شناسهٔ خبر: 29376632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پرونده قتل خاشقجي؛ تشديد تنش بين فرانسه و ترکيه/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - «مولود چاووش اوغلو» وزير امور خارجه ترکيه در واکنش به اظهارات «ژان ايو لودريان» مبني بر بازي سياسي «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه با پرونده قتل روزنامه نگار منتقد سعودي، به وي هشدار داد.
ژان ايو لودريان وزير امور خارجه فرانسه با متهم کردن رئيس جمهوري ترکيه به سياسي کاري درپرونده قتل «جمال خاشقجي»، روابط آنکارا - پاريس را با تنش جديدي مواجه کرده است.
اين نخستين بار نيست که در روابط ترکيه و فرانسه تنش ديده مي شود. پيش از اين نيز، دولت پاريس با تصويب مجازات سنگين براي انکار کنندگان نسل کشي ارامنه توسط امپراطوري عثماني در جريان جنگ جهاني اول، به اختلاف هاي پاريس با آنکارا دامن زده بود.
در عين حال، در جريان مذاکرات پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا، مخالفت فرانسه، بار ديگر روابط دوکشور را به سمت آشفتگي و نابساماني سوق داد.
در اين شرايط متهم کردن رئيس جمهوري ترکيه به بازي سياسي در پرونده قتل خاشقجي در حالي ابراز شده است که رجب طيب اردوغان پيش تر تاکيد کرده است که آنکارا تا روشن شدن کامل حقايق به همکاري با نهادهاي بين المللي براي مجازات عاملان اين جنايت ادامه خواهد داد.
پرونده قتل خاشقجي؛ آخرين کلمات روزنامه‌نگار
در صورتي که مواضع وزير امور خارجه فرانسه موضع رسمي دولت پاريس قلمداد شود، بايد گفت: فرانسه نيز به تاسي از آمريکا تلاش مي کند ماجراي قتل جمال خاشقجي را انکار و رژيم جنايتکار سعودي را تبرئه کند.
اظهارات وزير امور خارجه فرانسه پس از آن صورت گرفت که در ادامه حمايت هاي گسترده واشنگتن از رژيم آل سعود، «جان بولتون» مشاور امنيت ملي آمريکا اخيرا" مدعي شد: "عربستان، هيچ دخالتي در قتل خاشقجي نداشته است."
جان بولتون در گفتگو با شبکه خبري سي ان بي سي، ادعا کرده است:
"کارشناساني که صداي ضبط شده مربوط به قتل جمال خاشقجي را گوش کرده اند، معتقدند هيچ نشانه اي از دخالت وليعهد عربستان در اين قتل ديده نمي شود."
تلاش بولتون براي تبرئه رياض در پرونده قتل خاشقجي
ادعاهاي مشاور امنيت ملي آمريکا در حالي است که رژيم سعودي پس از تناقض گويي هاي فراوان، سرانجام به قتل جمال خاشقجي در کنسولگري عربستان در استانبول اعتراف کرده است.
در اين ارتباط، روزنامه بريتانيايي گاردين اخيرا" در گزارشي تصريح کرد:
"روند تحولات عربستان در سال هاي اخير از يک الگوي واضح پيروي مي کند؛ از زماني که «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان شده است، رياض هرگونه مخالفتي را صرفنظر از آن که از سوي چه کسي باشد، به طرز وحشيانه سرکوب مي کند."
با توجه به اين واقعيت ها، شکي نيست که تلاش هاي رئيس جمهوري ترکيه بازي سياسي نيست. اگر چه ممکن است دولت ترکيه براي اين پرونده در پي برخي تسويه حساب ها با آمريکا و عربستان باشد، اما بدون ترديد نمي تواند در اين جريان بي تفاوت عمل کند.
بويژه که قتل منتقد رژيم سعودي در خاک ترکيه رخ داده است و ابهام هاي درباره نحوه قتل و سرنوشت جنازه جمال خاشقجي همچنان پابرجاست.
نويسنده: محمدعلي طالبي
116/110
کليدواژه ترکيه فرانسه جمال خاشقجي

نظر شما