرحیم، «قالت الأعراب آمنّا، قل لم تؤمنوا ولکن قولوا أسلمنا ولما یدخل الإیمان فی قلوبکم وإن تطیعوا الله ورسوله لا یلتکم من أعمالکم شیئا إن الله غفور رحیم»؛ «بادیه نشینان گفتند: ما ایمان آوردیم. بگو: [نگویید] ایمان نیاورده‌اید، بلکه بگویید اسلام آوردیم، زیرا هنوز ایمان در دل‌های شما وارد نشده است و اگر از خدا (در اوامر او) و فرستاده اش (در دستورات ولایی او) اطاعت نمایید (خداوند) از عمل‌های شما نمی‌کاهد، زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است».

نویسنده اظهار داشت: چگونه برخی از ملت‌های ما غلط فکر می‌کنند وقتی می‌بینند کشوری فقیر و کوچک نظیر لبنان که در مقطعی از زمان با رویکرد صهیونیستی «قدرت لبنان کوچک در ضعف آن است»، به سر برده بود به لطف پروردگار و مقاومت ظرف یک شبانه روز به تنها کشور از جمع کشورهای همسایه عرب مبدل می‌شود که بر سرزمین، آب و تصمیم خود حاکمیت کامل دارد و تنها کشوری از بین کشورهای عربی است که می‌تواند از خود دفاع کند و تنها کشوری است که توانست اسرائیل و آمریکا را از مقابله با خود ناتوان سازد یا چالش آنها را با چالش پاسخ داد و توانست به تنهایی دشمنان امت اسلامی را به ذلت و خواری کشاند.

البطاینه گفت: باید یادآوری کنیم، بهای سیاسی، رسانه ای و مادی که اسرائیل در ازای محاصره غزه می‌دهد برای گرسنگی دادن به مردم این منطقه نیست، بلکه از بیم این است که نمونه حزب الله در غزه پیروز شود و باید یادآور شویم لبنان حاکمی عرب دارد که با عوامل قدرت لبنان که در مقاومت خلاصه می‌شود همسو است؛ اما در فلسطین کسی حکومت می‌کند که ماموریت اصلی آن خلاصی از مقاومت فلسطین است.

وی افزود: ما نمی‌فهمیم چگونه است که همه ظرفیت‌های سیاسی، روانی مادی و عقیدتی شهروندان عرب مورد هجمه دشمن صهیونیستی آمریکایی قرار دارد و شاهد ذلت و ناتوانی و خیانت حاکمانشان هستند اما نمی‌خواهند بفهمند مقاومت برای چیست و چه کسانی با آن موافقند چه کسانی مخالفند و بدین ترتیب دوست و دشمنشان را از هم بشناسند.

دیپلمات سابق اردنی در ادامه شهروندان اردنی را خطاب قرار داد و گفت: آنهایی که می‌گویند ما اردنی هستیم و صرفا به منافع اردن فکر می‌کنیم و کاری به دین و مساله فلسطین و ایران و حزب الله نداریم می‌گویم آیا همین اردن با موجودیت سیاسی و ملتش در معرض خطر تبدیل شدن به وطن جایگزین فلسطینیان  نیست بخصوص که در این زمینه زیر فشار زیادی قرار دارد؟.

اسرائیل می‌خواهد اردن وطن جایگزین فلسطینیان شود

وی افزود: اگر کسی بگوید خیر، به او می‌گوییم اسرائیل به صراحت از این قضیه حرف می‌زند و در واقع راه حل تشکیل دو کشور و هر گونه حاکمیت فلسطین بر هر وجب از خاک سرزمین‌های فلسطینی مخالف است و می‌گوید اردن فلسطین است همین کافی نیست که به صف بازدارندگی دربرابر این دشمن بایستیم.

نویسنده تاکید کرد: حقیقتی وجود دارد که همه مردم اردن باید آن را بفهمند، تنها سه طرف هستند که رفتارها و سیاست‌هایشان با منافع راهبردی اردن در مخالفت با وطن جایگزین و ثبات و امنیت اردن همخوانی دارد، این سه طرف ایران، حزب الله و حماس هستند؛ به ما اجازه حمله به ایران و نظریه پردازی علیه آن دادند اما باید اولویت سازی کرد، ما از صهیونیسم، فلسطین، مسجد الاقصی اشغال شده و قدس یهودی شده به دست آمریکا و اسرائیل سخن می‌گوییم؛ اما ایران، حزب الله و مقاومت کجای این قضیه هستند و رژیم‌های ما کجا هستند؟

ایران هیچ گاه بدی اردن را با بدی پاسخ نداده

نویسنده افزود: من می‌گویم این اضلاع مثلث شاید تنها طرف‌هایی باشند که بدی‌های اردن را با بدی به پادشاه، رژیم یا ملت آن جواب ندادند، بلکه همواره حسن نیات خود را در کمک به اردن و حمایت از آن نشان دادند.

البطاینه گفت: بنده شخصا با اینکه بخواهند خارجی‌ها بر عرب‌ها حکومت کنند، مخالفم؛ اما در عین حال از ایران و حزب الله و حماس که مایه افتخارند سپاسگزارم، از کسانی که حضور اسرائیل و دوستداران آن را قبول ندارند، فرقی نمی‌کند عرب یا مسلمان باشد هر کسی که سنگی به سوی اسرائیل پرتاب نمی‌کند، فرقی نمی‌کند رژیم های عربی یا حامیان آمریکایی و صهیونیستی آنها باشند.

رای الیوم آورده است: از سوی دیگر ما با مساله‌ای بزرگ‌تر هم روبرو هستیم، امت اسلامی ما و مقدس ترین مقدسات آن در مکه و مدینه در دست خاندان فاسدی است که بر عربستان حکومت می‌کند، هویت سیاسی او را می‌شناسیم اما چیزی از عقیده و نسب آن نمی‌دانیم، با همدستی شیطان کشوری به نام خود ساختند که از خانه عنکبوت سست‌تر است و حاکمانی بر آن فرمانروایی می‌کنند که زبان از توصیف [بدی] آنها قاصر است، هر چه بخواهی پول نفت زمین و همه اسباب قدرت در این روزگار برخوردارند که شاید بالاتر از اسباب قدرت کشوری مثل ایران باشد، اما چیزی از دوراندیشی، شرافت و هویت عربی و اسلامی برای خود باقی نگذاشتند.

بقای آل سعود برای جهان اسلام خطرناک است

نویسنده افزود: این کشوری که سرسپرده دشمنان امت اسلامی و اشغالگران قدس و مسجد الاقصی شده حرم الهی و نبوی را در خود جای داده آیا این مقدسات تحت تصرف حاکمانی نیست که برده دشمنان امت عربی و اسلامی هستند و بدین شکل تهدیدی برای مقدسات مسلمانان محسوب می‌شوند؛ آیا این وظیفه هر مسلمان و کشور اسلامی نیست که در برابر این خطر بایستد قبل اینکه کعبه هم به مسجد الاقصی بپوندد؛ بنابراین بقای رژیم حاکم سعودی خطرناک ترین چالش برای همه کشورهای اسلامی است و باید جلوی خطر را گرفت.

انتهای پیام/ص

نظر شما