شناسهٔ خبر: 29365698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

زیادت علم بدون تقویت بندگی، حجاب ایجاد می کند

امام جمعه شهر خورزوق با اشاره به حدیث شریف امام صادق(ع) که می فرمایند علم نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد می تاباند، گفت: اگر فقط علم را زیاد کنیم بدون اینکه بندگی را تقویت کنیم، باعث حجاب جان انسان می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، نشست اخلاقی با موضوع «حقیقت بندگی» با سخنرانی حجت الاسلام «اصغر حق شناس» در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (سلام الله) برگزار شد.

 

امام جمعه شهر خورزوق برخوار با استناد به آیه 28 سوره فاطر « وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُور» و همچنين از مردم و جنبنده‌ها و چهار پايان به رنگ‌هاى گوناگون (آفريديم)؛ از ميان بندگان او تنها دانشمندان خشيت الهى دارند، بى شك خداوند، عزيز و آمرزنده است گفت: طبق آیه شریفه تنها بندگان دانا و عالم او نسبت به او خشیت دارند و آن بخاطر معرفت آنها به خدا و علم به صفات و افعال او است.

 

وی با بیان اینکه هر كه دانش او بيشتر است، ترس او زيادتر است اظهار داشت: حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود: «انى اخشاكم باللّه» بدرستى كه من ترسناك ترين شما  نسبت به خدا هستم، بديهى است هر كه عارف و عالم به مقام ربوبى نباشد، نمی تواند خائف نباشد.

 

استاد اخلاق حوزه گفت: طبق نظر مرحوم شیخ صدوق در کتاب خصال، خوف از نظر قرآن 5 گونه خوف، خشیت، وجل، رهبت و هیبت است که  خوف براى گناهکاران است، خشیت ‏براى عالمان است، وجل (هراس دل) براى تسلیم شدگان متواضع است و  رهبت براى عابدان و هیبت براى عارفان می ‏باشد. 

 

وی در ادامه گفت: خوف ما از خداوند متعال به خاطر گناهانمان  است، خشیت همان ترس و هراس به خاطر احساس کوتاهى در انجام وظیفه است و هراس قلب به خاطر ترک خدمت است. 


امام جمعه شهر خورزوق برخوار تصریح کرد: رهبت ‏به خاطر احساس تقصیر در عبادت می ‏باشد و هیبت ترس و هراس از شکوه نامتناهى الهى به خاطر شهود حق هنگام کشف اسرار است.


وی با اشاره به حدیث شریف امام صادق (ع) که می فرمایند  علم نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد می افکند گفت: اگر فقط علم را زیاد کنیم بدون اینکه بندگی را تقویت کنیم، باعث حجاب می شود.

 

امام جمعه خورزوق  حقیقت بندگی را از قول امام صادق (ع) اینگونه عنوان کرد: انسان بداند که هرچه دارد خدا به او بخشیده و از آن خداست و اگر باور یافت به هنگام دستور خدا داشته هایش را خرج  می کند، آنچه نزد عبد است همه مال مولا است.


وی ادامه داد: در ادامه روایت آمده است بنده هرگز فکر نمی کند که خود می تواند بطور مستقل امورش را تدبیر کند و به انجام رساند و همچنین بنده آنچه را خدا فرمان داده انجام دهد و آنچه را تهی کرده انجام ندهد.


وی در پایان گفت : اگر انسان به حقیقت بندگی رسید می گوید بحول الله و قوه، مصیبت برایش گوارا می شود، با مردم جدل نمی کند، دنیا در نظرش نظرش کوچک می شود و دنبال جمع مال و تفاخر نمی رود، شیطان بر او مسلط نمی شود./

نظر شما