شناسهٔ خبر: 29382488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی نخستین پایگاه کتاب و کتابخوانی زندان‌ها در ندامتگاه مرکزی یزد

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان یزد گفت: نخستین پایگاه کتاب و کتابخوانی زندان‌های کشور ندامتگاه مرکزی یزد همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در یزد راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  رضا ذوالفعلی‌نژاد، مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای زندان‌های استان در بحث کتابخوانی، سازمان زندان‌های کشور کتابخانه زندان مرکزی یزد را به عنوان نخستین پایگاه کتاب و کتابخوانی زندان‌ها در کشور معرفی کرده که در این رابطه در روز ۲۴ آبان‌ماه؛ همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار این پایگاه رسماً با حضور مسئولان کشوری و استانی در ندامتگاه یزد آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان زندان‌ها در اصلاح و تربیت مددجویان گفت: اقدامات تربیتی همواره از اهداف کلان و اصلی سازمان زندان‌ها به منظور هدایت مددجویان بوده که یکی از کار‌های اساسی در این خصوص، پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی است.

رئیس نخستین پایگاه کتاب و کتابخوانی در زندان‌های کشور بیان داشت: بیش از ۵۰ درصد مددجویان زندان‌های استان عضو کتابخانه‌های ندامتگاه‌ها هستند که از ابتدای سال جاری ۵۰ دوره مسابقه کتابخوانی از منابع موجود در کتابخانه‌ها ویژه اعضای کتابخانه برگزار شده است.

ذوالفعلی‌نژاد برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را از دیگر اقدامات صورت گرفته در پایگاه کتاب و کتابخوانی زندان‌های استان برشمرد و گفت: ۱۰ دوره نمایشگاه کتاب با استقبال مددجویان در شش ماهه نخست سال جاری در ندامتگاه‌های استان برپا شده که در میان منابع خریداری شده، کتاب‌های رمان، تاریخی، علمی، مذهبی، روانشناسی، پزشکی و دفاع مقدس، بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌های هر اتاق یک قفسه کتاب و کتاب تاثیرگذار من در کنار ایجاد بخش تخصصی شهدا در زندان مرکزی، از دیگر برنامه‌های فرهنگی در این پایگاه کتاب و کتابخوانی است که مورد استقبال چشمگیر مددجویان قرار گرفته است.

وی گفت: ندامتگاه‌های استان یزد در حال حضار دارای ۶ باب کتابخانه هستند که ۲ باب از این کتابخانه‌ها به صورت مشارکتی با نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شوند که به صورت مستمر و براساس تعهدات این نهاد، منابع جدید همچون سایر کتابخانه‌های عمومی کشور به این دو کتابخانه نیز ارسال می‌شود.

ذوالفعلی‌نژاد افزود: در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار جلد کتاب در زندان‌های استان موجود است و مددجویان می‌توانند آن‌ها را به امانت گرفته و در اندرزگاه خود به مطالعه بپردازند و یا اینکه از سالن مطالعه کتابخانه زندان، برای مطالعه بهره‌مند شوند.

مدیرکل زندان‌های استان یزد در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری کتاب در اصلاح و تربیت زندانیان، گفت: با اعتقاد به نقش اثرگذار مطالعه در اصلاح و تربیت مددجویان و با هدف سهولت دسترسی آن‌ها به کتاب، در تمامی اندرزگاه‌های زندان‌های استان، قفسه‌های کتاب مستقر شده و تعدادی کتاب در آن‌ها قرار گرفته است تا بدین ترتیب زمینه مطالعه در طول شبانه روز برای مددجویان فراهم باشد.

وی افزود: از دیگر اتفاقات مثبتی که برای ترویج کتابخوانی در ندامتگاه‌های استان صورت گرفته است، قرار گرفتن قفسه‌هایی شامل کتاب‌های مرتبط با فنون مختلف در کارگاه‌های آموزشی زندان است.

ذوالفعلی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود از به کارگیری فناوری‌های نوین در مقوله کتابخوانی در زندان‌های استان خبر داد و گفت: ایجاد کتابخانه دیجیتال در زندان مرکزی یزد یکی دیگر از اقدامات اثرگذار برای بهره‌مندی تمامی زندانیان از منابع موجود در کتابخانه ندامتگاه‌های سراسر استان است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نسخه کتاب دیجیتال در سیستم‌های رایانه‌ای کتابخانه‌های زندان بارگزاری شده تا امکان استفاده از فناوری‌های نوین در مطالعه نیز برای مددجویان فراهم شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی یزد در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه این فعالیت‌ها منجر به انتخاب کتابخانه ندامتگاه مرکزی یزد به عنوان نخستین پایگاه کتاب و کتابخوانی در بین زندان‌های سراسر کشور شده است و امیدواریم این اتفاق خوب و ارزشمند بتواند به توسعه فرهنگ کتابخوانی و در پی آن اصلاح رفتاری مددجویان بیانجامد.

انتهای پیام/ص

نخستین پایگاه کتاب و کتابخوانی زندان‌ها در ندامتگاه مرکزی یزد راه اندازی شد

نظر شما